عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ:
مسئولیت اجتماعی در صنعت چاپ به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: مسئولیت اجتماعی در صنعت چاپ یکی از محورهای کلیدی توسعه پایدار است و به ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس: پنجمین روز از هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ با برگزاری دو سمینار با عنوان «توسعه نیروی انسانی و آموزش، کارآفرینی، تجاری و برندسازی محصولات صادراتی» و «توسعه پایدار، محیط‌زیست و مسئولیت‌های اجتماعی» روز چهارشنبه – ۲۵ مهر- در محل دانشگاه علم و فرهنگ همراه بود.

زهرا حسین نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی با تاکید بر موضوع توسعه پایدار و توجه به محیط زیست اظهار داشت : بحران‌های محیط زیست امروز تبدیل به چالشی بین‌المللی شده اند و در سطوح مختلف جامعه نیز خود را نشان می‌دهند. از انقلاب صنعتی به بعد همه چیز در جهان متحول شد و یکی از پیامدهای اصلی انقلاب صنعتی لزوم توجه به توسعه پایدار و محیط زیست بوده است‌. موضوع توسعه پایدار ما را به سمت حل مساله و تولید راه حل برای آن سوق می‌دهد. بسیاری از کشورها امروزه قوانین مختلفی در زمینه محیط زیست صادر می‌کنند و بیانیه‌های گوناگونی در این حوزه منتشر می‌شود.

 

وی ادامه داد: توسعه پایدار به صورت کلی در چهار بعد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی تعریف می‌شود. چالش های زیادی در مسیر رسیدن به توسعه پایدار وجود دارد و باید به صورت کاربردی به آن پرداخت. لذا نمی توان با بحث‌های ظاهری این چالش‌ها را از میان برد. مهمترین چالش رسیدن به توسعه پایدار در جهان امروز حفاظت از محیط زیست است که مستلزم آموزش عمومی و افزایش سطح آگاهی مردم است. خوشبختانه در سال‌های اخیر در کتب درسی نیز توجه ویژه ای به این موضوع شده است. ذهن کودک باید از سنین پایین برای این موضوع آماده شود که محیط زیست در خطر است و باید از آن محافظت شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن علمی و فناوری چاپ ایران با اشاره به ارتباط صنعت چاپ با توسعه پایدار و محیط زیست به خبرگزاری ایرنا گفت: صنعت چاپ سال‌هاست که با محیط زیست ارتباط دارد و چالش‌های زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. صنعت چاپ صنعتی ارزش‌آفرین است و نیاز صنایع گوناگونی را برطرف می‌کند. این صنعت نقشی محوری در زنجیره تولید ارزش دارد و همچنین در ورود محصولات جدید به بازار نقش آفرین است. همچنین در کنار اینها صنعت چاپ در تولید محصولات فرهنگی تاثیر ویژه ای دارد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت معیارهای محیط زیست در صنعت چاپ گفت: وقتی از صنعت چاپ صحبت می‌شود، تصاویری از ضایعات کاغذ، افزایش انرژی و تولید گازهای آلاینده و سمی به ذهن می‌آید. خوشبختانه امروزه واقعیت صنعت چاپ نسبت به این کلیشه متفاوت است و ارتباط خوبی که میان صنعت چاپ و محیط زیست به وجود آمده است سبب شده تا با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته میزان محصولات آلاینده و ضایعات کاهش پیدا کند.

حسین‌نژاد با تاکید بر مسئولیت و وظایف اجتماعی در صنعت چاپ اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی در هر زمینه ای وجود دارد و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. نمادهای توسعه پایدار و به ویژه مواردی مانند کنترل نیروی انسانی بخشی از مسئولیت اجتماعی در صنعت چاپ محسوب می‌شوند. مسئولیت اجتماعی در صنعت چاپ یکی از محورهای کلیدی توسعه پایدار است و همچنین به ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. با غلبه بر چالش‌های محیط زیستی می‌توان بخش عمده ای از چالش‌های توسعه پایدار را برطرف کرد و یک گام به رسیدن به این هدف نزدیکتر شد.

رنگرزی طبیعی و سنتی ما برای کسی مضر نیست

پروانه قاسمیان مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اقدامات مخرب بشر در محیط زیست طی قرن بیستم و بیست و یکم گفت: توسعه پایدار ارتبط نزدیکی با صنعت چاپ دارد، اهداف توسعه پایدار ۱۷ هدف هستند که پنج هدف آن کاملا با صنعت چاپ مرتبط است. این ۱۷ هدف در دنیا توسط ۱۷۹ کشور امضا شده است که به سند ۲۰۳۰ معروف است.

قاسمیان با اشاره به اولین هدف مرتبط با صنعت چاپ گفت: اولین هدف پایان دادن به فقر است. ما اگر متکی به صنعت مد و لباس خود یا صنعت چاپ در کشورمان باشیم می‌توانیم به از بین رفتن فقر نزدیک شویم‌. دومین هدف، برابری جنسیتی است. همچنین سومین هدف مصرف و تولید مسئولانه است.ما باید از مواد اولیه ای استفاده کنیم که در جریان بازیافت دوباره به فرایند تواید باز گردند.

قاسمایان تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از کارخانجات نساجی و صنایع مختلف ضایعات و آب آلوده خود را وارد محیط زیست می‌کنند و این سبب تخریب محیط زیست و نابودی گیاهان و جانوران می‌شود. برای حل این مشکل باید ضایعات صنایع به خصوص ضایعات صنعت چاپ مدیریت شوند و مواد اولیه باکیفیت تر باشند. اگر برندها برای تولید محصولات خود روی صنعت ۲۰۳۰ تمرکز نکنند، ممکن است دیگر نتوانند محصول تولید کنند. در آماری به این نکته اشاره کرده که ۹۶ درصد رنگرزی وابسته به رنگ های مخرب برای محیط زیست است. در سمت مقابل رنگرزی طبیعی و سنتی ما برای کسی مضر نیست و بشر نیز پس از سالها این موضوع را متوجه شده است. لذا این موضوع اهمیت توجه به بازیافت و استفاده از مواد اولیه باکیفیت را افزایش داده است.

قاسمیان تصریح کرد: در نهایت ورود به بازارهای جهانی نیز نیازمند ورود به زمینه استانداردهای محیط زیستی است. حتی برندها معروف و شناخته شده جهان نیز بر این موضوع تاکید دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا