با رشد 6 درصدی و فروش نزدیک به 11 میلیارد یورویی
آلمانیها در صنعتِ بازی درخشیدند
بازار بازیهای ویدیویی آلمان در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶٪ رشد کرد و به 10.8 میلیارد یورو رسید.
به گزارش خبرگزاری سینا، ارزش کلی بازار بازیهای ویدئویی در اروپا در سال 2022 حدود 24 میلیارد یورو (معادل 26 میلیارد دلار) تخمین زده شد. آلمان تقریباً 40 درصد از بازار آن زمان اروپا را به خود اختصاص داد و به یکی از بزرگترین کمپانیها در صنعت بازیهای اروپا تبدیل شد. با این حال تلاشهای دولت آلمان در حوزه سرمایهگذاری صنعت ویدئوگیم متوقف نشد و ارزش بازار بازیهای ویدیویی در آلمان در سال 2023 با رشد 6 درصدی به حدود 10 میلیارد یورو رسید. همچنین درآمد حاصل از بازیهای موبایل از سال ۲۰۱۸ که ۱.۵ میلیارد یورو برآورد شده بود، تقریباً دو برابر شد و به ۲.۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
بازار بازیهای ویدیویی آلمان در سال ۲۰۲۲ با وجود چالشهای مختلف، به طرز شگفتانگیزی پایدار بود. پس از رشد قابلتوجهی که به دنبال همهگیری کووید-۱۹ حاصل شد، بسیاری انتظار داشتند که درآمدها در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد؛ بهویژه به دلیل نرخ بالای تورم در طول سال، کاهش زمان بازی کردن افراد و تأخیر در انتشار بازیهای جدید که در سایر کشورها مشهود بود. رشد ۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ نشانه دیگری از موفقیت این صنعت است، چرا که بازار بازیهای آلمان توانست درآمدهای خود را نزدیک به مرز ۱۰ میلیارد یورو تثبیت کند.
همچنین بخش خدمات بازی آنلاین مانند Xbox Game Pass، PlayStation Now، Nintendo Switch Online و Nvidia GeForce Now بیشترین رشد را با ۲۰ درصد افزایش سالانه تجربه کردند که این رقم پس از افزایش ۴ درصدی سود سالانه آنها در سال ۲۰۲۱ رخ داد.
علیرغم رشد محدود بازارهای جهانی صنعت گیم در سال 2022، صنعت بازیهای آلمان عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از رقبای بزرگ خود داشت؛ بهطوری که شرکتهای بزرگ بازیسازی آلمانی مانند InnoGames، هزینههای مصرفکنندگان بازیها در آمریکا را ۵ درصد و در چین ۱۰ درصد کاهش دادند.
نقش پررنگ بازیهای موبایلی و پرداختهای درونبرنامهای در موفقیت بازار بازی در آلمان
صنعت بازیهای ویدئویی در آلمان طی ده سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. این رشد نه تنها به دلیل افزایش تعداد شرکتهای بازیسازی، بلکه به دلیل حمایتهای دولت، پیشرفتهای تکنولوژی و شیوههای درآمدزایی نیز بوده است. تعداد شرکتهای بازیسازی آلمانی در این مسیر پیشرفت از سال 2013 تا 2023 به 908 رسیده است که این رقم نشاندهنده رشد 15.5 درصدی نسبت به دوره زمانی قبلی بوده است. همچنین تعداد افراد شاغل در این صنعت افزایش یافته و به حدود 12,000 نفر رسیده است.
مدیرعامل انجمن بازیهای ویدیویی آلمان، فلیکس فالک، اظهار داشت:
«با وجود گذشت بیش از یک دهه و نیم از رشد بیوقفه گوشیهای هوشمند ، این حوزه از بازار بازی همچنان به رشد خود ادامه میدهد. بازیهای موبایل اغلب افرادی را جذب میکنند که تجربه کمی در بازیهای ویدیویی دارند یا اصلاً تجربهای ندارند.»
اظهارات مدیرعامل انجمن بازیهای ویدیویی آلمان نشان از تاثیر اهرم «پرداختهای درونبرنامهای» در کنار فروش کنسولهای بازی و لوازم جانبی آنها در سال 2023 دارند. ۹۸٪ از درآمد بازیهای موبایل از طریق پرداختهای درون برنامهای به دست آمده است، در حالی که خدمات بازی آنلاین ۴۳ میلیون یورو درآمد ایجاد کردهاند و فروش بازیهای مستقل کمتر از ۱٪ از کل درآمد را تشکیل میدهد که معادل ۵ میلیون یورو است.
حمایت از ساخت بازی در آلمان و اهمیت توجه به تکتولوژی
یکی از دلایل مهم رشد صنعت بازیهای ویدئویی در آلمان، حمایتهای دولتی بوده است. دولت فدرال آلمان برنامههای حمایتی متعددی برای توسعه این صنعت راهاندازی کرده است. از جمله این برنامهها میتوان به اختصاص بودجه برای شرکتهای نوپا و کاهش مالیاتها اشاره کرد که این اقدامات باعث جذب سرمایهگذاری بیشتر از طرف شرکتهای بازیسازی شده است.
تاثیر بهکارگیری تکنولوژی و نوآوری نیز در توسعه صنعت ویدیوگیم غیرقابلانکار است. شرکتهای آلمانی مانند Crytek و InnoGames در زمینه ساخت تکنولوژیهای جدید مانند واقعیت مجازی و بازیهای تحت فضای ابری، اقدامات مهمی انجام دادهاند. علاوه بر بازیهای ویدیویی مرسوم که برای اوقات فراغت طراحی شدهاند، اکنون بازیهای پیچیده و حتی عناوین ورزشهای الکترونیکی (esports) نیز به خوبی در بازار بازی آلمان تثبیت شدهاند.
جمعیتشناسی گیمرهای آلمانی
در آلمان ۴۸ درصد از بازیکنان زن و ۵۲ درصد مرد هستند. همانند سالهای اخیر میانگین سن بازیکنان کمی افزایش یافته و به ۳۷.۹ سال رسیده است. در سال ۲۰۲۲ این میانگین ۳۷.۶ و در سال ۲۰۲۱ تنها ۳۷.۴ سال بود. این افزایش میانگین سنی به این دلیل است که بسیاری از افرادی که در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شروع به تجربه بازیهای ویدیویی کردند، با گذر زمان همچنان به این سرگرمی وفادار ماندهاند. به همین دلیل است که شیوه روایت بازیها در عناوینی که از سوی شرکتهای بازیسازی آلمانی منتشر شدهاند، ساختاری مشابه با آثار نسل پنجم بازیهای ویدیویی دارد.
اکثر گیمرها در آلمان ۵۰ ساله یا بیشتر هستند و حدود یکسوم آنها در گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال قرار دارند. ۷۸ درصد از بازیکنان آلمانی حداقل در سنین ۱۸ سال به بالا قرار دارند. این آمار نشان میدهد بازیهای ویدیویی تبدیل به بخش عمدهای از زندگی روزمره میلیونها آلمانی بدون توجه به سن و جنسیت آنها شده است. در کشور آلمان از هر 10 نفر، بهطور تقریبی ۶ نفر بین سنین ۶ تا ۶۹ سال در حال تجربه بازیهای ویدیویی انجام هستند. پس از کسب رشد ۶ درصدی تعداد بازیکنان از سال ۲۰۱۹، این روند تثبیت شده بود و افرادی که در دوران همهگیری کووید-۱۹ شروع به بازیهای کامپیوتری و ویدیویی کرده بودند، در بازار بازیهای ویدویی آلمان نقشی موثر داشتهاند.
موفقترین شرکتهای بازیسازی آلمانی در سال 2023
در سالهای اخیر شرکتهای بازیسازی آلمانی به رشد قابلتوجهی در این صنعت دست یافتند. صنعت بازی در این کشور از نظر تعداد شرکتها و کارمندان رشد داشته و در حال رقابت با دیگر کشورهای پیشرفته در این حوزه است. کمپانی Crytek از قدیمیترین شرکتهای بازیسازی آلمانی با توسعه سری بازیهای موفقی مانند Crysis و Hunt: Showdown شناخته میشود. این شرکت به دلیل تکنولوژیهای نوآورانه خود در زمینه موتورهای بازیسازی، یکی از برترین شرکتهای بازیسازی جهان در سال 2023 محسوب میشود.
همچنین شرکت Deck13 Interactive با عرضه بازیهای نقشآفرینی اکشن نظیر The Surge وLords of the Fallen ، شرکت InnoGames با ساخت بازیهای استراتژیک آنلاین مانند Forge of Empires و Elvenar و شرکت Wooga با ساخت عناوین موبایلی و کسب درآمد از طریق پرداختهای درونبرنامهای نقش مهمی در اقتصاد بازیهای ویدیویی این کشور ایفا میکنند. سرمایهگذاریهای دولتی نیز در توسعه این صنعت نقش موثری داشته است.
کلام آخر
ارزش بازار بازیهای ویدئویی در سطح جهانی و در سال 2023 حدود 184.4 میلیارد دلار برآورد شده بود و پیشبینی میشود تا سال 2025 این رقم به 211 میلیارد دلار برسد. سهم آلمان از بازار جهانی حدود 5.8 درصد است که نشاندهنده اهمیت بالای آن در این صنعت است؛ کشوری که از بحبوبه رکودهای اقتصادی سال 2022 صنعت بازی، نهایت استفاده را برای توسعه بازار بازیهای ویدیویی خود کرد. این سهم قابلتوجه، آلمان را به یکی از پیشروترین بازارهای بازیهای ویدئویی در اروپا و جهان تبدیل کرده است که با رشد و توسعه مداوم خود در طی ده سال گذشته، ثابت کرده که بازیهای ویدئویی در آلمان به یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی این کشور تبدیل شده است.
منبع: نمافر