خالق وب و مبارزه با اخبار دروغ

در یک نامه سرگشاده به مناسبت 28‌امین سالگرد وب، او مسائلی را مشخص کرده است که به نظرش باید حل شوند، تا پتانسیل واقعی وب برای خدمت به همه بشریت شکوفا شود. برنرز لی همچنین پیشنهاد اصلی‌اش برای راه‌اندازی وب درسال 1989 را ضمیمه این نامه کرده است. او می‌گوید اخبار دروغ به سادگی بزرگنمایی می‌شوند، چون بیشتر مردم اخبارشان را از ترکیب مشخصی از رسانه‌های اجتماعی به دست می‌آورند، که درآمدشان از راه کلیک کردن روی لینک‌ها است. الگوریتم این سایت‌ها معمولا الویت‌های محتوایی را بر این اساس تعیین می‌کنند، که کدام محتوا می‌تواند به سرعت همه‌گیر شود.

همه چیز یا هیچ جیز

او همچنین در باره اخلاقیات در تبلیغات سیاسی صحبت کرده و آن‌را مورد پرسش قرار داده است. کمپین‌های سیاسی مقادیر وسیعی از اطلاعات شخصی را برای هدف گرفتن تبلیغات را تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند. برنرز می‌گوید؛ این شامل تقریبا همه 50 هزار تبلیغی که هر روزه در فیس‌بوک در طی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نمایش درآمد، هم می‌شود:« تبلیغات هدفمند به کمپینرها اجازه می‌دهد به گروه‌های مختلف جمعیتی چیزهای متفاوت و حتی متضادی بگویند. آیا این دموکراسی است؟»

او همچنین می‌گوید؛ به طور کلی جمع‌آوری اطلاعات شخصی بسیار از حد و حدودش تجاوز کرده است. بسیاری از وب سایت‌ها اطلاعات شخصی کاربران را در ازای محتوای مجانی تاخت می‌زنند. در حالی که کاربران ممکن است با این معامله موافق باشند، کنترلشان روی این اطلاعات را از دست می‌دهند. کاربران سایت‌ها معمولا با نوشته‌های طولانی شرایط و ضوابط موافت می‌کنند، بدون این‌که بتوانند به شرکت‌ها بگویند که ترجیح می‌دهند چه بخشی از اطلاعات شخصیشان مورد استفاده قرار نگیرد؛ این یک معامله بین همه‌چیز یا هیچ چیز است. یعنی در صورتی که شما با شرایط و ظوابط موافق نباشید، باید به کلی قید استفاده از خدمات وب‌سایت مورد نظرتان را بزنید یا با همه شرایط برای استفاده موافقت کنید.

تاثیر منفی

دولت‌ها هم به طور گسترده‌ای فعالیت‌های آنلاین را رصد می‌کنند. این می‌تواند منجر به کاهش آزادی بیان شده و برنحوه استفاده از وب در سراسر جهان تاثیر بگذارد:« این تاثیرمنفی روی آزادی بیان دارد و باعث می‌شود تا استفاده از وب برای جستجوی موضوعات مهم کاهش یابد؛ مثل مسائل حساس سلامتی، سیاسی و یا حتی این روزها محیط‌زیستی». برنرز لی می‌گوید بنیاد وب که او بنا نهاده است، قرار بوده در مورد این مسائل و سایرموضوعات حساس و مهم کار کند. او استفاده از غلاف داده را پیشنهاد می‌دهد، که به افراد کمک می‌کند، کنترل روی اطلاعاتشان را با پنهان کردن آن از برنامه‌ها و دادن دسترسی محدود و موقت، بازپس بگیرند. او به جای درآمد ناشی از تبلیغات به شرکت‌ها ثبت نام و دریافت مقادیر اندک حق عضویت را پیشنهاد می‌کند. او از تلاش‌های گوگل و فیس‌بوک برای مبارزه با خبرهای دروغ پشتیبانی کرده و برای قانون‌گذاری و محدود کردن کمپین‌های سیاسی آنلاین فراخوان صادر کرده است. او می‌گوید:« ما به الگوریتم‌های شفاف‌سازی بیشتری نیاز داریم تا دریابیم که چطور تصمیمات مهمی که روی زندگی ما تاثیر می‌گذارند، گرفته می‌شوند». 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا