نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چالش ظرفیت‌سازی و تربیت  نیروی انسانی امنیت سایبری در کشور

کشور ایران به عنوان بخشی از جامعه بزرگ بهره‌مند از فضای مجازی و اینترنت، با معضلات و مشکلات متعددی در آگاهی‌رسانی امنیت سایبری و نیز آموزش و نگهداشت نیروی انسانی خبره در این حوزه مواجه است.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس: انجمن رمز ایران با آگاهی از مسائل و چالش‌های توسعه پایدار فناوری اطلاعات و کاربردهای نوظهور آن درعرصه‌های مختلف، بر این باور است که تربیت، جذب و نگهداشت نیروی انسانی ماهر برای گسترش امن و اثربخش این کاربردها و رسیدن به سطح بالای امنیت سایبری در کشور، یکی از اولویت‌ها و نیازهای مهم برای تحقق برنامه‌های زیربنایی از جمله برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور بویژه در فصل سیزدهم آن به شمار می‌آید.

در این راستا و در برنامه‌های بیست‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران که روزهای 25 و 26 مهرماه 1403 به میزبانی مشترک دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این پژوهشگاه برگزار می‌شود، نشست تخصصی «چالش ظرفیت‌سازی و تربیت نیروی انسانی امنیت سایبری در کشور» برنامه‌ریزی شده است که با حضور معاونین محترم برخی از وزارت‌خانه‌های ذیربط شامل علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) و تنی چند از کارشناسان برجسته در این حوزه تشکیل خواهد شد.

در این نشست تلاش می‌شود با طرح مسائل عینی و واقعی مبتلابه دستگاه‌های ذی‌ربط و بیان تحلیلی آنها، و با نگاه به تکالیف برنامه پنجساله هفتم پیشرفت، راهکارهای عملی برای پاسخ به مسائل و معضلات موجود در خصوص تأمین، نگهداشت و مهارت‌افزایی نیروی انسانی امنیت سایبری کشور پیشنهاد شوند.

با رصد تحولات جهانی درمی‌یابیم که نیاز به آگاهی‌رسانی عمومی، دانش امنیت سایبری و ظرفیت‌سازی نیروهای خبره در اولویت¬های اصلی حفظ امنیت سایبری بسیاری از کشورها قرار دارد. نکته مهم اینکه، شکاف زیاد در تربیت و به کارگیری نیروهای خبره امنیت سایبری در جهان و خصوصاً کشورهای پیشرفته موجب رشد مهاجرت متخصصین حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات از نقاط مختلف دنیا به این کشورها شده است.

این مهم هم‌اینک در کشور ما به‌خوبی نمایان است و متأسفانه با پدیده مهاجرت نیروهای متخصص امنیت سایبری به طور جدی مواجه هستیم که خلاء بزرگی در ظرفیت نیروی انسانی مورد نیاز این حوزه ایجاد کرده است، موضوعی که تهدیدات امنیتی متعددی را برای سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی کشور رقم زده و بسیاری از سازمان‌های متولی زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی و حساس کشور را با کمبود کاملاً محسوس نیروی انسانی کارآمد و خبره روبرو کرده است. به علاوه عدم وجود یک برنامه ملی و نقشه‌راه منسجم برای ظرفیت‌سازی و آموزش امنیت سایبری در کشور، به تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در نهادهای مرتبط و در نهایت به مشکلات عدیده در بهره‌برداری صحیح و بهینه از امکانات و منابع موجود برای تأمین امنیت متناسب در بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی منجر شده است.

همچنین با توجه به نگاه راهبردی انجمن رمز ایران به مساله ترویج آموزش امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) در سطوح دانش‌آموزی، امید است با برگزاری این نشست و در همکاری مشترک با سایر نهادهای علمی مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند وزارت آموزش‌پرورش بتوان برنامه ملی متوازنی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور در حوزه افتا (امنیت سایبری)، با نگاه ویژه به آموزش و هدایت استعدادهای دانش‌‌آموزان در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه برای فراگیری مباحث پایه‌ای رمزشناسی و امنیت اطلاعات تنظیم کرد و در جهت اجرای اصولی آن اقدام نمود.

علاقمندان به حضور در این کنفرانس و شرکت در این نشست تخصصی، برای کسب اطلاعات بیشتر می¬توانند به وبگاه این کنفرانس به نشانی iscisc2024.modares.ac.ir مراجعه کنند.

خروج از نسخه موبایل