رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز بر لزوم همراهی نهادها برای صیانت از هویت فرهنگی و معماری بافتهای تاریخی و جلوگیری از استحاله شهری تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری سینا، محمدرضا هاجری امروز، 27 آبان ماه در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: خوشبختانه درتمامی نظر سنجی های شهری و محلی، شورا و شهرداری در تمامی عرصه های خدمت رسانی به مردم عزیز جلودار بوده، در رضایتمندی مردم در میان دیگر دستگاه ها حرف اول را می زند. مردم شریف ادامه و استمرار خدمت را طلب می کنند، در راستای حفظ منافع و مصلحت شهر همه باید کمک کنند تا ادامه خدمت در شهر در دوره بعد آنهم از مسیر قانونی و شرعی و رأی مستقیم مردم ادامه و استمرار یابد.
او در ادامه با اشاره به اینکه بدون شک احیا، بازسازی و نوسازی بافت تاریخی و فرسوده شیراز ضروری و لازم است، افزود: شورا و شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی، همدل و همراه با همتی مضاعف برای این کار بزرگ می بایست قیام کنند و در عمل، حلاوت و شیرینی کار را به کام دوستداران میراث فرهنگی شهر بچشانند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: باتوجه به این ضرورت غیر قابل انکار، بافت تاریخی و فرسوده شیراز قربانی حاشیه سازان لائیک مدعی کارشناسی و دوستدار و دلسوز می شود. هویت فرهنگی بافتها، محورش باید مناسبات انسانی، آداب معاشرت نیکو و سبک زندگی اسلامی – ایرانی باشد. بافت های تاریخی و فرسوده هویت شهر است و نباید رکن هویت بخش انسانی شهر را حذف و یا سانسور کرد تا شهری سکولار شکل بگیرد.
هاجری با اشاره به اینکه اتخاذ راهکارهایی از جمله تهیه بسته های کاربردی ویژه تشویقی و تسهیلات ارزان، خود صاحبان منازل بافت های تاریخی و فرسوده می توانند جلودار عمران و بازآفرینی باشند؛ تاکید کرد: میبایست اداره کل میراث، اوقاف، محیط زیست، منابع طبیعی و… اسیر جوسازان و غوغاسالاران نشده با شورا و شهرداری، مسکن و شهرسازی همراه، همدل، هم افزا و هماهنگ شده تا آرمانها و ارزش های انسانی و میراثی شهر حفظ و صیانت گردد.
او به موضوع انتقال صنایع آلاینده و زندان مرکزی شیراز هم اشاره و عنوان کرد: با وجود مصوبات صریح و شفاف مبنی بر انتقال کارخانه های روغن نباتی نرگس، سیمان و پشم شیشه به خارج از شهر، این مهم هنوز عملیاتی نشده است. سلامت مردم را نباید قربانی سلایق کرد. علوم پزشکی و محیط زیست می بایست جلودار درخواست عملیاتی نمودن مصوبات باشد. همچنین، با همت مسئولان فارس و شیراز باید زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) به خارج از شهر انتقال یابد و پس از آن نیز باید کاری ملی برای انتقال پادگانهای نظامی داخل شهر به خارج از شهر انجام داد.
هاجری به صحبت های وزیر کشور پیرامون سلب اختیار از شوراها در انتخاب شهردارها واکنش نشان داد و گفت: اینکه می خواهند با کمک مجلس، انتخاب شهردارها را از شورا گرفته، مستقلاً انتخاباتی کنند و عزل و نصب شهردار یک جا با وزارت کشور و زیرمجموعه هایش باشد،َ تمامیت خواهی در روز روشن است. طرح چندباره این موضوع قبل از تصویب نهائی و تبدیل شدن به قانون می تواند از مصادیق تشویش اذهان عمومی باشد. چند ده هزار اعضای شورای شهر ها و روستا شدیداً به اینگونه خلع ید ها مخالفند و از مواضع ناصواب وزیر کشور ناراحت می باشند. از آنطرف مجلس هم نظارت مطلق می خواهد. علاوه بر نظارت بر انتخابات شوراها، از طریق دیوان محاسبات قصد اعمال نظارت دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: شهرداری از بودجه دولتی استفاده نمی کند، 99 درصد بودجه شهرداری ها از منابع مردمی است نه دولتی که اگر چنین نبود، خبری از عمران و آبادی در کلانشهرها نبود. به جای تقویت مدیریت شهری و افزایش اختیارات شوراها، آنرا تبدیل به گوشت قربانی کردند و میان دولت و مجلس تقسیم کردند. چیزی جز بی هویتی و استحاله به شوراهای موفق و کارآمد مردمی به دنبال ندارد.
به گفته او؛ دولت و مجلس با اینگونه افاضات از جبهه رفاقت و دستگیری، به جبهه رقابت و مچگیری کوچ کردند که برای مردمسالاری دینی واقعی خطرناک و تمامیتخواهی را نشان میدهد.
هاجری در خاتمه، با اشاره به اینکه در دیدار معاون اول ریاست جمهوری و سفیر قطر در تهران، توافق شده است که کنسولگری قطر مانند سابق در شیراز راهاندازی شود، گفت: چنانچه نمایندگان مجلس با کشورهای عمان و کویت نیز توافق کنند، میتوانند بستر سرمایهگذاری در شیراز را ارتقاء بخشند.