۱۰نقش شاخص که بازیگرانشان در آخرین لحظه تغییر کردند
تعویض در دقیقه۹۰ /عکس

روزنامه همشهری گزارشی منتشر کرده است و در آن به نقش‌‎های ماندگاری اشاره کرده که قرار بود بازیگران دیگری در آن به ایفای نقش بپردازند. نقش‌های که با بازی‌های جدید در ذهن مخاطب ماندگار شده است و شاید قابل تصور نباشد که این نقش توسط بازیگران دیگر ایفاء شود.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس: این‌روزها که فصل پایانی «زخم کاری» در حال تصویربرداری است، کیومرث مرادی، مسئول انتخاب بازیگران و بازیگردان سریال گفته که پیش از انتخاب جواد عزتی برای نقش مالک قرار بوده محسن تنابنده این نقش را بازی کند؛ اما به‌خاطر مشغولیت‌های زیاد و پروژه «پایتخت۶» مجبور به انصراف شده‌است.  مرادی در گفت‌وگویی تصویری با «فیلم امروز» گفته که توسط هادی حجازی‌فر به پروژه زخم کاری معرفی شده و وقتی به گروه پیوسته، قرار بوده نقش مالک را محسن تنابنده بازی کند. او توضیح داده: «وقتی وارد پروژه شدم، برای نقش مالک با محسن تنابنده صحبت کرده بودند؛ اما محسن به‌خاطر شلوغی و اینکه باید پایتخت را کار می‌کرد، نتوانست بماند و انصراف داد.» جواد عزتی بعد از بازی درخشان در «ماجرای نیمروز: رد خون» گزینه مناسبی برای نقش مالک تشخیص داده شد. او تعریف کرده با جواد عزتی رفاقتی دیرینه داشته و تشخیص او این بوده که جواد گزینه بسیار مناسبی برای این نقش است. او دراین‌باره توضیح داده‌است: «جواد عزتی را خیلی خوب می‌شناختم و کمدی‌ها و کارهایی را که با مهدویان انجام داده بود دنبال کرده بودم. به‌نظرم به‌خصوص در «ماجرای نیمروز: ردخون» بسیار متفاوت و درخشان بازی کرده و توانسته آن شخصیت جادویی را خلق کند. تحلیل من این بود که آمادگی کاراکتری با این گستردگی و طیف عاطفی متفاوت را دارد.» به بهانه خبر تغییر بازیگر اصلی «زخم کاری» مروری داریم بر ۱۰جابه‌جایی مهم بازیگر در ۱۰فیلم شاخص سینمای ایران.

جمشید هاشم‌پور به جای ایرج قادری
آنطور که شنیده می‌شود ایرج قادری قرار بود در فیلم «تاراج»، خودش ایفاگر نقش زینال بندری باشد وحتی تست گریم هم شد، اما به‌خاطر اینکه در آن زمان ممنوع‌التصویر بود، ارشاد به او اجازه نداد جلوی دوربین برود.به همین دلیل هم جمشید هاشم‌پور جایگزینش شد.  خود ایرج قادری در مصاحبه‌ای گفته که به‌نظرش هاشم‌پور اصلا مناسب این نقش نبوده و ابتدا کاملا با حضورش مخالفت کرده، اما بعد از مدتی به‌خاطر اصرارهای اطرافیان تصمیم به پذیرش او گرفته است.  مهم‌ترین اتفاق کارنامه جمشید هاشم‌پور با نقش زینال بندری در این فیلم رقم خورده است. هاشم پور با تاراج ستاره شد و ایرج قادری هم سال ها بعد با فیلم «آکواریوم» مجوز بازیگری گرفت.

بازیگران سینمای ایران

رضا کیانیان به جای آتیلا پسیانی
آتیلا پسیانی مسئول انتخاب بازیگران «آژانس شیشه‌ای» بود. قرار بود خودش نقش سلحشور را بازی کند، اما به‌دلیل تداخل کاری و سفر به خارج از کشور برای اجرای یک تئاتر، رضا کیانیان جایش را گرفت.
پسیانی چندسال پیش در برنامه «من و شما» گفت: برای نقش سلحشور که رضا کیانیان به بهترین شکل آن را ایفا کرد، مهدی سجاده‌چی و کامران نواب‌صفوی و خود من هم کاندیدا بودیم. رضا کیانیان در «آژانس شیشه‌ای» نقش سلحشور را طوری بازی کرد که هم پسند کارگردان افتاد و هم منتقدان و هم مخاطبان. او برای این نقش سیمرغ مکمل جشنواره فجر را به‌دست آورد.

بازیگران سینمای ایران

پارسا پیروزفر به جای محمدرضا گلزار
در «مهمان مامان»به خاطر دستمزد زیاد، داریوش مهرجویی موافق حضور گلزار که آن زمان سوپراستار شده بود، نشد و در نهایت پیروزفر جایگزین او شد. خود گلزار در مصاحبه‌ای گفته آن زمان خودش را کاملا برای این نقش آماده کرده بوده و حتی سر پل تجریش با گردوفروش‌ها می‌نشسته و گردوشکستن تمرین می‌کرده تا اینکه یک‌مرتبه دیگر با او تماس نگرفته‌اند. گلزار جایی دیگر هم گفته از آنجا که همزمان با «مهمان مامان» در «کما» هم بازی می‌کرده، مجبور شده ریش‌هایش را بتراشد و برای این کار از مهرجویی اجازه نگرفته و احتمال داده که مهرجویی از این مسئله ناراحت شده باشد. پارسا پیروزفر یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایش را در این نقش به نمایش گذاشت و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

بازیگران سینمای ایران

هدیه تهرانی به جای نیکی کریمی
قرار بود نیکی کریمی در «عادت نمی‌کنیم» بازی کند. حتی در جلسات دورخوانی فیلمنامه هم شرکت کرده بود، اما نهایتا انصراف داد و ابراهیم ابراهیمیان از هدیه تهرانی برای بازی در این نقش دعوت کرد.
نکته قابل توجه اینجاست که سال 89دقیقا عکس این اتفاق افتاده بود. قرار بود «خیابان‌های آرام» با حضور هدیه تهرانی ساخته شود، اما به‌دلیل برخی مشکلاتی که سر راه خروجش از ایران وجود داشت، نیکی کریمی جایگزینش شد. بیش از یک دهه هدیه تهرانی و نیکی کریمی مهم ترین بازیگران زن سینمای ایران بودند و بارها در فیلم ها جایشان با یکدیگر عوض شد. آن قدر که می شود درباره این موضوع گزارش مفصلی نوشت.

بازیگران سینمای ایران

هوتن شکیبا به جای هومن سیدی
هوتن شکیبا در فیلم «شبی که‌ماه کامل شد» توانست به‌خاطر توانایی‌اش در بازی، سیمرغ جشنواره را بگیرد. زمانی که فیلم «شبی که‌ماه کامل شد» در مرحله پیش‌تولید بود، خبری منتشر شد که هومن سیدی، بازیگر نقش اصلی آن است. سیدی این خبر را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و رسما خبر جدایی‌اش را اعلام کرد. او نوشت: «متأسفانه با همه عشق و احترامی که برای تیم فیلم سینمایی «شبی که‌ماه کامل شد» قائلم، اما به‌دلیل مشکلات شخصی غیرمترقبه‌ای که برایم ایجاد شد، ناگزیر به انصراف شدم. کم‌سعادتی و بدشانسی بنده باعث شد تا همکاری‌ام با نرگس آبیار نازنین و محمد قاسمی درجه‌یک و تیم بازیگری عالی و پشت صحنه‌ای حرفه‌ای را از دست بدهم.»

بازیگران سینمای ایران

هادی اسلامی به جای فرامرز صدیقی
پس از همکاری موفقیت‌آمیز مسعود کیمیایی و فرامرز صدیقی در فیلم «تیغ و ابریشم»‌ قرار بود این همکاری در فیلم بعدی کیمیایی هم تداوم بیابد. وقتی قرار شد «سرب» جلوی دوربین برود، فرامرز صدیقی به‌عنوان بازیگر نقش نوری انتخاب شد، ولی قرارداد این بازیگر با پروژه «سایه‌های غم» (شاپور قریب) باعث شد هادی اسلامی، بازیگر فیلم کیمیایی شود. با طولانی شدن پیش‌تولید فیلم سرب، کار صدیقی در فیلم سایه‌های غم به پایان رسید و حتی توافق شفاهی هم برای این کار صورت گرفت، ولی در نهایت با توجه به اصرار هادی اسلامی برای بازی در سرب، نقش نوری به فرامرز صدیقی نرسید و او در «دندان مار» فیلم بعدی کیمیایی جلوی دوربین این کارگردان رفت.

بازیگران سینمای ایران

محمدرضا فروتن به جای فریبرز عرب‌نیا  
نقش اصلی فیلم «مرسدس» از ابتدا برای فریبرز عرب‌نیا نوشته شد و حتی صحبت‌هایی برای بازی هدیه تهرانی در نقش مقابلش شده بود که تداعی‌کننده زوج موفق «سلطان» بود. درنهایت اما هردو بازیگر اصلی فیلم چند روز مانده به شروع فیلمبرداری تغییر کردند. فریبرز عرب‌نیا در روزهای پیش‌تولید «مرسدس» درگیر فیلمبرداری فیلم «بادام‌های تلخ»(کاظم معصومی) بود و پس از آن هم سر دستمزد با کیمیایی به توافق نرسید. کیمیایی که خود از عرب‌نیا ستاره ساخته بود، جای اینکه بازیگر مشهوری را جایگزین کند، سراغ گزینه‌ای کمتر شناخته‌شده رفت و محمدرضا فروتن را برای نقش «اسی» برگزید. ‌

بازیگران سینمای ایران

محمدرضا فروتن به جای امین حیايی  
امین حیایی برای فیلم «قرمز» انتخاب شد و جلوی دوربین رفت، حتی ۲۰دقیقه هم فیلمبرداری شد، اما بعد از آن دیگر سر فیلمبرداری نرفت.
محمدرضا فروتن که با «مرسدس» مسعود کیمیایی نامش سر زبان‌ها افتاده بود، به‌جای او به پروژه دعوت شد.
امین حیایی چند سال پیش در برنامه اینترنتی «سی‌وپنج» گفت آن زمان به‌دلیل خودکشی دوست صمیمی و مرگ خواهرش نتوانست کار را ادامه دهد.
محمدرضا فروتن برای بازی در فیلم قرمز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر  نقش اول مرد هفدهمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

بازیگران سینمای ایران

پیمان معادی به جای حامد بهداد  
‌ اغراق نیست اگر بگوییم بیشتر بازیگران مهم سینمای ایران در دهه80 در مقطعی گزینه بازی در فیلم «درباره الی» بودند. شاید بتوان گفت ۸۰درصد ترکیب اولیه بازیگران به‌مرور و پیش از آغاز فیلمبرداری تغییر کردند. مهم‌ترین تغییر مربوط به بازیگر نقش احمد بود. حامد بهداد قرار بود این نقش را بازی کند و حتی در جلسات تمرینی هم حاضر شد و به شمال که لوکیشن اصلی فیلم بود هم رفت.  در نهایت‌اما بهداد با کارگردان دچار اختلاف‌نظر شد. با کناررفتن بهداد، نقش او به پیمان معادی رسید. معادی ابتدا قرار بود نقش احمد را بازی کند؛ ولی وقتی بهداد کنار رفت،  شهاب حسینی به پروژه اضافه شد و فرهادی تصمیم به جابه‌جایی نقش‌ها گرفت. حسینی نقش احمد را بازی کرد و معادی هم شد پیمان.

بازیگران سینمای ایران

بهنوش طباطبایی به جای الناز شاکردوست
بازیگر سینمای عامه پسند، برای تغییر جایگاهش به دنبال پیشنهادهای تازه بود. همکاری با محمد حسین مهدویان که در آن مقطع دو فیلم ستایش شده «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» را ساخته بود، برای الناز شاکردوست می توانست چنین فرصتی باشد. الناز شاکردوست زمان بازی در فیلم «دوطبقه روی پیلوت» مصدوم شد.
با تمام شدن دوران نقاهت پیشنهاد مهدویان را قبول کرد، اما بعد از مدتی به‌خاطر وضعیت جسمانی نتوانست ادامه دهد و در نهایت بهنوش طباطبایی جایگزین او شد.‌
بازیگران سینمای ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا