نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصلاح مدار برای جلوگیری از برخورد با فوبوس

کاوشگر فضایی می­ون (MAVEN) که باهدف بررسی جو مریخ و همچنین بررسی میزان نحوه از دست دادن جو این سیاره در طول زمان و تحت تأثیر فعالیت‌های خورشیدی بیش از دو سال است که در مداری در اطراف سیاره سرخ در حال گردش است روز سه‌شنبه هفته گذشته ناچار شد تا با روشن کردن موتورهای اصلاح‌کننده مداری خود مقدار اندکی بر سرعت خود بیفزاید تا از برخورد خود با قمر فوبوس جلوگیری کند. اگرچه این تغییر سرعت به نسبت بسیار کوچک ارزیابی می‌شود اما به‌اندازه‌ای هست که هفته آینده زمانی که مدار می­ون به تقاطع خود با فوبوس می‌رسد این فضاپیما با اختلاف‌زمانی دو دقیقه و نیم از برخورد مرگ بارش با فوبوس جلوگیری کند.

این نخستین بار در طول این مأموریت دو سال و نیمه بود که مهندسان پرواز این کاوشگر ناچار شدند برای جلوگیری از این برخورد دست به اصلاح مداری می­ون بزنند.

مدار می­ون و فوبوس به‌گونه‌ای است که احتمال برخورد میان این دو بسیار اندک است اما هفته گذشته مهندسان هشدار دادند که این دو ممکن در این هفته به نقطه‌ای برسند که امکان بالایی برای برخوردشان وجود دارد. این احتمال به‌قدری بالابود که مهندسان ناسا را وادار کرد تا دست به این تغییر سرعت مداری برنامه‌ریزی نشده بزنند.

می­ون با بررسی جو و میزان و نحوه چگونگی فرار و نشت جو مریخ به فضا می‌تواند دیدگاه ما نسبت به تحولات این سیاره و به‌خصوص وضعیت گذشته آن را بهبود بخشد. برای اطلاعت بیشتر از این مأموریت می‌توانید به وب‌سایت این کاوشگر در این نشانی مراجعه نمایید.

 

پوریا ناظمی

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل