عاملان آلودگی هوا معرفی شوند

به گزارش ایرنا، الهام امین زاده در همایش و جشنواره 'محیط زیست در منشور حقوق شهروندی'، افزود: گزارش حقوق شهروندی سازمان حفاظت از محیط زیست به موقع به من ارائه شده است.وی تاکید کرد همه دستگاههای اجرایی تا ١٠ اسفند ماه فرصت داشتند که گزارش های خود در زمینه حقوق شهروندی را ارائه کنند که البته هنوز برخی دستگاه ها گزارش نداده اند.

وی ادامه داد: اگر همه دستگاه ها موضوع فعالیت خود را با حقوق شهروندی مرتبط بدانند و دست مایه نشست هایی برای افراد ذینفع و ذیربط باشد، می تواند به تحقق حقوق شهروندی منجر شود.
امین زاده محیط زیست سالم، امن و شایسته را حق همه مردم دانست و گفت: حقوق شهروندی صرفا مطالبه مردم نیست بلکه باید در این زمینه مشارکت فعالانه میان بخش های دولتی و خصوصی، سازمان های مردم نهاد و آحاد مردم انجام گیرد.
وی برخی از حقوق زیست محیطی را برشمرد و افزود: حق بر وجود و هستی بی عیب و نقص، حق بر تنفس سالم و هوای پاک، حق سلامت و بهداشت محیط باید برای همه شهروندان لحاظ شود.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی اظهار کرد: همه بخش های دولتی و خصوصی در صورتی که آلاینده محیط زیست هستند، مسئولیت مدنی دارند.
امین زاده تصریح کرد: لازم است که برای تحقق حقوق مرتبط با محیط زیست، آئین نامه های اجرایی مناسب داخلی و خارجی تدوین شود که آثار جبرانی و غرامتی داشته باشد؛ هرچند که برخی اقدامات تخریبی در حوزه محیط زیست قابل جبران نیست.

** عاملان آلودگی هوا معرفی شوند 
وی با تاکید بر اینکه همه شهروندان باید حق واکنش و عمل داشته باشند گفت: عاملان آلودگی ها در جامعه باید معرفی شوند و وضع عوارض، مالیات و جریمه برای آنها در این خصوص می تواند در حوزه پیشگیری تخریب محیط زیست موثر باشد.
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: همه تکلیف به جبران خسارت دارند و هیچ توجیهی برای فرار از جبران خسارت وجود ندارد.
وی در مورد دیپلماسی زیست محیطی گفت: اگر اقدام تلافی جویانه و مقابله به مثل در گذشته اساس دیپلماسی بود اما امروز این واکنش سم است و امروز در زمینه مسائل زیست محیطی باید گفت و گو و تعامل میان کشورهای منطقه برای حل مشکلات زیست محیطی در اولویت قرار گیرد.
امین زاده تصریح کرد: التزام به شعار فرصت برای همه و تهدید برای هیچ کس باعث ایجاد مسئولیت مشترک کشورهای منطقه می شود.
وی اظهار کرد: تخریب محیط زیست برای منافع افراد خاص نباید جسم و روح طیف وسیعی از انسان ها و نسل های بعد را به مخاطره بیندازد.
امین زاده با تاکید بر اینکه انهدام محیط زیست یعنی فنای بقای بشر، اضافه کرد: نگاه تخصصی و دانش فنی در حوزه محیط زیست همراه با مشارکت مردمی و حضور فعال سازمان های مردم نهاد مکانیزمی برای حفاظت از محیط زیست است.
همایش و جشنواره 'محیط زیست در منشور حقوق شهروندی' همزمان با روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در بوستان پردیسان برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا