نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا سن مغز شما بیشتر از سن واقعی‌تان است؟

سینا

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد: چگونه مغزهای مسن‌تر خطر آلزایمر را افزایش می‌دهند.

به گزارش سینا پرس فارس، پیری مغز مفهومی است که به کمک آن می‌توان فهمید چگونه مغز هر فرد با افزایش سن در مقایسه با تغییرات میانگین گروه سنی تغییر می‌کند. این تغییرات معمولاً با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری عصبی ارزیابی می‌شوند.

سلامت مغز با مقایسه سن پیش‌بینی‌شده‌ی مغز فرد با سن واقعی او تخمین زده می‌شود. اگر مغزی قدیمی‌تر از سن تقویمی خود به نظر برسد، ممکن است مشکلات سلامتی زیرساختی وجود داشته باشد.

هرچند سن مغز معمولاً با استفاده از تکنیک‌های مختلف تصویربرداری محاسبه می‌شود، فرآیندهای پیچیده‌ای که در هر فرد متفاوت است، بر پیری مغز تأثیر می‌گذارند. تغییرات ساختاری و عملکردی مانند کاهش ماده خاکستری و تغییرات در فعالیت عصبی، بخشی از روند طبیعی پیری هستند.

با این حال، سن مغزی پیشرفته در دوران میانسالی با خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل در سال‌های بعدی مرتبط است. همچنین، بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر نیز انحرافاتی از روند طبیعی پیری مغز ایجاد می‌کنند.

با وجود شواهد رو به رشد در مورد پیری مغز و سلامت عصبی، تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا سن مغزی پیشرفته در افراد مسن بدون اختلالات شناختی دیگر، خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را افزایش می‌دهد یا خیر، انجام شده است.

در یک مطالعه که به تازگی در مجله EBiomedicine منتشر شده است، تیمی از محققان بررسی کردند که چگونه پیری مغز در میان افراد مسن بدون مشکلات شناختی متفاوت است. آن‌ها همچنین ارتباط بین پیری مغز، عوامل ژنتیکی، کاهش شناختی و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه بر روی افراد مسن بدون اختلالات شناختی متمرکز بود. محققان بررسی کردند که آیا افرادی که سن مغزی پیشرفته دارند، نشانه‌های اولیه‌ای از آلزایمر یا تغییرات مغزی دیگری که معمولاً در زوال عقل دیده می‌شود، نشان می‌دهند یا خیر.

محققان از اسکن‌های ساختاری و عملکردی مغز برای ایجاد دو معیار سن مغز برای هر شرکت‌کننده استفاده کردند که سپس شرکت‌کنندگان را به سه دسته تقسیم کردند: پیشرفته، مقاوم یا ترکیبی.

مطالعه به بررسی تفاوت‌های عملکرد شناختی و سلامت مغزی این گروه‌ها پرداخت. فرضیه محققان این بود که افراد در گروه پیشرفته احتمالاً نشانه‌های بیشتری از نوروژنراتیو و کاهش شناختی نشان می‌دهند.

این مطالعه پیچیدگی پیری مغز را برجسته کرد و نشان داد که سن مغزی پیشرفته با ناهنجاری‌های ساختاری و عملکردی، با خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر مرتبط است. محققان همچنین معتقدند که شناسایی عوامل ژنتیکی محافظتی در افراد مقاوم به پیری مغزی غیرعادی، می‌تواند مسیرهای جدیدی برای درمان‌های بیماری‌های عصبی ارائه دهد.

گزارش: فتانه حق پرست

منبع: news medical

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل