نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معاونت گردشگری در استانداری همدان راه‌اندازی شود

یک فعال گردشگری در همدان پیشنهاد پیگیری راه‌اندازی معاونت گردشگری استانداری را به استاندار جدید داد.

بهنام نادری فصیح در گفت و گو با سیناپرس اظهار کرد: میراث فرهنگی از مشکل کمبود اعتبار رنج می‌برد، اعتبار سال 1400، 23 میلیارد تومان بوه است که این مبلغ در سال 1401، 22 میلیارد تومان شد. این مبالغ چه کاری می‌توان انجام داد؟ اداره‌کل میراث فرهنگی شتاب‌دهنده سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و حفاظت از آنها هزینه زیادی دارد.

نادری‌فصیح با اشاره به اینکه متأسفانه در حوزه گردشگری همدان گرفتار آمارسازی هستیم در حالیکه بدون داشتن آمار واقعی نمی‌توان پیش‌بینی، اقدام و عمل داشت، خاطرنشان کرد: استان با بحران اقامتگاه نیز برای حوزه گردشگری مواجه است و زیرساخت مناسبی برای جذب و ورود گردشگر ندارد، مراکز اقامتی ارزان‌‎قیمت و حتی مراکز اسکان برای برپایی چادر در اختیار مسافران نیست بنابراین بهتر است فریاد «همدان، پایتخت تاریخ و تمدن» را سر ندهیم.

وی با اشاره به اشتغال 45 هزار و 83 نفر در حوزه صنایع دستی استان تصریح کرد: در حالی معاون صنایع دستی استان از صادرات 38 میلیون و 30 هزار دلاری صنایع دستی از استان در سال‌جاری سخن می‌گوید که استانی چون اصفهان با 199 رشته به عنوان دومین تولیدکننده صنایع دستی دنیا، 15 میلیون دلار صادرات داشته است، این آمار قابل تأمل است بنابراین به مسئولان توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید آمارسازی کنید بر روی این موضوعات هم دقت کنید.

وی پیشنهاد پیگیری راه‌اندازی معاونت گردشگری استانداری همدان را به استاندار جدید داد و گفت: گردشگری همدان نیازمند فردی متخصص، دلسوز و علاقمند است تا بتوان به صورت متوازن به گردشگری توجه کرد.

این فعال گردشگری مطرح کرد: استاندار اگر می‌خواهد فکر اساسی برای گردشگری کند، باید این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند و دولت تنها نقش حمایتگری، تسهیلگر و ایجاد زیرساخت‌ها را داشته باشد.

وی با اذعان اینکه غارعلیصدر را به صورت غیرقانونی 18 میلیارد تومان اجاره دادند و امسال هم قراردادشان تمدید شد که این شرکت در قوه قضائیه پرونده دارد، تصریح کرد: همین شرکت فقط پارکینگش را سالانه 21 میلیارد تومان اجاره داده و این نشان از تاراج سرمایه‌های مملکت است. اگر بخش خصوصی آنجا را مدیریت کند، حتماً رشد می‌کند وگرنه ادامه کار به همین منوال فساد پشت فساد را رقم خواهد زد!

نادری‌فصیح با پیشنهاد اینکه شرکت علیصدر منحل و یک مجموعه خصوصی این شرکت را عهده‌دار شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی همدان بندی در قرارداد گذاشته که این شرکت همچنان در این موقعیت باقی بماند تحت این عنوان که «شرکتی می‌تواند علیصدر را مدیریت کند که 20 سال سابقه قایقرانی در غار را داشته باشد».

وی با اشاره به شکست در پرونده ثبت جهانی و با بیان اینکه از 300 هکتار در حدود 40 هکتار ثبت جهانی شد که این یک استثنا در تاریخ ثبت جهانی اجلاس بود، مطرح کرد: البته رایزنان کشور با دوراندیشی مناسب بندی در این پرونده گذاشتند که در آینده می‌توانیم این بافت را به پرونده اضافه کنیم. هر چند یونسکو گفته شهر تاریخی از بین رفته و اگر زیرزمین است باید با عیان‌سازی شود در ضمن باید رودخانه‌هایی روی آنها بسته شده است بیرون بیایند و بر جداره‌سازی‌ها نیز خرده گرفته و گفته‌اند نماسازی در حال انجام است نه مرمت و همین امر موجب می‌شود شهر فضای تاریخی خود را از دست دهد.

این فعال گردشگری با بیان اینکه گردشگری در همدان بدون رویداد رونق نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در ضمن باید فضای خمودی در میراث فرهنگی از بین برود.

 

گزارش: سمیرا معارفی

خروج از نسخه موبایل