درمان دیابت و بازسازی طحال

به گزارش سینا پرس به نقل از isef، دیابت زمانی روی میدهد که طحال قادر به ساخت انسولین نباشد ( نوع 1) و یا به علت مقاومت به انسولین آسیب دیده باشد ( نوع 2)، و به گفته ی تیم پژوهشی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی این رژیم غذایی علائم هر دو نوع از دیابت را در موش کاهش میدهد.

به گفته ی والتر لانگو رهبرِ این تیم پژوهشی قرار دادن موش در حالت افراطی و بازگرداندن موش از آن حالت باعث میشود که سلولهای درون طحال از انواعی از برنامه های بازسازی استفاده کنند.

این نوع رژیم در انسانها باعث کم شدن وزن میشود و همچنین پژوهشهای گذشته نشان میدهد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان با استفاده از این رژیم کاهش میابد. همچنین این رژیم به علت کم کردن علائم بیماری "اسکلورز چندگانه" در بین دانشمندان شناخته شده است. در این پژوهش، موش برای چند روز در هفته در طول چند ماه، وارد حالت مصنوعی روزه میشود (با استفاده از رژیم مخصوص). دانشمندان متوجه شدند که این حالت برای بازتولید سلولهای بتا در طحال که مسئول تولید انسولین است کافیست. سلولهای آسیب دیده جای خود را به سلولهای سالم میدهند. این آزمایش بر روی طحال کشت داده شده از سلولهای انسانِ مبتلا به دیابت نوع 1 نیز امتحان شد و روزه ی شبیه سازی شده منجر به تولید بیشتر انسولین و پروتئینِ Ngn3 موردِ نیاز برای عملکرد نرمال طحال شد.
در هر صورت باید توجه داشت که این آزمایش ها تنها بر روی موشها و سلولهای انسان در آزمایشگاه انجام شده است و به گفته ی دانشمندان نباید از این روشها در حال حاضر به صورت خود جوش استفاده شود. علاوه بر این، این نوع رژیم نیاز به کنترل مقدار کالری مصرفی و نوع غذاهای مصرف شده دارد، بنابراین شواهد پزشکی همچنان برای ادامه ی کار مورد نیاز است. در آینده این امکان وجود دارد که از این رژیم برای درمان دیابت و بازسازی طحال بدون استفاده از دارو استفاده شود.

به گفته ی لانگو، از نظر علمی این کشف بسیار مهم است زیرا نشان میدهد بدون هیچگونه تغییر ژنتیکی در بدن میتوان با استفاده از رژیم غذایی سلولها را بازسازی کرد. گام بعدی آزمایش این رژیم بر روی انسانها است.

نتایج این پژوهش در مجله ی Cell که در گروه ب مجلات برتر است به چاپ رسیده است. محققان ایرانی با انتشار مقالات خود در این مجله می‌توانند تا سقف 200 میلیون ریال حمایت تشویقی دریافت نمایند.