نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف میدان جنگ دریایی بین هخامنشیان و یونان

تیمی از پژوهشگران بین المللی در مطالعات و کاوش های اخیر خود در کشور یونان موفق شدند بقایای استحکامات، بارانداز و تاسیسات بندر باستانی سالامیس را کشف کنند. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ورزش یونان، نیروی دریایی و کشتی های تموستیکل فرمانده مشهور یونانی ها پیش از آغاز جنگ دریایی مشهور سالامیس که بین خشایارشا پادشاه هخامنشی و یونانیان در سال 480 پیش از میلاد رخ داد، در این محل گردهم آمده بودند.

جنگ دریایی سالامیس یکی از مشهور ترین نبردهای دنیای باستان محسوب می شود. در حقیقت این نبرد یکی از جنگ هایی است که در فاصله سال های 480 تا 470 پیش از میلاد بین امپراتوری هخامنشی و یونانی ها به سرکردگی آتن و اسپارت رخ داد. در این زمان پادشاه ایران، خشایارشا طی این نبردها موفق به فتح آتن شده و سربازان پیروز هخامنشی در این شهر رژه رفتند اما در نبرد دریائی که پس از این فتح رخ داد، بر اساس روایات مورخین ایرانی؛ ارتش و نیروی دریائی ایران موفق به کسب پیروزی قطعی نشد.

در این محوطه باستانی همچنین بنای ویژه ای که یونایان در پی پیروزی در این جنگ ساخته بودند نیز به دست آمده است. از شواهد و قرائن به نظر می رسد این بندر دارای اهمیتی تجاری بوده و نقش مهمی در دنیای بازرگانی روزگار خود ایفا می کرده است. این محوطه باستانی در اب های کم عمق ساحلی خلیج آمپلاکیا (Ampelakia) کشف شده است.

تیم پژوهشی فوق الذکر متشکل از 20 دانشمند متخصص در رشته های گوناگون هستند که از آن جمله می توان به متخصصان باستان شناسی زیر آب، اشاره کرد که در ماه های نوامبر و دسامبر سال 2016 میلادی (زمستان سال پیش) در سه بخش مختلف شرق سواحل جزیره سالامیس و خلیج  آمپلاکیا به مطالعه پرداختند. این پروژه پژوهشی در قالب یک طرح سه ساله از سال پیش آغاز شده و از آن به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های باستان شناسی یونان یاد می شود.

وزارت فرهنگ و ورزش یونان در بیاینه جدید خود در این رابطه گفت: این بندر، یک بندر اقتصادی و احتمالا نظامی بوده که در عصر کلاسیک و هلنی مورد بهره برداری قرار داشته است. این بندر را می توان پس از سه بندر کانتاروس، زیا  و مونیچیا؛ بزرگترین و اصلی ترین بندر در نزدیکی شهر آتن محسوب کرد.

در این تیم تحقیقاتی گروهی از کارشناسان دانمارکی نیز حضور داشته و در پی بررسی های سال گذشته این تیم، بقایای سازه های نظامی و مراکز کشتی سازی که در جنگ سالامیس مورد استفاده قرار گرفته بود کشف شد.

در مطالعات فوق ؛ تیمی از باستان شناسان و متخصصان باستان شناسی زیر آب موفق به کشف بقایای سازه های متعددی شده اند که در این میان دست کم پانزده سازه ای که متعلق به محل انتقال کشتی های ساخته شده به دریا است، کشف شده است.

در همین رابطه بژورن لووین از پژوهشگران موسسه دانمارکی Danish Institute آتن که سرپرستی این پروژه مطالعاتی را بر عهده دارد، اعلام کرد : این کشف بسیار هیجان انگیز است و من فکر می کنم در این محل بقایای کشتی هایی که در جنگ دریائی مشهور سالامیس که در سال 480 قبل از میلاد بین نیروهای یونانی و ارتش پارسی رخ داد، باقی مانده است. در این محل همچنین بقایای سازه های ساحلی و استحکامات محل ساخت کشتی های جنگی یونانی به دست آمده است. این سازه ها در حدود چهل و هشت و نیم متر طول داشته و شش متر ارتفاع دارند.

جنگ دریایی سالامیس یکی از مشهور ترین نبردهای دنیای باستان محسوب می شود. در حقیقت این نبرد یکی از جنگ هایی است که در فاصله سال های 480 تا 470 پیش از میلاد بین امپراتوری هخامنشی و یونانی ها به سرکردگی آتن و اسپارت رخ داد. در این زمان پادشاه ایران، خشایارشا طی این نبردها موفق به فتح آتن شده و سربازان پیروز هخامنشی در این شهر رژه رفتند اما در نبرد دریائی که پس از این فتح رخ داد، بر اساس روایات مورخین ایرانی؛ ارتش و نیروی دریائی ایران موفق به کسب پیروزی قطعی نشد. متاسفانه اسناد و مدارک باقی مانده از این رویداد تنها منحصر به نوشته های مورخین یونانی است که خود را دشمن هخامنشیان دانسته و در یک طرف نبرد قرار داشتند. بر اساس این متون تاریخی، خشایارشا که در ادامه روند فتوحات و کشورگشائی های پدرش داریوش بزرگ اقدام به لشکر کشی به یونان کرده بود، با کمک لشکری که در آن از تمامی بخش های امپراتوری پارس شامل مادها، پارس ها، سکاها ، هندی ها و حتی اعراب استفاده شده بود به سمت یونان لشکر کشیده و به راحتی در نبرد زمینی ترموپیل توانست یونان را شکست داده و آتن را تصرف کند. در ادامه نیروهای یونانی فرار کرده و به  جزیره سالامیس رفتند. در این زمان فرماندهی بسیار زیرک و جسور به نام تمیستوکل هدایت نیروهای یونانی را بر عهده گرفته و نیروی دریائی دو کشور وارد نبرد با یکدیگر شدند. موقعیت جغرافیائی محل این جنگ به صورتی بود که کشتی های اندک یونانی ها در محل مناسبی موضع گرفته و کشتی های ایرانی برای ورود به جنگ مجبور بودند به صورت ستونی و از محلی کم عرض وارد صحنه شوند که این موضوع سبب شد تا ارتش ایران نتواند از برتری خود استفاده کند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که جنگ دریائی سالامیس را نمی توان یک پیروزی برای یونانیان به شمار آورد زیرا در روز اول جنگ؛ هر دو ارتش در حدود نیمی از نیروهای خود را از دست دادند و در بامداد روز بعد، ارتش ایران که با توجه به فتح شهر آتن که اصلی ترین شهر دشمن محسوب شده، از بین رفتن نیروی زمینی  و ضربه ای کاری که به نیروی دریایی یونانی ها وارد شده بود، دلیلی برای ادامه نبرد نمی دید؛ میدان جنگ را ترک کرده و به سمت ایران باز گشتند. در این میان باید به این نکته توجه داشت که تمیستوکل سردار  قوای شکست خورده یونان  توانست با اتکا به نقشه ای هوشمندانه و بسیار کارآمد از پیروزی قطعی ایران در دریا پیشگیری کرده و از سقوط کامل کشورش جلوگیری کند.

 

منبع: greekreporter

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل