نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب‌های قطع کردن یارانه دولتی تئاتر

سعید ذهنی

سعید ذهنی همزمان با اجرای نمایش تازه‌اش «سگ نگهبان و درختی در باغ» با ابراز تاسف از وضعیت اقتصادی تئاتر در شرایط فعلی، عنوان کرد که این وضعیت، آسیب‌هایی جدی از جمله سرگردان شدن مخاطبان را به همراه داشته است.

 زهرا تقوی: این فعال تئاتر که بیشتر به عنوان آهنگساز فعالیت حرفه‌ای خود را انجام داده، این روزها مشغول اجرای نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» نوشته آرام محضری در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر است.

ذهنی همزمان با اجرای این نمایش درباره شرایط اقتصادی گروه‌های نمایشی و دشواری‌های اجرای تئاتر در این دوران سخن گفت. او ابراز تاسف کرد: این روزها تئاتر بهانه‌ای شده برای معرفی یکسری خواننده و برپایی شو و واریته و در این وضعیت بلبشو، تکلیف تماشاگر هم معلوم نیست.

سعید ذهنی به خبرگزاری سینا گفت: در این شرایط مخاطب سرگردان می‌شود، آن هم مخاطبی که سال‌ها با خون دل و با کمترین امکانات جذب سالن‌های تئاتر کردیم. مخاطب معمول تئاتر بسته به وضعیت اقتصادی خود برای دیدن نمایش‌ها برنامه‌ریزی می‌کند اما در این وضعیت، او دچار سردرگمی شده است.

این کارگردان تئاتر در توضیح این سرگردانی اضافه کرد: این روزها همه چیز به هم آمیخته شده است. با برداشته شدن یارانه دولتی تئاتر، بسیاری از گروه‌های نمایشی برای جذب تماشاگر و تامین هزینه‌های اجرای نمایش، دست به کارهایی می‌زنند که اصلا در شان تئاتر نیست. از سوی دیگر به نام تئاتر فاخر، یکسری کارهایی روی صحنه می‌رود که هزینه بلیت‌شان برای مخاطب قشر متوسط بسیار بالاست. یعنی تئاتر تبدیل شده به آوردگاه یکسری افراد سانتی مانتال که فقط می‌خواهند پز بدهند که به تماشای فلان نمایش آنچنانی رفته‌اند بدون اینکه دیدن تئاتر برایشان اهمیتی داشته باشد.

ذهنی با انتقاد از رواج کنسرت تئاتر در شرایط فعلی ادامه داد: به جز اینها یکسری کار دیگر به نام نمایش موزیکال یا کنسرت تئاتر اجرا می‌شود و اغلب اینها توسط دوستان خودمان روی صحنه می‌روند و متاسفانه ملغمه‌ای هستند که نه ارزش‌های هنری تئاتر را دارد و نه موسیقی و تماشاگر هم در این بین حیران و سرگردان است.

 

بیشتر بخوانید:
تئاتر مگر کارخانه چاپ پول است

 

او ادامه داد: بنابراین طبیعی است که تماشاگر اصیل تئاتر با دیدن این وضعیت و این اجراها کم کم از سالن تئاتر دور شود و این چنین است که تماشاگر حرفه‌ای تئاتر اصلا پای خود را در یکسری از سالن‌ها نمی‌گذارد.

ذهنی با ابراز تاسف از وضعیت تئاتر در برخی از سالن‌های خصوصی ادامه داد: قرار بود این سالن‌ها کمک کنند که چراغ تئاتر روشن‌تر شود ولی حالا فارغ از کیفیتی که برخی از آنها دارند، خودشان ایجاد مساله می‌کنند چون بدون در نظر گرفتن وضعیت تئاتر از همان اول چنان درصدی بابت اجرای سالن می‌گیرند که خودش برای اغلب گروه‌ها مشکل‌ساز است. ضمن اینکه به دلیل کیفیت پایین اجراهای بعضی از این سالن‌ها، تماشاگر حرفه‌ای پایش را در این سالن‌ها نمی‌گذارد.

او ادامه داد: به جز تماشاگران حرفه‌ای، تماشاگران دیگری هم داریم از بخش فراگیر جامعه که این روزها به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی، از همه سو تحت فشار است و طبیعتا بودجه محدودی برای کالای فرهنگی در نظر می‌گیرد.

ذهنی با اشاره به آسیب‌هایی که حضور سلبریتی‌ها و خوانندگان رپ و چهره‌های اینستاگرامی برای تئاتر به همراه دارد، افزود: این کارها تئاتر را به وضعیتی رسانده که سر و سامان دادن به آن کار ساده‌ای نیست و همه این اتفاق‌ها سبب شده سلیقه تماشاگر طی این سال‌ها تغییرات محسوسی داشته باشد. این همان فاجعه‌ای است که قبل از تئاتر بر سر موسیقی و سینما آمد. آن زمان تصور می‌شد تئاتر می‌تواند اصالت خود را حفظ کند ولی امروزه با این اتفاقاتی که رخ داده، تئاتر هم به وضعیتی مشابه سینما و موسیقی رسیده است.

این کارگردان که 16 سال پیش نمایش پیشین خود را در تالار مولوی اجرا کرده بود، تاکید کرد: تئاتر نیازمند حمایت دولت و شهرداری‌هاست. بخصوص این حمایت باید در تئاترهای دولتی رخ بدهد اما حالا با قطع شدن حمایت دولت، حتی مجموعه تئاترشهر که روزگاری حرفه‌ای ترین مجموعه تئاتری ما بوده، هویت خود را از دست داده و این مایه تاسف است که در گذشته وضعیت تئاتر بهتر بود.

نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» تا روز 7 آبان ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است و صحرا اسداللهی و احمد نیکپور بازیگران آن هستند. این نمایش هر شب ساعت 18 و سی و به مدت یک ساعت اجرا می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل