نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت ستاد نانو از اساتید محصول محور

ستاد نانو

ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو برای کمک به اساتیدی که تحقیقات خود را با هدف رسیدن به محصول انجام می‌دهند، برنامه‌ای را با عنوان حمایت مالی تدارک دیده است.

به گزارش خبرگزاری سینا، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو طی سال‌های گذشته با اجرای طرح حمایت از اساتید محصول محور به دنبال کمک به اساتید در تبدیل تحقیقات دانشگاهی به محصولات مورد نیاز بازار بوده است؛ چرا که بسیاری از فناوری‌های نوین در مسیر تحقیقات علمی و دانشگاهی متولد می‌شوند، ولی به دلیل عدم آشنایی جامعه دانشگاهی به مسیر تجاری‌سازی، بسیاری از آنها به محصولی با قابلیت تولید ثروت و تاثیرگذاری روی جامعه و زندگی مردم تبدیل نمی‌شوند.اولین قدم در این مسیر توسعه نمونه اولیه محصول فناورانه براساس نیاز بازار است و در این راستا ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو برای کمک به اساتیدی که تحقیقات خود را با هدف رسیدن به محصول انجام می‌دهند، برنامه‌ای را با عنوان حمایت از اساتید محصول محور تدوین و اجرایی کرده است. در این برنامه با حمایت مالی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات با پشتیبان و خدمات تجاری‌سازی به اساتید کمک می‌شود تا به نمونه اولیه محصول برسند که بر اساس نیاز بازار باشد و از نظر قیمت و کارایی قابلیت رقابت را با محصولات موجود در بازار داشته باشد.

حمایت مالی در این برنامه در دو فاز انجام می‌شود؛ در فاز اول که حداکثر چهار ماه است، اساتید تیم تشکیل داده و براساس نوع طرحی که دارند، تحقیقات بازار را انجام می‌دهند. برای ارتقاء اساتید کارگاه آموزشی در سه دسته موضوعی تیم‌سازی و تقویت مهارت‌های نرم، اعتبارسنجی ایده و توسعه بازار و توسعه فناوری و محصول برای آنها برگزار می‌شود. علاوه براین، برای هر تیم یک پشتیبان اختصاص داده می‌شود، وظیفه پشتیبان کمک به تیم در زمینه تحقیقات بازار و بررسی وضعیت پیشرفت تیم است. پشتیبان بر اساس نیاز هر تیم و شرایطی که دارد، برای گرفتن مجوزها و استاندارد، مالکیت فکری، تاییدیه نانومقیاس و کسب و کار به تیم‌ها مشاوره داده و هماهنگی‌های لازمه را انجام می‌دهد.

تیم تشکیل شده، پس از سپری کردن این دوره، محصول مبتنی بر بازار را انتخاب کرده، مدل کسب و کار و مسیر تجاری‌سازی خود را مشخص کرده و آماده ورود به فاز دوم برنامه می‌شود.

در فاز دوم، با حمایت مالی ستاد، توسعه نانو نمونه اولیه اولیه هدف‌گذاری شده در فاز اول، انجام می‌شود و بر اساس بازخورد از مشتریان بالقوه، چالش‌های احتمالی آن برطرف می‌شود. در پایان این فاز، تیم مورد حمایت، محصولی بر اساس نیاز بازار و مشتری در اختیار دارد که آماده ورود به بازار یا ارائه به سرمایه‌گذار است.

منبع: ایسنا

خروج از نسخه موبایل