نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایگاه علمی کشور در بخش فناوری و نوآوری نیازمند رشد شتابان است

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد مهدی زاهدی روز سه شنبه در پنجمین کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد، افزود: کشور ما از نظر تولید علم به معنای تولید مقاله وضعیت مطلوبی در دنیا دارد اما از نظر فناوری،ابتکار و نوآوری در جایگاه مناسبی قرار نداریم به گونه ای که اگر تولید علم را به صورت یک چرخه از واحد نظری به سوی فناوری و تجاری سازی در نظر بگیریم وضعیت کشور قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس از انجمن های علمی که بیشتر با صنعت ارتباط دارند درخواست داریم به ما کمک کنند تا احکام مناسبی را که فراهم کننده بستر رشد علم و فناوری در کشور باشد را در برنامه ششم توسعه بگنجانیم.

زاهدی با بیان اینکه ایرانیان سرشار از هوش و نبوغ هستند، افزود: یکی از ضعف های ما این است که به کار گروهی اهمیت نمی دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم کشورهای آسیای شرقی در این زمینه بسیار خوب هستند و یکی از دلایل موفقیت آن ها در همین موضوع نهفته است.

وی در ادامه به تشریح تاریخچه ای از آغاز به کار انجمن سیستم های فازی ایران و جایگاه کشورمان در زمینه تولید مقالات این حوزه در سطح جهان پرداخت و گفت: ایران در تولید مقالات فازی در سال 2000 با 25 مقاله در جایگاه سی و هشتم دنیا قرار داشت اما این رقم در سال 2016 با یک هزار و 255 مقاله به رتبه سوم جهان ارتقا یافت.

رئیس انجمن سیستم های فازی ایران ادامه داد: این روند صعودی نشان می دهد که تشکیل انجمن فازی و فعالیت های آن بسیار موثر بوده است.

زاهدی به رتبه نخست دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فعالیت های علمی مربوط به سیستم های فازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: سایر دانشگاه های مطرح کشور در این خصوص مانند دانشگاه تهران،امیرکبیر، علوم و تحقیقات، صنعتی شریف و خواجه نصیر طوسی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی در ادامه فعالیت های دانشگاه آزاد قزوین در زمینه سیستم های فازی را قابل توجه دانست و گفت: 46 شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین فعالیت می کنند که از این نظر این مرکز می تواند الگویی برای کشور باشد.

پنجمین کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران (شانزدهمین کنفرانس سیستم های فازی و چهاردهمین کنفرانس سیستم های هوشمند) تا نوزدهم اسفند ماه جاری در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ادامه دارد.

کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران با هدف ارتقای دانش،ایجاد فضای مناسب به منظور گردهمایی دانشمندان، محققان، کارآفرینان، کارشناسان صنعتی و دانشجویان در حوزه‎های مختلف شامل ریاضیات و آنالیز فازی، جبر فازی، توپولوژی و هندسه فازی، آنالیز عددی و محاسبات علمی فازی، معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی فازی، تحقیق در عملیات، بهینه سازی و تصمیم گیری در محیط های فازی در حال برگزاری است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل