نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به بزرگترین آسانسور کشتی در جهان

بدون تردید همه ما در طول زندگی خود با آسانسور های مختلفی که وظیفه حمل افراد، بارهای تجاری و .. را بر عهده دارند رو به رو شده ایم، در این میان اما برخی از آسانسورها دارای نقشی متفاوت بوده و وظیفه جا به جا کردن و حمل و نقل کشتی هایی را بر عهده دارند که در مسیر حرکت خود باید از راه های آبی غیر همسطح عبور کنند. بزرگترین آسانسور ویژه حمل کشتی در جهان در چین و در استان هوبی واقع در بخش های مرکزی این کشور قرار دارد.

این آسانسور در سدی به نام Three Gorges Dam قرار داشته و می تواند کشتی ها و قایق ها را در ارتفاعی برابر با  112  متر و 77 سانتیمتر جا به جا کند. این سد روی رود یانگ تسه  ساخته شده و به کمک این آسانسور، امکان کشتیرانی در رودخانه وجود دارد. این آسانسور ویژه کشتی ها دارای 120 متر طول، 18 متر عرض و 3 و نیم متر عمق است.

 این آسانسور در سدی به نام Three Gorges Dam ساخته شده و می تواند کشتی ها و قایق ها را در ارتفاعی برابر با  112  متر و 77 سانتیمتر جا به جا کند. این سد روی رود یانگ تسه  ساخته شده و به کمک این آسانسور، امکان کشتیرانی در رودخانه وجود دارد.

تاسیسات این آسانسور در ساختمانی به ارتفاع 167 و نیم متر قرار داشته و قدرت آن به حدی است که کشتی هایی با وزن 3 هزار تن می توانند از آن استفاده کرده و به بخش دیگر رودخانه منتقل شوند. کشتی هایی که قصد عبور از این آسانسور را دارند در مدت زمانی بالغ بر 40 دقیقه به محل مناسب جهت ادامه مسیر منتقل شده و به تردد خود ادامه می دهند. این موضوع در حالی است که پیش از ساخت این آسانسور قدرتمند و جدید، کشتی ها برای عبور از سد فوق الذکر به زمانی بیش از 4 ساعت نیاز داشتند.

به گفته کارشناسان این آسانسور امکان تردد کشتی و بارهای تجاری در این مسیر را به میزان 6 میلیون تن در سال امکان پذیر می کند. کشتی های مسافری، تفریحی و باری از جمله وسایل نقلیه ای هستند که با کمک این آسانسور به مسیر خود در طول رودخانه یانگ تسه ادامه می دهند. عملیات ساخت این آسانسور از حدود 20 سال پیش آغاز شده بود اما در سال 1994 به دلیل حفظ مسایل امنیتی و خطرات احتمالی؛ پروژه متوقف شده و در سال 2008 میلادی مجددا آغاز به کار کرد. این آسانسور ویژه کشتی ها دارای 120 متر طول، 18 متر عرض و 3 و نیم متر عمق است. لازم به توضیح است که سد Three Gorges Dam، در سال 2012 میلادی عنوان بزرگترین سد تولید نیروی برق هیدروالکتریکی در جهان را از آن خود کرد.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل