افتتاح سومین دوره طرح داناب در همدان

سومین دوره طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در مدرسه موسی خانی شهرک بهشتی همدان افتتاح شد.

به گزارش سیناپرس، رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت به ویژه سید حسن نصرالله، عباس نیلفروشان و یحیی سنوان گفت: آب منبع حیات است و همه بقای موجودات روی زمین بر مبنای آب است.

دکتر مهدی میرزاپور افزود: منابع آبی با مخاطراتی روبروست، از مصرف بی رویه تا تغییر اقلیم، که آگاه‌سازی مردم از این مخاطرات از اولویت هایی است که سازمان‌ها به آن می پردازند.

وی بیان کرد: داناب یکی از این برنامه هاست که به دانش آموزان آموزش داده می شود، طرح داناب با پیشگامی شرکت آب منطقه ای و همکاری جهاد سومین بار است که اجرا می شود.

میرزاپور تصریح کرد: در طرح داناب بیش از 31 هزار دانش آموز در 11 منطقه آموزشی استان همدان آموزش می بینند تا از منابع آبی محافظت کنند.
در پایان طرح امیدواریم یک پله به آگاهی دانش آموزان درباره حفظ منابع آبی اضافه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان نیز گفت: در زندگی همه چیز از آب است، اگر آب نباشد در تمام مراحل زندگی به مشکل بر می خوریم.

رضا اخلاص مند افزود: متوسط بارندگی کشور 250 میلیمتر در سال است که این رقم در کشورهای توسعه یافته بالای 750 میلیمتر است.

وی ادامه داد: در استان همدان متوسط بارندگی دراز مدت 340 میلیمتر است که بسیار کمتر از متوسط جهانی است.

اخلاص مند اضافه کرد: در رعایت الگوی مصرف در تمام بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت باید توجه داشته باشیم، در سال آبی گذشته بارندگی خوبی را در استان شاهد بودیم که نسبت به دراز مدت 19 و نسبت به سال آبی گذشته 41 درصد افزایش داشته ولی مشکل کمبود آب حل نشده است.

مدیرعامل آب منطقه ای همدان گفت: حداقل 3 سال متوالی خشکسالی را در استان شاهد بودیم حتی در سال 1401 در تامین آب شرب کمبود داشتیم و قطعی چند روزه آب در استان شاهد بودیم.

وی ادامه داد: هرچه رعایت الگوی مصرف داشته باشیم کم است، در استان منابع آب زیر زمینی و سطحی ما متکی به بارندگی است. در جهت الگوی مصرف باید برنامه هایی برای صرفه جویی داشته باشیم که دانش آموزان می توانند به عنوان همیار آب در خانواده ها حضور داشته باشند.

اخلاص مند گفت: طرح داناب هر ساله در کشور با همکاری سازمان آموزش و پرورش و مدارس دارای دوره اول متوسطه برگزار می شود و جهاد دانشگاهی آموزش رابطین را بر عهده دارد، دانش آموزان در دوره های قبل طرح کمک خوبی برای کاهش الگوی مصرف بوده اند.

وی تاکید کرد: باید ارزش آب را بیشتر از قبل بدانیم
هزینه هایی که برای آب صرف می شود هنوز هزینه آن از مشترکان گرفته نمی شود، آب از تالوار با 160 کیلومتر فاصله به استان منتقل می شود، باید در استان و کشور باید به سمت کاهش مصرف برویم
اگر منابع را حفظ نکنیم در آینده با مشکل تامین آب مواجه خواهیم شد.

رسول شیدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: دستگاه تعلیم و تربیت نقش مشخصی در آموزش و پرورش دارد. باید دانش آموزان برای تمدن سازی خود را آماده کنند باید هم قدرشناس و هم محافظ نعمتها باشیم وظیفه ما حفاظت از منابع موجود است.

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا