نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش ناشران موسیقی در شکوفایی هنرمندان جوان

پژمان بلورچی  ناشر موسیقی، نوازنده سنتور و آهنگساز

انتشار آلبوم‌های موسیقی طی دهه های اخیر درکنار برگزاری کنسرتها یکی از مهمترین بخش های صنعت موسیقی بوده است. این فرآیند نه تنها باعث رشد هنرمندان و ترویج فرهنگ موسیقایی می شود، بلکه تأثیرات قابل‌توجهی نیز بر اقتصاد موسیقی دارد. البته در این میان نمیتوان از نقش پررنگ ناشران موسیقی به راحتی گذشت.

سحر طاعتی: ناشران موسیقی به عنوان واسطه‌ای بین هنرمندان و بازار و مخاطبان، نقشی حیاتی در موفقیت آثار هنری ایفا می‌کنند. ناشران با فراهم کردن منابع مالی و تخصصی به هنرمندان در ضبط، تولید و تبلیغ آثارشان کمک می‌کنند که برخی از این حمایت‌ها شامل تأمین هزینه‌های استودیو، مشاوره در انتخاب قطعات، استراتژی‌های بازاریابی و پخش موسیقی می‌شود. ناشرین با داشتن تجربه و دانش بازار، می‌توانند به هنرمندان در یافتن مخاطبان هدف کمک کرده و روند معرفی اثر به بازار را تسهیل کنند.

 

حمایت از هنرمندان کار اولی

شاید یکی از نکات برجسته در زمینه نشر و حمایت ناشران از هنرمندان، اعتماد آنها به هنرمندان کار اولی باشد اتفاقی که طی چند سال گذشته در بین برخی ناشرین به وضوح به چشم می خورد چرا که هنرمندان به اصطلاح کار اولی در نشر آلبوم موسیقی به دلیل نداشتن جامعه مخاطبین خیلی از سوی ناشرین مورد توجه قرار نمی گیرند اما عملکرد برخی ناشرین رویه یکی دو دهه اخیر را تغییر داده است .

 

بیشتر بخوانید:
برنامه های استعدادیابی موسیقی آسیب‌زا یا درآمدزا؟
چرخ اقتصاد موسیقی در ایران لنگ می‌زند

 

پژمان بلورچی نوازنده سنتور، آهنگساز و ناشر باسابقه موسیقی که بیش از دو دهه مدیریت نشر «نهاله رودکی» را عهده دار است و بیشترین نشر آثار کاراولی را در کارنامه هنری خود دارد در این زمینه  به خبرگزاری سینا می‌گوید: کاری که ما در شرکت نهاله رودکی انجام دادیم مثل تربیت یک فرزند است، یعنی ما به نسل جوان و کار اولی‌ها اعتماد کردیم. حاصل این اعتماد، انتشار چندین اثر موسیقی و بروز و ظهور هنرمندان جدید در حوزه موسیقی شد که خیلی از آنها در حال حاضر باعث افتخار موسیقی امروز ایران هستند. کار اغلب آنها بسیار پروفروش و پرمخاطبند.

وی ادامه می دهد: طبیعتا هیچ موسیقیدانی از ابتدای شروع فعالیتش،  اثرش پرمخاطب و یا خودش معروف نبوده پس بایستی شرکتی به او اعتماد کند. البته این امر در ایران یک مقدار سخت است چون باید شرکت موسیقی و یا ناشر بابت این اعتماد هزینه کنند و در مدت زمان طولانی سرمایه اش را راکد نگه دارد.

 

آلبومهای پرفروش صنعت موسیقی را تکان می دهند

انتشار موفق یک آلبوم می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی در بخشهای مختلف صنعت موسیقی منجر شود.

یکی از این تاثیرات اقتصادی، افزایش فروش مستقیم آلبوم‌های پرفروش است درواقع این آلبوم ها با فروش بالا می توانند مستقیماً به درآمد ناشرین و هنرمندان کمک می‌کند. اما در این میان آلبوم‌های کار اولی و هنرمندانی که در مسیر انتشار اولین آثارشان هستند نیز ممکن است در رشد بازار اقتصادی نیز به اندازه خود سهیم باشند.

مدیرموسسه فرهنگی -هنری نهاله رودکی درباره ضرر و زیانهای اقتصادی جهت حمایت از هنرمندان نسل جوان نیز معتقد است: اگر انتخاب درست باشد و شما به عنوان ناشر بتوانید تصویر مناسبی که در آینده از آن نسل جوانی که قرار است بهش اعتماد کنید، داشته باشید و بدانید با چه ژانری می توان هنرمند را در مسیر مناسب قرار داد ، هم برای هنرمند و هم ناشر این همکاری موفقیت آمیز خواهد بود و قطعا

در یک پروسه زمانی این اعتماد و حمایت شرکت را به وضعیت اقتصادی هم می رساند . هر چند که تمام آثاری که توسط یک کمپانی به عنوان کار اول سرمایه گذاری می‌شود همه به نتیجه نمی رسد اما درصدی که به نتیجه می رسد می تواند جبران هزینه ای که کمپانی برای بقیه انجام داده را بکند. هر چند که با همه این موارد انتشار آلبوم در حال حاضر به جهت اقتصادی و حتی معرفی هنرمند هم مناسب و اصلا مقرون به صرفه نیست .

وی ادامه می دهد: در حال حاضر پخش موسیقی به سمت تک ترک رفته که البته این روش نتیجه بخشی اش بهتر از انتشار کامل آلبوم است به این دلیل که سرعت زندگی مردم بالا رفته و مردم یک ترک دو سه دقیقه ای را می توانند گوش کنند اما یک آلبوم یکساعته از یک خواننده را قطعا نه .

 

 

خروج از نسخه موبایل