نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهروز غریب‌پور: نگاه انتقادی بهروز غریب‌پور به رشته نمایش عروسکی در دانشگاه

بهروز غریب‌پور

بهروز غریب‌پورکه اپرای عروسکی «مولوی» را روی صحنه دارد، معتقد است مدیران، دانشگاه و دانشجویان نسبت به ارزش‌های نمایش عروسکی ناآگاه هستند

به گزارش خبرگزاری سینا، اپرای عروسکی «مولوی» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور قرار است از امشب 22 آبان تا 22 آذر ساعت 18 در تالار فردوسی روی صحنه میزبان مخاطبان باشد.

 

غریب‌‎پور با اشاره به اجرای اول این اپرا بیان کرد: شرایط ایجاد شده به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا تعداد زیادی از افراد گروه به شهرستان‌ها یا خارج از کشور مهاجرت کنند و یا مجبور به تغییر شغل شوند. در این میان من کاری را انتخاب ‌کردم که هم سرآغاز آثار رپرتواری بوده و هم محبوبیت فراوانی در داخل کشور و حتی در خارج از کشور داشته باشد. به این دلیل من بازتولید را از «اپرای مولوی» آغاز کردم. این اثر به دلایل مختلف برای این تجدید حیات و احیای گروه هنری آران بهترین انتخاب بود. تمرین بسیار سخت دوماهه داشتیم و بسیاری از عزیزان به آدم‌های خبره نمایش عروسکی نخی تبدیل شده‌اند.

او ادامه داد: این اثر در داخل و خارج از ایران مورد توجه و علاقه تماشاگران گرفته و ما امکان مهیا کردن این اثر را برای اجراهای خارجی داریم.

این هنرمند بیان کرد: تالار فردوسی متعلق به بنیاد رودکی است و ما یک فضای تخصصی اجرا داریم. اما تمامی هزینه‌های این نمایش از جمله هزینه‌های بازتولید، عکاسی، فیلمبرداری و… همه از فروش بلیت انجام خواهد شد.

این هنرمند گفت: متاسفانه دانشجویان ما در دانشگاه‌ها جز بخش تئوری، آموزش عملی درستی نمی‌بینند. چالش از اینجا شروع می‌شود که مدیران، دانشگاه و دانشجویان نسبت به ارزش‌های نمایش عروسکی ناآگاه هستند و خود دانشجویان هم در مسیری قرار می‌گیرند که تنها به فکر گذراندن مراحل لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند. این نشان می‌دهد دانشگاه تنها محل گرفتن مدرک است. به همین دلیل همه این افراد به نمایش عروسکی نگاهی تحقیرآمیز دارند. با این نگاه بازی‌دهنده میل به تجربه دیگر گونه‌های نمایش‌ ندارد.

غریب‌پور ادامه داد: در تمام دنیا به افراد آموزش انواع و اشکال هنرها را می‌آموزند. در دانشگاه‌های ما به نام رشته عروسکی، عجایب‌المخلوقات تولید شده است. هر که بد بکارد، طوفان درو خواهد کرد. وقتی رشته‌ای با درس‌های غیر مرتبط و نبود کارگاه‌ برای تمرین و کار تجربی مواجه است؛ این تحقیر ادامه خواهد داشت و نمی‌توان انتظار شرایط بهتر در این زمینه داشت. این نگاه تحقیرآمیز باعث شده محصولات عروسکی ما بی‌نهایت ضعیف  شوند، در حالیکه عروسک‌ها انعکاس‌دهنده دنیای انسان‌ها هستند و می‌توانند کمیک، تراژیک و … باشند و باید به جایگاه آن‌ها توجه کرد.

او بیان کرد: نبرد من از 1349 تا کنون و در طی سال‌ها این بوده تا بگویم شما یکی از پدیده‌های ممتاز بشریت را تحقیر می‌کنید. هیچ تمدنی وجود ندارد که فاقد نمایش عروسکی باشد. این گونه نمایشی در مذاهب به خصوص در آسیای شرقی مثل هند و اندونزی جنبه آیینی و دینی دارند.

کارگردان اپرا تئاتر «مولوی» افزود: شما در بازی‌‎دهندگی به خلق موجود زنده می‌پردازید و به همین دلیل نیاز به کارگاه، شیوه‌ها و سالن‌های مختلف اجرایی دارید. تکثر صحنه‌ها در جهان عروسکی بی‌نظیر است به این دلیل من اعتقاد دارم که همه از راس تا قاعده نسبت به این نمایش جاهل هستند و همه عمدا یا سهوا در تحقیرش کوشیده‌اند و در اینجاست که باید گفت خانه از پای بست ویران است.

این هنرمند اظهار کرد: این روزها مراودات بین‌المللی هزاران بار بیشتر از دوره‌ای است که ما تئاتر کار می‌کردیم. من به هیچ وجه خیابان سیروس که پر از مطرب بود را رها نمی‌کردم، همچنین به گرتوفسکی و کانتور هم می‌پرداختم. اگر کسی عاشق باشد، جستجو کرده و یاد می‌گیرد، حالا اصلا جستجو وجود ندارد و فریاد من این است که از متون فارسی و غیرفارسی کمک بگیرید. دانشگاه بزرگی به نام اینترنت وجود دارد که می‌توان در آن بررسی کرد و آموخت.

بهروز غریب‌پور در پایان گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد آسان‌ترین رشته در دانشگاه را نمایش عروسکی می‌دانند  و این موضوعی است که باید آسیب‌شناسی شود.

منبع: ایران تئاتر

 

خروج از نسخه موبایل