برترین شرکت‌های نوآفرین فناوری نانو در جایزه استارتاپی ایرانانو تجلیل می‌شوند

رویداد جایزه استارت‌آپی ایرانانو ۱۴۰۳ هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو و با هدف ایجاد رقابت، تجلیل و برجسته‌سازی برترین استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری نانو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سینا، در این رویداد، نمونه‌های موفق از استارتتاپ‌های نانویی، بر اساس نوآوری‌های فناورانه، تأثیرات اجتماعی و میزان تامین مالی مورد ارزیابی قرار گرفته و از برترین نمونه موفق، با اعطای جایزه‌ای، تجلیل می‌شود.

یکی از اهداف اصلی این رویداد، تشویق استارتاپ‌ها به تولید محصولات نوآورانه و پیشرفته است که بتوانند به کمک فناوری نانو، تحول‌آفرین باشند. این رویداد فرصتی را برای مخاطبان فراهم می‌کند تا نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند و به کمک فناوری نانو گام‌های مؤثری برای توسعه محصولات جدید بردارند. برترین نوآوری‌های این حوزه باید از جنبه‌های علمی و فنی برجسته باشند و بتوانند به‌عنوان نمادی از پیشرفت و راهکاری برای رفع مشکلات حاضر، به کمک فناوری نانو تلقی شوند.

یکی دیگر از اهداف رویداد، تشویق به توسعه محصولاتی است که اثرات مثبت و ملموسی بر سطح و کیفیت زندگی مردم داشته باشند و بتوانند به حل مشکلات اجتماعی اساسی کمک کنند. فناوری نانو ظرفیت بالایی برای حل چالش‌های عمده جامعه مانند بهبود بهداشت، تأمین آب و انرژی، کاهش آلودگی و ارتقای کیفیت زندگی دارد. در این راستا، شرکت‌هایی که محصولات یا راهکارهایی ارائه داده و به‌طور مستقیم به بهبود شرایط زندگی، کاهش نابرابری‌ها و بهبود محیط‌زیست منجر می‌شوند، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.

تامین مالی و جذب سرمایه از منابع مختلف که می‌تواند به رشد اقتصادی شرکت‌ها کمک کرده و فرصت‌های جدیدی را نیز ایجاد کند از دیگر اهداف رویداد است. این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با به‌کارگیری سرمایه‌های جذب‌شده، محصولات و فناوری‌های خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی گسترش دهند و به تقویت جایگاه کشور از منظر اقتصاد دانش‌بنیان به کمک فناوری نانو بپردازند.

جایزه ویژه هیات داوران در بین جوایز استارتاپی ایرانانو ۱۴۰۳ به برترین نمونه موفق از استارتاپ‌ها، تعلق خواهد گرفت. این جایزه به منظور ایجاد انگیزه در دیگر استارتاپ‌ها و همچنین برجسته‌سازی و قدردانی از نمونه‌های موفق، طراحی شده است.

شرکت‌هایی که تمایل به حضور در بخش ارزیابی جایزه ویژه هیات داوران دارند، باید تمامی شرایط زیر را داشته باشند:

از سمت عرضه فناوری: شکل‌گیری شرکت باید از سمت عرضه فناوری بوده باشد. به عبارت دیگر، در زمان تشکیل، هسته اولیه شرکت، باید از یک ساختار تیمی کوچک دانشگاهی ایجاد شده باشد.

سابقه: سال تاسیس شرکت باید از سال ۱۳۹۸ به بعد باشد.

میزان فروش محصولات نانویی در سال گذشته: بر اساس آمار پیمایش بازار ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو در سال ۱۴۰۲، شرکت باید حداقل پنج میلیارد تومان فروش از محصولات نانویی (در سال گذشته) داشته باشد.

نانومقیاس: شرکت باید در حال حاضر دارای حداقل یک تاییدیه نانومقیاس/ نانومقیاس آزمایشی فعال باشد.

متقاضیانی که تمامی شرایط فوق را داشته و تمایل به حضور در این رقابت برای دریافت جایزه ویژه هیات داوران دارند، باید ضمن تکمیل مشخصات خود تا تاریخ هفتم آبان ۱۴۰۳، درخواستشان را به نشانی https://survey.porsline.ir/s/tv۸qNFxl ارسال و ثبت کنند.

پس از پایان زمان ثبت‌نام، درخواست‌های ثبت شده، غربال‌گری شده و سپس اطلاعات اظهار شده توسط متقاضیان حائز شرایط، برای ارزیابی نهایی در اختیار هیات داوران قرار می‌گیرد.

این شرکت‌ها، توسط هیات داوران براساس معیارهایی به شرح زیر ارزیابی و در آخرین روز از نمایشگاه نانو و میکرو ۱۴۰۳ (۱۶ آبان ۱۴۰۳)، ۳ شرکت با بیشترین امتیاز بر اساس نظر هیات داوران معرفی شده و از برترین نمونه موفق، ضمن اهدای جایزه‌ای، قدردانی می‌شود.

تعداد محصولات توسعه‌یافته در حوزه نانو: یکی از پارامترهای امتیازدهی، تعداد تاییدیه‌های نانومقیاس و نانومقیاس آزمایشی دریافت شده است.

تعداد اختراعات ثبت‌ شده: تعداد اختراعات ثبت شده شرکت در زمینه فناوری نانو از معیارهای امتیازدهی است. در این راستا، اختراعات داخلی که مرجع استعلام، ستاد نانو بوده باشد و اختراعات خارجی که تاییدیه کانون مدیریت دارایی فکری را داشته باشد، حائز امتیاز هستند.

میزان تامین مالی: میزان تامین مالی شرکت و موفقیت در جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، معیار دیگری برای ارزیابی است.

میزان فروش و رشد فروش: فروش و رشد فروش محصولات نانویی شرکت (مقایسه دو سال گذشته براساس آمار پیمایش بازار ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی: تأثیرات مثبت و ملموسی که محصولات شرکت بر بهبود کیفیت زندگی تعداد قابل توجهی از مردم، کاهش نابرابری‌های اجتماعی، پاسخ به نیازهای اجتماعی و در توسعه جامعه دارد، مهم هستند.

سابقه اجرای طرح‌های عام‌المنفعه: شرکت‌هایی که دارای سابقه‌ای در اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه یا مسئولیت اجتماعی باشند که به بهبود زندگی مردم یا حل مشکلات اجتماعی کمک کند، امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند.

حمایت از توسعه دیگر استارتاپ‌ها: یکی از معیارهای دارای امتیاز مثبت در جایزه ایرانانو ۱۴۰۳، حمایت از توسعه (در قالب مسئولیت اجتماعی) یا سرمایه‌گذاری بر روی دیگر استارتاپ‌ها است.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا