نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خودباوری،کلید «مسئولیت‌پذیری» پرستاران

از آن جا که پرستاران بزرگ ترین گروه کارکنان ارائه دهنده خدمات سلامت را تشکیل می دهند توجه به عواملی که در افزایش روحیه مسئولیت پذیری آنان موثر است، اهمیت فراوانی دارد.

در این رابطه، محققینی از دانشگاه ایلام و دانشگاه آزاد این شهر، پژوهشی را طرح ریزی نموده و انجام داده اند که در آن رابطه بین «خودباوری» و «مسئولیت‌پذیری» در پرستاران مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

در این مطالعه توصیفی تعداد 151 نفر از پرستاران بیمارستان‌ های دانشگاه علوم پزشکی شهر ایلام مشارکت داشته که با استفاده از پرسش نامه های استاندارد «خودباوری» و «مسئولیت ‌پذیری» به ارائه اطلاعات مورد نیاز برای پژوهش فوق پرداخته اند.

از آن جا که پرستاران بزرگ ترین گروه کارکنان ارائه دهنده خدمات سلامت را تشکیل می دهند توجه به عواملی که در افزایش روحیه مسئولیت پذیری آنان موثر است، اهمیت فراوانی دارد.

یافته ‌های این پژوهش نشان می ­دهد که خودباوری و ابعاد گوناگون آن شامل احساس «مهم بودن»، «شایستگی»، «قدرت» و «فضیلت» با میزان مسئولیت پذیری در پرستاران رابطه معنی دار و قابل توجهی دارد.

با توجه به این نتایج، در بین ابعاد مختلف خودباوری، «فضیلت» بیشترین ارتباط را با مسئولیت پذیری دارد، در حالی که «شایستگی» و «قدرت» ارتباط نسبتاً خوبی را با مسئولیت‌پذیری داشته و در نهایت «مهم  بودن» کمترین ارتباط را با ویژگی فوق داشته است.

مجریان این فعالیت پژوهشی، با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به مدیران پرســتاری پیشــنهاد نموده اند که برای افزایش مسئولیت پذیری پرستاران، به شکل گیری خودباوری در آنان کمک نموده و بستر اخلاق حرفه ‌ای در  محیط کاری را به گونه ای آماده نمایند که احساس ارزشمندی و موثر و مفید بودن را در پرستاران تقویت نموده و در نهایت زمینه ارتقای مسئولیت پذیری را در این قشر زحمتکش فراهم نمایند.

نتایج پژوهش فوق در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به چاپ رسیده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: شیری، ا. و کاظمی، ک. 1395. بررسی رابطه خودباوری و مسئولیت پذیری پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۴(۵) :91-83.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل