نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رویکردی تازه برای درمان سرطان مغز

گروهی از محققان دانشگاه سینسیناتی موفق به کشف روشی شده‌اند که به‌طور بالقوه می‌تواند درمانی شخصی شده برای سرطان خون و مغز را در اختیار بیماران قرار دهد.

به گفته این محققان، آن‌ها توانسته‌اند روشی ترکیبی از درمان‌ها را پیدا کنند که می‌توان از آن در درمان سرطان‌هایی که با فقدان پروتئینی به نام PTEN مرتبط هستند را درمان کند. PTEN یکی از موانع رشد تومورهای مختلف به شمار می‌رود. این پروتئین باعث توقف رشد و تکثیر سلول‌ها متناسب با نیازهای بدن می‌شود و بدین ترتیب جلوی رشد لجام‌گسیخته سلول‌ها را می‌گیرد و مانع تشکیل توده‌های سرطانی می‌شود.

در بررسی‌ها و آزمایش‌های اولیه‌ای که از این روش درمان آزمایشی بر روی سلول‌های سرطانی انسانی و مدل‌های توموری انجام شد، محققان توانستند نشان دهند که توقف تولید و عملکرد پروتئینی به نام S6K1 می‌تواند سلول‌های گلیوبلاستوم که در اثر فقدان PTEN تولیدشده‌اند را نابود کند. گلیوبلاستوم تهاجمی‌ترین نوع سرطان مغز به شمار می‌رود که درمان آن با روش‌های رایج درمان‌های متمرکز بر روی تومور هدف بسیار دشوار است.

تحلیل واکنش S6K1  به درمان‌هایی که عملکرد آن را هدف قرار می‌دهند و مدل‌سازی‌هایی که روی تومورها انجام شد به دانشمندان دیدگاه دقیقی درباره رویکرد تازه‌ای داد که می‌تواند در درمان  سرطان مغز کمک کند. آن‌ها دریافتند در کنار S6K1 هدف‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با اثرگذاری روی آن‌ها فرآیند نابودی سلول‌های سرطانی تولیدشده ناشی از فقدان PTEN را آغاز کرد.

با این اطلاعات بود که این گروه داروی تازه‌ای را تولید کردند. این روش درمان ترکیبی رویکردی کاملاً تازه در درمان‌های سرطان به شمار می‌رود و اگر مطالعات بعدی و بررسی‌های آینده اثرگذاری این روش را تائید کنند می‌تواند راهی تازه در تولید داروهایی باز کند که بر سرطان‌هایی نظیر سرطان مغز و خون اثرگذار باشد.

درمان سرطان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی انسان معاصر است و دانشمندان در مسیر درک بهتر این بیماری و فهم و کشف درمان‌های متفاوت رویکردها و استراتژی‌های مختلفی را موردبررسی و آزمون قرار می‌دهند.

این گامی دیگر در این مسیر طولانی در داستان مبارزه انسان و یکی از کشنده‌ترین دشمنان سال‌های اخیر خویش است.

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل