چیدمان اتمی برای ایجاد خاصیت فلزی در طلا

نانو رشته های کوچک طلا به عنوان مثال می تواند در ذخیره سازی کوتاه مدت انرژی یا در قطعات الکتریکی کاربرد داشته باشد.

در دو مقاله اخیر به چاپ رسیده توسط محققان، نشان داده شده است که دو نانو رشته تقریبا یکسان، خواص الکترونیکی بسیار متفاوتی دارند.در یکی از نمونه ها که اندازه آن نسبت به دیگری کوچک تر است و از 102 اتم طلا تشکیل شده ، رفتاری متشابه به یک مولکول بزرگ اتم را دارد. ولی نانو رشته دیگری که از 144 اتم طلا تشکیل شده است رفتاری شبیه به یک تکه فلز طلا ( البته در مقیاس نانو) را دارد.

رفتار این دو نانو رشته در اندازه های متفاوت به طور کلی متفاوت است و این تفاوت با تاباندن نور لیزر به هر یک و محاسبه جذب انرژی هر نمونه صورت گرفته است.

استاد میکا پترسون (Mika Pettersson) عضو تیم تحقیقاتی مرکز نانو تکنولوژی دانشگاه فنلاند در این زمینه می گوید: رفتار مولکولی، بسیار متفاوت با رفتار فلز است. انرژی نوری تابانده شده به نانو رشته های فلز درزمان یک میلیاردم ثانیه به فضای اطراف منتقل می شود که این فاکتور در نانو رشته های مولکولی 100 مرتبه آهسته تر صورت می گیرد. همچنین نانو رشته با 102 اتم طلا که یک مولکول بزرگ طلا است، شاید حتی مغناطیس را به خوبی انتقال ندهد ولی نانو رشته با 144 اتم طلا در اصل فلز است و در امر انتقال مغناطیس مشکلی ندارد. در نهایت این آزمایش ها می تواند مرز تغییر رفتار ماده با توجه به تعداد اتم های آن را به ما نشان دهد.

نکته دیگر قابل توجه در مورد نانو رشته های 144 اتمی طلا این است که با اضافه کردن تعداد کمی اتم مس به این مجموعه، خاصیت فلزی آن جهش بزرگی می کند.