نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستکند سامن قابلیت تبدیل به سایت جهانی را دارد

یک فعال گردشگری در همدان گفت: وسعت دستکند سامن 10 هکتار شناسایی شده اما در مجموع بیشتر از 400-500 متر بهره‌برداری نشده است.

استاندار می‌تواند شهر 5000 نفری را جابه‌جا و آن محدوده را به سایت جهانی تبدیل کند. حسین زندی چهارشنبه 25 مهرماه در نشست «انتظارات فعالان حوزه گردشگری از استاندار جدید همدان» اظهار کرد: نخستین انتظار از استاندار جدید، انتخاب مدیران خوب است به طوریکه می‌طلبد در بحث گردشگری، نیروی متخصص، باتجربه، بااراده و با قدرت چانه‌زنی بالا برای گرفتن امتیاز برگزیده شود.

وی گام دیگر استاندار را جذب سرمایه‌گذار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و اظهار کرد: اولویت توسعه استان گردشگری است اما متأسفانه اقدامی در این زمینه انجام نشده است بنابراین باید رویکرد مدیریت ارشد استان به این سمت باشد که پروژه‌های عمرانی پیوست گردشگری داشته باشد و بررسی کرد چطور می‌توان از پروژه‌ها در حوزه گردشگری بهره برد.

این فعال گردشگری با بیان اینکه باید در انتخاب نیرو و سرمایه انسانی توجه و دقت بیشتری شود، خاطرنشان کرد: در گام نخست باید اراده جمعی در استان داشته باشیم که گردشگری را اولویت استان بدانیم و همه مدیران به سمش حرکت کنند البته باید اراده‌ای هم برای حل مشکلات گردشگری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وجود 1900 اثر تاریخی شناسایی شده در استان، تصریح کرد: با 160 نیروی فرسوده نمی‌توان این تعداد آثار را اداره کرد بنابراین باید نیرو استخدم شود که استاندار می‌تواند برای صدور مجوز اقدام کند تا تعدادی نیروی تازه نفس به مجموعه میراث فرهنگی استان تزریق شود تا از حالت خمودگی خارج شود.

وقوع یک فاجعه مدیریتی

زندی بحث بعدی را اعتبار دانست و مطرح کرد: علاوه بر بودجه‌ها تخصیص یافته، از اعتبار سفر ریاست جمهوری به استان سال گذشته 40 میلیارد تومان تحقق یافت که به سمت ثبت جهانی سوق داده شد و امسال بیش از 60 میلیارد تومان تحقق یافت که قرار بود برای تملک و مرمت دستکندها و ثبت جهانی کاروانسراها هزینه شود اما تقریباً 90 درصد آن برای مساجد رفته این در حالیست که مساجد متولیان دیگری هم دارند و باید این اعتبار برای دستکندها که در حال نابودی هستند، هزینه می‌شد و این فاجعه مدیریتی بود که رقم خورد و هیچ نظارتی هم بر روی این موضوع از سوی معاون استاندار انجام نگرفت. معبدی که با لودر صاف شد.

وی در ادامه به استفاده از ظرفیت‌ها اشاره کرد و گفت: تپه حاجی‌خان، مهمترین و بزرگترین معبد مادی کشور است که استان همدان واقع شده و حتی قبل از معبد نوشیجان وجود داشته که متأسفانه پتروشیمی ابن‌سینا با شن و ماسه آن را پر و بخشی را با لودر صاف کرده است. سوال این است اگر هم این معبد بازسازی و مرمت شود آیا پتروشیمی اجازه ورود به آن را می‌دهد؟ امروز حتی اجازه ورود میراث فرهنگی و باستان‌شناس به این منطقه داده نمی‌شود.

این فعال گردشگری با اعلام اینکه سایت‌موزه میدان مرکزی همدان چقدر درآمدزایی دارد؟ تصریح کرد: متأسفانه کل مرکز شهر و نه تنها محدوده سایت‌موزه به مرکز فروش موادمخدر تبدیل شده است. این سایت‌موزه تاکنون چه آورده‌ای برای استان داشته؟ در کنارش چه المانی از همدن به فروش رفته است؟

وی ادامه داد: در بازار همدان به عنوان مهمترین بازار در سطح کشور که دست کم 400 سال مرکز تجارت فرش و چرم بوده است، امروز بادمجان سیاه و پیاز می‌فروشند! از هگمتانه پس از ثبت جهانی چه استفاده‌ای شده است؟ دو اثر ثبت جهانی در کاراونسراها داشتیم که تعطیل هستند و حتی یک تابلو ندارند. مهمترین از اینها، گنبد علویان است که جزو آثاری است که به عنوان میراث جهان اسلام، ثبت جهانی شده، چقدر برایش تبلیغ شده؟ این همه بنر غیرمرتبط در سطح شهر هست، چقدر این محل به مردم همدان معرفی شده است؟

غارت از دستکند دِهبُنه

زندی با تأکید بر اینکه استان همدان بیشترین تعداد دستکندها را در سطح کشور دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دستکند دِهبُنه که هم زیر زمین و هم روی زمینش مهم است، توسط فردی در حال غارت است و زور میراث به او نمی‌رسد، حتی مجوز بومگردی دارد و روی طاقچه‌اش دو پیکور و کلی سفال دارد و با ریل‌گذاری، فلزات حاصله را هم برمی‌دارد.

وی اضافه کرد: دستکند کمری که بر روی آن ساخت‌وساز انجام می‌دهند، دستکند ارزانفود که رها شده، روی دستکند صالح‌آباد را هم پوشانده‌اند، در دستکند درگزین حفاری‌های غیرمجاز انجام می‌دهند و از این دست دستکندها فراوان است. فقط دستکند سامن فعال است این در حالیست که هر یک از دستکندها می‌تواند جای غارعلیصدر را بگیرد.

زندی ادامه داد: وسعت دستکند سامن 10 هکتار شناسایی شده که هر روز هم کوچکتر می‌شود و در مجموع بیشتر از 400-500 متر بهره‌برداری نشده است. در واقع استاندار می‌تواند شهر 5000 نفری را جابه‌جا کند و بودجه دهد جای دیگری شهر ساخته شود و آن محدوده را به سایت جهانی تبدیل کند.

وی در ادامه بیان کرد: در بحث ساخت‌وسازهای دامنه الوند، تعداد انبوهی مجوز هتل در این دامنه داده شده که غیرشرعی، غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرعلمی بوده است که سرمایه‌گذاران چیزی نساخته‌اند و بعضی‌هایشان از وامش استفاده کرده و در تهران هتل خریده‌اند و برخی در آهن‌فروشی استفاده کرده‌اند.

زندی با طرح این سوال که چرا وقتی شهرداری مجوز ساخت بنایی را که شش ماهه صادر کرده، بلافاصله بعد از اتمام باطل می‌کند اما چرا مجوز این افراد باطل نمی‌شود؟ اذعان کرد: از استاندار جدید انتظار داریم مجوزهای غیرمجاز صادر شده که دوره‌اش گذشته و همه مربوط به دهه قبل است و الان هم که ساخت‌وساز در دامنه شمالی ممنوع است را باطل کند.

باید هتلداری رواج یابد نه رستوران‌داری

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در شهر همدان هتل نداریم، همه رستوران‌دار و تالاردار هستند، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در همدان اقامت به مسافر بفروشیم، اگر ماندگاری نداشته باشیم درآمدی حاصل نمی‌شود. اگر قرار است مجوز هتلی داده شود که معاف از مالیات است، باید صرفاً هتل ساخته و نحوه برخورد با مسافر آموزش داده شود بنابراین باید هتلداری رواج یابد نه رستوران‌داری!

زندی به بحث برندسازی اشاره کرد و گفت: اگر بر فرض اولویت توسعه استان گردشگری است، باید اول یک نام برای آن برگزید، در حال حاضر مشخص نیست گردشگری ما فرهنگی است یا طبیعی یا تاریخی یا مذهبی، هر کس یک ساز برای خود می‌زند. بنابراین باید معرفی برند را به شرکتی خارج از استان بسپاریم. عنوان پایتخت تاریخ و تمدن، فقط دهان پرکن است و مطالعه درباره درستی و نادرستی آن انجام نشده است.

برندسازی و نامگذاری لازمه حوزه گردشگری

وی با اعلام اینکه بدون برندسازی و نامگذاری نمی‌توان در حوزه گردشگری فعالیت کرد، معتقد است که باید گردشگری را به بخش خصوصی سپرد و بخش دولتی به عنوان تسهیل‌گر در صدور مجوز و ایجاد زیرساخت‌ها زمینه رشد و توسعه را فراهم کند.

زندی با اذعان اینکه دو شهر جهانی لالجین و ملایر یک نیروی صنایع دستی ندارند و این فاجعه است، درخواست کرد که شهرداری و استانداری از نیروهای مازاد خود با پرداخت حقوق به اداره‌کل میراث فرهنگی مأمور کنند تا کارها بهتر پیش رود.

وی به تعطیلی موزه‌های برق، آموزش و پرورش، وقف، محیط زیست، دانشگاه آزاد و کوهنوردی به عنوان موزه‌های دولتی اشاره کرد و یادآور شد: باید اعتقاد و اراده در جذب گردشگر داشته باشیم.

گزارش: سمیرا معارفی

خروج از نسخه موبایل