نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بکارگیری دو روش جدید برای بهبود زخم جراحی در اصفهان

 مسئول واحد مراقبت از زخم مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان  در این باره به ایرنا گفت: این مرکز آموزشی درمانی در بکارگیری دو روش جدید درمانی برای بهبود زخم جراحی در استان پیشگام است.محمود نصر اصفهانی با اشاره به اینکه این دو روش از امسال در این بیمارستان بکار گرفته شد، افزود: این روش ها بیشتر در کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

وی این دو روش را درمان زخم شکم باز با فشار منفی (Abdovac) و سیستم فشار منفی کنترل شده ( NPWT) عنوان و اظهار کرد: استفاده از این دو روش جدید با توجه به تشخیص متخصص جراحی و مشکلات بیمار مانند زخم مزمن با احتمال بهبود کم صورت می گیرد.

نصر اصفهانی درباره روش درمان زخم شکم باز با فشار منفی توضیح داد: در این حالت شکم فرد بیمار بر اثر چند مورد عمل جراحی، باز شده که برای جمع کردن آن با دستگاه وکیوم (خلاء) از فشار منفی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این روش با هدف وارد نشدن آسیب به بافت شکم و خون رسانی بیشتر به بافت ها انجام می شود، افزود: این روش برای بهبودی بدون عارضه در جراحی های تکراری شکم باز و سندرم کمپارتمنت شکمی اولیه یا ثانویه استفاده می شود.

سندرم کمپارتمنت، وضعیتی است که در آن بر اثر بالا رفتن فشار بافت در اندام، درد شدیدی در آن بوجود می آید.

این کارشناس تصریح کرد: میزان موفقیت بستن اول فاشیا ( بافت همبند) شکم در بیشتر تحقیقات 30 تا 70 درصد متفاوت است اما چند محقق با استفاده از فشار منفی این موفقیت را به 90 تا 100 درصد رسانده اند.به گفته وی در برخی از اعمال جراحی شکم باز، زخم شکم به طور کامل بهبود نمی یابد و همین امر عوارض ثانویه از جمله عفونت و حتی مرگ را برای بیمار به همراه دارد.

مسئول واحد مراقبت از زخم مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان درباره روش دوم گفت: دستگاه فشار منفی کنترل شده برای ترمیم زخم های جراحی (NPWT) به علت ایجاد فشار منفی در سطح زخم، مایع بین سلولی را کاهش داده و منجر به کاهش تورم در سطح زخم می شود.

وی با بیان اینکه این روش باعث افزایش جریان خون و تسریع در بهبودی زخم می شود افزود: این دستگاه یکبار مصرف و قابل انتقال همراه بیمار است.استفاده از روش های نوین بهبود زخم در دهه گذشته مورد توجه پزشکان و محققان بویژه در موارد مربوط به جنگ مدرن قرار گرفته است.

مرکز آموزشی درمانی آلزهرا (س) اصفهان در سال 1372 بهره برداری شد و اکنون دارای 800 تخت فعال، 48 بخش و واحد تخصصی و فوق تخصصی و پاراکلینیک و 27 اتاق عمل است.اورژانس این بیمارستان، اصلی ترین مرکز ارجاع بیماران از نقاط مختلف استان اصفهان و استانهای همجوار است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل