مهدی نوید ادهم در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که فضای فعلی پژوهش در کشور رضایت بخش نیست و جامعه علمی در این بخش با ضعف هایی مواجه است، اظهار کرد: تولید مقاله و انجام پژوهش اگر بصورت مساله محور و در یک رقابت سالم علمی بین پژوهشگران و اساتید دانشگاهی باشد به طور حتم فواید بسیاری برای کشور بدنبال خواهد داشت.
وی با اظهار تاسف از سوء استفاده برخی افراد سودجو از ظرفیت های مناسب فضای علمی کشور و کپی و ارائه کردن یافته های علمی دیگر پژوهشگران به نام خود و اینکه البته تعداد این افراد بسیار محدود است، در عین حال بر شناسایی و برخورد حقوقی عبرت آموز با افراد متخلف به منظور حفظ حقوق افراد وفادار به اخلاق پژوهش در کشور تاکید کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با تاکید براینکه، فرهنگ و اخلاق پژوهش در محیط های علمی و دانشگاهی نیازمند گسترش هرچه بیشتر است، بیان کرد: محیط علمی کشورمان نیازمند آن است که پژوهش اصیل، واقعی و مساله محور را جایگزین پژوهش های آموزش محور شود.
وی با اشاره به اینکه مسئله پژوهش باید تقاضا محور تنظیم شود، افزود: این بدان معنی است که یک سوال و مساله طرح و این سوال مربوط به یک نهاد و ارگان و سیستم باشد و پژوهشگر مدعی پاسخگویی به این مساله باشد که در ادامه احتمال سرقت علمی نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.
نوید ادهم پژوهش را مسیری برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق های تازه برای آیندگان دانست و گفت:حمایت واقعی از پژوهش های هدفمند و با ارزش از جمله راهکارهای صحیح حرکت به سمت مسئله محوری و رفع نیازهای کشور است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه، بر ارتباط هرچه بیشتر مراکز علمی و دانشگاهی با بخش های مختلف صنعت به منظور ترویج فرهنگ تقاضا و مساله محوری در حوزه پژوهش تاکید کرد.