دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری استان همدان گفت: کار معلمان پرورش محققان آینده است نه پژوهشگری بنابراین معلمی موفق است که دانشآموز محقق و مسألهمحور تربیت کند.
دکتر حسین رضوان سهشنبه ۶ آذر به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مسأله انجام پژوهش و استفاده از نتایج آن موضوعی است که در هر جامعهای تعیینکننده میزان پیشرفت آن جامعه محسوب میشود به طوریکه هر چه اهداف جامعه متعالی باشد، قدمها در این راستا محکمتر خواهد بود چراکه با پژوهش میتوان مشکلات را مرتفع کرد.
وی تصریح کرد: اگر جامعهای نتواند پژوهش کند یعنی نتوانسته مشکلات را بشناسد و برعکس آن نیز صادق است؛ اگر جامعهای مشکلاتش را شناخت، در جهت رفع آن دست به پژوهش میزند و بدین ترتیب از این طریق میتواند بدون سرخم کردن جلوی بیگانه، به اهداف متعالی خود دست یابد.
رضوان اضافه کرد: در همین راستا هفته پژوهش مطرح شد و توجه به آن مهم تلقی میشود چراکه بحث پژوهش تنها انجام پروژه و طرحهای تحقیقاتی نیست بلکه در بحث آینده، پیشرفت و تعالی کشور اثرگذار است بنابراین اگر نتوانیم در حوزههای مختلف جامعه مشکلات را شناخته و راهحل ارائه کنیم، به طور قطع در آینده به مشکل برمیخوریم پس باید پژوهشها در جهت حل مشکلات جامعه باشد.
وی تأکید کرد: برای دستیابی کشور از نظر علمی به جایگاه حقیقی خود نیازمند پژوهشهای بنیادی هستیم به طوریکه بدون این پژوهشها نمیتوان پژوهشهای کاربردی انجام داد بنابراین بدنه جامعه باید به این بلوغ برسد که این امر تنها با انجام پژوهشهای بنیادی امکانپذیر است.
رئیس دانشگاه بوعلیسینا با اشاره به درخشش کشورمان در بین کشورهای اسلامی مطرح کرد: سهم استان همدان از بین مقالات انتشار یافته 2.67 درصد است و با توجه به پایگاه استنادی آی اس آی و اسکوپوس در سال 2024 تا به امروز 2070 مقاله به چاپ رسیده است.
وی یادآور شد: خوشبختانه در سالهای اخیر دانشگاههای استان همدان در زمینه پژوهش پیشرفت خیلی خوبی داشتهاند به طوریکه افزایش چند برابری قراردادهای ارتباط با صنعت مؤید این حرف است و بسیاری از معضلات دستگاههای مختلف حتی در حوزه علوم انسانی وارد دانشگاه شده و پروژههای متنوعی در دست انجام داریم.
رضوان اظهار کرد: در زمینه حل معضلات و مشکلات جامعه طی سالهای 1402 و 1403 در حدود ۸۰ طرح تحقیقاتی مسألهمحور به دانشگاه بوعلی سپرده شده است اما در مجموع هر چه مسئولان ما به این نتیجه برسند که برای حل یک مشکل باید کار علمی انجام داد و از نتیجه آن برای رفع مشکل بهره ببرند. بنابراین اگر معضلات بیشتر به مراکز تحقیقاتی ارجاع شود، محققان بیشتر به انجام کار تشویق میشوند و در نهایت از این نتایج هم استفاده خواهد شد.
وی با اعلام هفته پژوهش در استان همدان از 10 تا 14 آذر بیان کرد: هفت کمیته ذیل شورای سیاستگذاری هفته پژوهش شامل علمی، اجرایی، فناوران و نمایشگاهی، دانش آموزی، دانشجویی، تبلیغات و اطلاع رسانی و دستگاه های اجرایی تشکیل شده است.
رئیس دانشگاه بوعلیسینا به بیان برنامههای هفته پژوهش پرداخت و گفت: نواختن زنگ پژوهش در مدرسه دخترانه شاهد در روز ۱۰ آذر، باز بودن درب دانشگاهها به منظور بازدید دانشآموزان در روز 11 آذر، بازدید دانشآموزان از موزه تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی در روز 12 آذر، برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری استان در روز 13 و برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان در روزهای 12 و 13 آذر از این برنامهها به شمار میآید.
وی به برگزاری ۱۸ کارگاه تخصصی و علمی در دانشگاه بوعلی اشاره کرد و یادآور شد: تعداد برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری استان همدان تاکنون ۹۵ نفر در کمیتههای مختلف است که در کمیته علمی ۴۱ برگزیده، در کمیته انتخاب کارکنان پژوهشگر برتر ۱۳ برگزیده، در سطح دانشجویی ۱۷ پژوهشگر برتر از کل دانشگاههای استان و در کمیته فناوران ۲۰ برگزیده داریم.
وی در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر اینکه کار معلمان پرورش محققان آینده است نه پژوهشگری بنابراین معلمی موفق است که دانشآموز محقق و مسألهمحور تربیت کند، تصریح کرد: اصحاب رسانه بازوی مهمی در حوزه علمی و پژوهشی هستند و باید حوزه پژوهش را تبیین کنند تا هر دستگاه کار خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد.
گزارش: سمیرا معارفی