تولد آلبرت اینشتین

او بیشتر به خاطر نظریه نسبیت و هم ارزی جرم و انرژی (E=mc2) شهرت دارد. دستاورد‌های اینشتین بسیار زیاد و متنوع هستند. این دستاورد‌ها از اکتشافات راز‌های جهان گرفته تا بانی صلح و آزادی بیان بودن، درست در طول زمانی که ترس از کمونیسم شایع بود را شامل می‌شود. اینشتین در سال 1921 برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص بدلیل کشف قانون اثر فوتوالکتریک برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

اینشتین اغلب با عنوان "پدر بمب اتم" نامیده شده است، و به خاطر این ساخته‌اش مقصر شناخته شده است، اما طبق تاریخچه‌ی زمان، این درست نیست و این حقیقت باید درست در نظر گرفته شود. تنها ضربه‌ی موجود در آن مسیر، نامه‌ای بود که وی به رئیس جمهور وقت، فرانکلین روزولت نوشت و در آن آمریکا را به تحقیق برای ساخت بمب اتمی، پیش از آن که آلمان ها آن را انجام بدهند، تشویق کرد. اینشتین این کار را تنها به این خاطر انجام داد که تصور می‌کرد آلمان‌ها در نقطه‌ای قرار دارند که قاعدتاً باید در آن موفق شوند. بعد‌ها او اظهار کرد که اگر می‌دانست موفق نمی‌شوند، هیچ چیزی به رئیس جمهور نمی‌گفت. به هر حال، همه‌ی ما ویرانی و خرابی ناشی از بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی، در طول جنگ جهانی دوم را می‌دانیم. 

دستاورد‌های اصلی او، اطلاعات کافی‌ای در مورد جهان ما، در اختیار دانشمندان حال حاضر، قرار داده است، تا به ما کمک کند انسان‌ها را به فضا بفرستیم، و در مورد زمین و خورشید بی‌واسطه‌امان، به خوبی میلیون ها ستاره که در مایل‌ها دورتر قرار دارند، بیشتر بدانیم.

دستاوردها:

چهار حوزه‌ی اصلی علم، که آلبرت اینشتین به آنها کمک کرد عبارت‌اند از: نور، زمان، انرژی و جاذبه‌ی زمین. او در سال 1905، چهار مقاله‌ی علمی برجسته را منتشر کرد. لذا این سال، سال معجزه یا سال شاهکار اینشتیننام گرفت. او اظهارات زیر را برای جامعه‌ی علمی بیان کرد: او تشریح کرد که انرژی نور از تکه‌های ریز یا ذره‌ها، که امروزه به آن "فوتون" می‌گویند پدید می‌آید. این اظهار، مسیر آن چه که محققان در مورد ماهیت نور فکر می‌کردند را تغییر داد. او حرکت براونی، که به اثبات وجود مولکول کمک می‌کرد را مورد بحث قرار داد. او هم چنین چهار اظهار نظر منحصر به فرد در مورد اجسام در حال حرکت، ارائه داد. و دست آخر، اما نه حداقل، او ماهیت فضا و زمان را تشریح کرد.

نور

شیفتگی اینشتیندر مورد نور، در یک عصر زود شروع شد. زمانی که او 16 سال بیشتر نداشت برایش جالب بود که آیا می‌تواند دوچرخه‌اش را بر روی یک پرتوی نور براند یا نه. تقریباً 10 سال بعد، در سال 1905، آلبرت اینشتینچیزی که آن را به عنوان اولین "تجربه‌ی فکری‌اش" نامید، به دست آورد، و نظریه‌ی خاص نسبیت را، که در آن بیان کرد نور ثابت است، بر خلاف تصویر موج گونه‌ای که دانشمندان آن زمان فکر کرده بودند آن گونه بود، مطرح کرد. نه تنها این مورد، بلکه نمی‌توان با سرعتی بیشتر از سرعت نور یعنی 186000 مایل بر ثانیه (300000  کیلومتر بر ثانیه) سیر کرد. همیشه نور با یک سرعت یک سان سیر می‌کند، خواه این نور، نور چراغ فوقانی یک قطار با سرعت پایین برای روشن کردن مسیر، و یا نور چراغ روی فانوس باشد. خود نور هم همیشه با یک سرعت یک سان سیر می‌کند.

زمان / فضا

تئوری اینشتین بیان می‌کند که زمان مانند نور ثابت نیست، هر چقدر یک فرد سریع‌تر برود، زمان کندتر می‌گذرد، اگر چه فرد آن را به عنوان یک چیز متفاوت حس نمی‌کند.

یک کار برد عملی از این تئوری این است که یک نفر هر چقدر به سرعت نور نزدیک‌تر شود، این اختلاف زمانی را بیشتر تجربه می‌کند. به طور کلی این امر برای مردم روی زمین ملموس و معلوم نیست (از قبیل: راه رفتن در مقابل رانندگی با ماشین)، اما وقتی این موضوع در مورد سفر فضایی مطرح می شود دارای اهمیت فوق العاده زیادی است.

یک کیهان نورد روسی، 748 روز را در فضا گذراند (تقریبا 2 سال). این مرد اکنون 0.02 ثانیه جوان تر از زمانی است که به فضا نرفته بود. این به این علت است که سرعت گذر زمان در فضای خارجی، در ایستگاه فضایی ام. آی. آر، کند بود. این امر برای او تفاوت چندانی ایجاد نکرد، اما فرض کنید یک نفر بخواهد به آلفا سنتاوری، نزدیک ترین ستاره به ما، سفر کند. این واقعه 5.7 سال زمینی طول می‌کشد، اما سن آن‌ها تنها 3.8 سال بیش‌تر می‌شود و آن ها در یک سن جوان‌تر، نسبت به آن چه انتظار داشتند، بر می‌گردند. بنا بر این، زمان نسبی و نور ثابت است.

انرژی

اکثر افراد در مورد فرمول E=mc2 را شنیده‌اند. این مشهورترین معادله‌ای است که رابطه‌ی بین انرژی و جرم را نشان می‌دهد (در حالت ایستا، این فرمول برای اجرام متحرک متفاوت است). در یک دوره‌ی زمانی تصور می‌شد که انرژی و جرم متفاوت از یک دیگر هستند، اما تئوری انیشتین بیان کرد که انرژی و جرم صرفاً شکل های مختلفی از یک چیز یک سان هستند، درست مثل یخ، آب و گاز، که شکل های مختلف مایع هستند.

انرژی و جرم نه تنها می‌توانند از بین بروند، بلکه می‌توانند به یک دیگر نیز تبدیل شوند، همان گونه که در مورد تئوری نور، در بالا مطالبی بیان شد. اگر به اندازه‌ی کافی سرعت خود را افزایش دهید، جرم شما زیاد می‌شود، چرا که انرژی به جرم تبدیل شده است. خورشید، هیدروژن را می‌سوزاند و آن را به انرژی‌ای تبدیل می‌کند که ما آن را به صورت نور می‌بینیم. نظر به این که منبع هیدروژن محدود است، منبع نور نامحدود نیست. در هر حال، ما نباید هیچ گونه ترسی برای چندین میلیون سال آینده داشته باشیم، همان گونه که خورشید به سوختن ادامه خواهد داد و برای زمین انرژی فراهم خواهد کرد.

جاذبه‌ی زمین

اینشتین به تئوری نیوتون، کشش جاذبه‌ی زمین را نیز اضافه کرد. وی افزود نه تنها سیب به خاطر جاذبه بر روی زمین افتاد، بلکه مدار زمین، شهاب‌های آسمانی (و هم چنین سایر اشیای فضایی) را به علت "گودی"ای که زمین در "کالبد" فضا ایجاد می‌کند، جذب می‌نماید. لذا این توان را به ما می دهد تا در مدار خود، از آن به عنوان "فضای پارکینگ"، برای ماهواره‌هایمان، به منظور مزایای تکنولوژیکی خود استفاده کنیم. از این مزیت هم چنین برای فرستادن انسان به ماه، استفاده شده است.

جدای از چهار دستاورد مهم آلبرت اینشتین که در بالا بیان شد، کمک‌های بسیار زیاد دیگری نیز از جانب این مرد بزرگ به دنیای علم و فیزیک وجود دارد. برخی از این دستاوردهای مهم در لیست زیر آورده شده‌اند:

اینشتین، مردی بود که پاسخی معتبر و قاطع به این سوال که "چرا آسمان آبی است؟"، در سال 1910، داد. او پدیده‌ی "رنگین کمان بحرانی" را مطرح کرد و در مورد اثر جمعی پراکنندگی نور به وسیله‌ی هر مولکول در اتمسفر، مطالبی را تشریح کرد.

 

منبع: راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا