رقابت علمی دانشجویان فارس در مسیر شناخت اختلالات روانی کودکان
مسابقه «مسیر شناخت ۲» ویژه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاههای سراسر استان با هدف افزایش توانمندی در تشخیص و مدیریت اختلالات روانی کودکان و نوجوانان امروز، ۲۸ آذرماه در شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا فارس، رئیس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید مطهری شیراز در حاشیه برگزاری این مسابقه اظهار کرد: مسابقه مسیر شناخت شرایط لازم را برای دانشجویان فراهم میسازد تا علم را به عمل تبدیل کنند.
فرشاد عامری فر گفت: در این دور از مسابقات که به میزبانی دانشگاه شیراز و با همت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان فارس برگزار شد تعداد ۳۳ تیم سهنفره از دانشگاه فرهنگیان فارس و دانشگاه شیراز در حوزه تربیتی، با هم به رقابت پرداختند.
وی تصریح کرد: ۲۸ گروه از دانشگاه فرهنگیان فارس، (۱۳ گروه از دانشگاه فرهنگیان واحد شهید مطهری شیراز، ۸ گروه از دانشگاه فرهنگیان واحد زینب کبری کازرون،۶ گروه از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز، ۱ گروه از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز و ۵ گروه از دانشگاه شیراز) شرکت کرده بودند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید مطهری شیراز ادامه داد: دانشجویان در قالب تیمهای سه نفره با استفاده از دانش نظری و آموختههای خود برای کشف یک اختلال دانش آموزی به طور عملی به جستجوی واقعیت پرداختند.
وی برگزاری مسابقه بزرگ مسیر شناخت ۲ توسط دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری در دانشگاه شیراز را گامی نو در تحلیل اختلالات روانی کودکان و نوجوانان دانست و افزود: این مسابقه که با هدف افزایش توانمندی در تشخیص و مدیریت اختلالات روانی کودکان و نوجوانان و پیوند نظریه با عمل طراحی شده بود، تجربهای بدیع برای شرکتکنندگان به ارمغان آورد.
عامری فر خاطرنشان کرد: در این رقابت، هر تیم با پروندهای پیچیده مواجه شد که داستان دانشآموز ۱۰ سالهای به نام رها را بررسی میکرد؛ چرا از مدرسه فرار کرده؟ چه اختلالی دارد؟ و چگونه میتوان به معلمان برای مدیریت این شرایط کمک کرد؟ گروهها پس از تحلیل پرونده در اتاق بازجویی به سؤالات کارآگاه پاسخ دادند و در ادامه، کارگاهی آموزشی مرتبط با اختلال مطرحشده برگزار شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید مطهری شیراز یادآور شد: در پایان، به ۶ گروه برتر جوایزی اهدا شد و استقبال گسترده از این رویداد و نتایج نظرسنجی نشان میدهد که پتانسیل برگزاری مسابقه مسیر شناخت ۳ بهصورت کشوری فراهم است. این رقابت، انگیزهای مضاعف برای تحقیق، پژوهش و یادگیری بیشتر در میان دانشجویان ایجاد کرده است.
استادیار بخش روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم بیان کرد: مسابقه در مسیر شناخت ۲ با همکاری دانشگاه فرهنگیان فارس و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و به میزبانی دانشگاه شیراز با هدف ایجاد پیوند بین دانش نظری و تجارب عملی دانشجویان برگزار شد.
حجت پیرازدی افزود: در این رویداد علمی بنده به اتفاق تعدادی از همکاران علمی، افتخار همکاری به عنوان داور مسابقه علمی دانشجویان را بر عهده داشتم. مشاهده رقابت سالم، بحثهای علمی گروهی و اشتیاق صدها دانشجوی شرکت کننده در این رویداد برای بنده موجب احساس دلگرمی، افتخار و امیدواری شد.
پیرازدی بیان کرد: مسابقه در مسیر شناخت ۲ در واقع فرصتی برای دانشجویان رشته علوم تربیتی بود تا دانش محتوایی کتابهای درسی و تدریس کلاسی را در موقعیت عملی به شکل ایفای نقش، تجربه کنند و بخشی از مهارتهای موردنیاز معلمی را در دانشجویان پرورش دهد.
وی در پایان ضمن قدردانی از تمامی همکاران علمی در واحدهای مختلف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شیراز، اعضای انجمن علمی دانشجویی، همیاران علمی و دانشجویان شرکت کننده که تلاش کردند تا چنین رویداد علمی و پرباری رقم بخورد، ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین رویدادهایی و ایجاد فرصتهای مهارت آموزی برای آموزگاران و دبیران آینده سرزمین عزیزمان ایران همچنان تداوم داشته باشد.