مدیر اندیشکده امید معتقد است، صنعت انیمیشن در ایران با وجود پتانسیلهای فراوان، هنوز با چالشهای جدی مواجه است. اگرچه در سالهای اخیر شاهد تولید چندین انیمیشن سینمایی مانند «پسر دلفینی»، «لوپتو»، «ببعی قهرمان» و … بودهایم، اما این آثار هرچند از نظر کیفیت به انیمیشنهای خارجی نزدیک شده اما از نظر کمیت بسیار فاصله دارد.
به گزارش خبرگزاری سینا، مجید مجیدی گفت: میتوان با استفاده از رسانههای اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباطی، اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه تربیت فرزند را در اختیار والدین قرار داد. به طور خلاصه، سرمایهگذاری در آموزش والدین، یکی از مؤثرترین راهها برای بهبود وضعیت کودکان و نوجوانان است. صنعت انیمیشن در ایران با وجود پتانسیلهای فراوان، هنوز با چالشهای جدی مواجه است. اگرچه در سالهای اخیر شاهد تولید چندین انیمیشن سینمایی مانند «پسر دلفینی»، «لوپتو»، «ببعی قهرمان» و … بودهایم، اما این آثار هرچند از نظر کیفیت به انیمیشنهای خارجی نزدیک شده اما از نظر کمیت بسیار فاصله دارد. تعداد تولیدات ما کم است و از طرف دیگر، انیمیشنهای تولید شده با مخاطب کودک ساخته شده و در سالهای اخیر انیمیشن برای نوجوان نداریم.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی این تفاوت، عدم توجه کافی به نیازهای مخاطب و استفاده از فناوریهای روز دنیا است. برای مثال، موفقیت انیمیشنهایی مانند «Inside out۲» نشان میدهد که با شناخت دقیق مخاطب و نیازهای او، میتوان به آثار پربیننده و ماندگاری دست یافت. علاوه بر این، ضعف در سرمایهگذاری کافی و نیروی انسانی متخصص نیز از دیگر چالشهای پیش روی صنعت انیمیشن ایران است. برای تولید انیمیشنهای باکیفیت، نیاز به سرمایهگذاریهای بلندمدت و پایدار است. همچنین، تربیت نیروهای متخصص در زمینههای مختلف انیمیشن، از جمله طراحی شخصیت، انیمیشنسازی، و صداگذاری، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ مهمتر از تربیت نیروی فنی، تربیت فیلمنامه نویس برای تولید مضمون و مفهوم انیمیشن است که هر چه در این بخش سرمایهگذاری کنیم، اثرگذاری بهتری خواهیم داشت.
مدیر اندیشکده امید در پایان گفت: بسیاری از انیماتورهای توانمند و جوان را داریم که برای خارج از کشور محصول تولید میکنند، ضعف در شناسایی افراد توانمند در این زمینه و سازماندهی آنان و حمایت از هستههای نوپا از دیگر چالشهای این حوزه است.
منبع: مهر