نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیروی از رژیم مدیترانه‌ای، راهی برای افزایش طول عمر و سلامت قلب

سینا

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای نه تنها از بروز اولین بیماری قلبی و متابولیک جلوگیری می‌کند، بلکه خطر ابتلا به چندین بیماری همزمان را نیز به ویژه در کارمندان غیردستی کاهش می‌دهد.

به گزارش سینا پرس فارس، با افزایش سن جمعیت جهانی و طول عمر بیشتر، بسیاری از افراد دچار بیماری‌های همزمان می‌شوند که به این پدیده، “چندبیماری” گفته می‌شود. این وضعیت علاوه بر تأثیر منفی بر سلامت فرد، فشار زیادی بر سیستم‌های بهداشتی وارد می‌کند. بیماری‌های قلبی-متابولیک (CMD) مانند دیابت نوع ۲، سکته مغزی و حمله قلبی اغلب به طور همزمان بروز می‌کنند و به چندبیماری قلبی-متابولیک (CMM) منجر می‌شوند. در انگلستان، بین ۳ تا ۶ درصد از جمعیت به CMM مبتلا هستند که می‌تواند تا ۱۵ سال از طول عمر افراد ۶۰ ساله بکاهد.

رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل اصلی خطر برای CMD است. رژیم مدیترانه‌ای، که غنی از روغن زیتون، ماهی و غذاهای گیاهی است، با کاهش خطر CMD مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که پیروی بیشتر از این رژیم خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. با این حال، تأثیر این رژیم بر پیشرفت از یک CMD به چند CMD یا CMM به خوبی مشخص نشده است.

در پژوهشی که در مجله The Journal of Nutrition منتشر شده است، محققان روابط بین پایبندی به رژیم مدیترانه‌ای و خطر ابتلا به دو یا چند بیماری قلبی و متابولیک را بررسی کردند. نتایج نشان داد که پیروی از این رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دومین بیماری قلبی-متابولیک را به خصوص در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر کاهش دهد. این اثر همچنین بسته به طبقه اجتماعی افراد متفاوت است. در طول دوره‌های پیگیری ۱۰ و ۱۵ ساله، تأثیرات محافظتی قابل توجهی مشاهده شد، به طوری که نسبت‌های خطر به ترتیب ۰.۶۷ و ۰.۸۰ بود، اما با طولانی‌تر شدن مدت پیگیری، این تأثیر کاهش یافت.

این مطالعه به بررسی تأثیر رژیم مدیترانه‌ای بر پیشرفت از وضعیت سالم قلبی-متابولیک به ابتلا به اولین CMD و سپس CMM در طول دوره‌های پیگیری مختلف پرداخت. محققان از دو نوع امتیاز رژیم مدیترانه‌ای استفاده کردند: امتیاز مدیترانه‌ای مبتنی بر میانگین گروه (m-MDS) و امتیاز مبتنی بر هرم مدیترانه‌ای (pyr-MDS). امتیاز pyr-MDS، که هم رژیم‌های سنتی مدیترانه‌ای و هم محیط‌های غذایی معاصر را در نظر می‌گیرد، پیش‌بینی قوی‌تری از خطر بیماری بود.

داده‌های این مطالعه از یک پژوهش بزرگ در انگلستان بود که از سال ۱۹۹۳ بیش از ۳۰,۰۰۰ نفر بین ۴۰ تا ۷۹ سال را درگیر کرد. در این مطالعه، پرسشنامه‌هایی درباره تغذیه، سبک زندگی و سلامت تکمیل شد و شرکت‌کنندگان تا سال ۲۰۱۸ پیگیری شدند. تحلیل‌ها شامل ۲۱,۹۰۰ نفر بود که در ابتدای مطالعه هیچ بیماری قلبی-متابولیکی نداشتند.

نتایج نشان داد که پایبندی به رژیم مدیترانه‌ای با کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به اولین بیماری قلبی-متابولیک مرتبط است، حتی در طول دوره‌های پیگیری طولانی‌مدت. همچنین، پیروی از این رژیم باعث کاهش خطر پیشرفت به چندبیماری قلبی-متابولیک در دوره‌های پیگیری کوتاه‌تر شد. افرادی که به رژیم مدیترانه‌ای پایبندتر بودند، معمولاً جوان‌تر، غیرسیگاری، تحصیل‌کرده‌تر و فعال‌تر بودند.

امتیاز pyr-MDS ارتباط قوی‌تری با کاهش خطر CMM در دوره‌های کوتاه‌تر نشان داد، به طوری که نسبت‌های خطر ۰.۶۷ در ۱۰ سال و ۰.۸۰ در ۱۵ سال بود. همچنین، مطالعه نشان داد که طبقه اجتماعی تأثیر قابل توجهی بر تأثیر رژیم غذایی دارد. برای کارمندان غیردستی، پیروی از رژیم مدیترانه‌ای با کاهش خطر پیشرفت از CMD به CMM همراه بود، اما در میان کارگران دستی، چنین اثری مشاهده نشد.

این مطالعه نشان داد که رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند در کاهش خطر چندبیماری قلبی-متابولیک مؤثر باشد و پیروی از این رژیم می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند.

گزارش: فتانه حق پرست

منبع: News-Medical

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل