جهانی کردن «هگمتانه» اولویت نخست وزارت میراث فرهنگی

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اعلام کرد: قرار است تپه هگمتانه و ثبت جهانی شدنش توسط وزیر و همکارانش جزو اولویت اول برای جهانی کردن قرار گیرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه بازدید از موزه منطقه‌ای شهر همدان، اظهار کرد: سال 1388 در مجلس ردیفی برای ساخت 10 موزه منطقه‌ای مصوب شد که یکی از این موزه‌ها متعلق به همدان بود و ردیف اعتباری گذاشته و ساخت پروژه در استان‌ها آغاز شد.

پیش‌بینی اعتبار 200 میلیاردی برای موزه منطقه‌ای همدان

وی با اعلام اینکه اینک همدان رتبه نخست در ساخت موزه منطقه‌ای را دارد، تصریح کرد: موزه منطقه‌ای جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شود که برای بنده در اولویت‌دار بوده و همیشه دنبال کردم و به تازگی هم در جدول 12 بودجه سال 1403 که 1000 میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی میراث فرهنگی گذاشه شده است، قرار شد 200 میلیارد تومان هزینه این موزه کنند تا افتتاح شود. البته هنوز به هیچ جا اختصاص نیافته و وقتی اعتبار تخصیص یابد، تزریق خواهد شد.

حاجی‌بابایی با اعلام اینکه وزیر میراث فرهنگی طی دو هفته آینده به همدان سفر خواهد کرد، گفت: این سفر برای بازدید از موزه خواهد بود در ضمن قرار است تپه هگمتانه و ثبت جهانی شدنش توسط وزیر و همکارانش جزو اولویت اول برای جهانی کردن قرار گیرد. کار ما جهانی کردن به معنای کار گسترده تبلیغاتی است که باید در سطح بین‌الملل انجام شود و هگمتانه را نشان دهیم.

وی مطرح کرد: موزه منطقه‌ای و مخزن امن آن از زوایای هگمتانه به شمار می‌آیند که مهمترین ویژگی‌هایشان این است که به صورت خودکار و قانونی در منطقه و نه در استان، اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی خودکار به این محل ارجاع خواهند شد تا محل بازدید گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد.

مخزن امن اشیاء تاریخی تکمیل است 

وی با بیان اینکه خوشبختانه کار خوب پیشرفت کرده و مخزن امن اشیاء تاریخی همدان تکمیل است، افزود: پیشرفت موزه هم خیلی خوب شده است و امیدواریم با تزریق اعتبار ی که انجام می‌پذیرد، افتتاح پرافتخارترین موزه منطقه‌ای را در کشور داشته باشیم و مردم خوب و عزیز این پروژه را به فهرست قله‌های بلند پایتخت تاریخ و تمدن اضافه کنند.

افتتاح موزه هنرهای معاصر امسال یا سال آینده

حاجی‌بابایی اضافه کرد: موزه هنرهای معاصر در تپه مصلی را هم امسال یا سال آینده افتتاح خواهیم کرد و آن هم از افتخارات بزرگی است که می‌توان تمام مواریث فعلی و حاضر را در آنجا به نمایش گذاشت.

وی ضمن تقدیر از مطالبات خبرنگاران تصریح کرد: خبرنگاران همیشه با مطالبات به موقع و به جای خود ما را روی ویبره نگه می‌دارند به طوریکه در بحث مطالبه برقراری پرواز از فرودگاه همدان، جلسه‌ای داریم تا از همدان پروازها روبراه شود.

 

گزارش: سمیرا معارفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا