نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نرم افزاری برای رهگیری ویروس ابولا و زیکا

پس از سه دوره رقابت فشرده از جمله یک مرحله داوری عمومی که 3730 رای از 76 کشور ایران از جمله ایران در آن دریافت شده، نرم افزار توسعه یافته توسط محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون (Fred Hutchinson) و دانشگاه بازل، برنده رقابت بین المللی Open Science Prize شدند.

 

رقابت بین المللی Open Science Prize

این جایزه 230 هزار دلاری از سوی سه حامی مالی: موسسه ملی سلامت آمریکا، بنیاد ولکام تراست انگلیس و موسسه پزشکی هوارد هیوز آمریکا اهدا می شود.

محققان نمونه اولیه نرم افزاری موسوم به Nextstrain را برای آنالیز و رهگیری لحظه ای جهش های ژنتیکی در زمان شیوع زیکا، ابولا و سایر بیماری های ویروسی توسعه داده اند. با استفاده از این پلت فرم، هر فردی قادر به دانلود کد منبع از سایت به اشتراک گذاری کدهای GitHub خواهد بود.

این نرم افزار توسط دکتر ترفور بدفورد از مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون و دکتر ریچارد نهر از دانشگاه بازل توسعه یافته است.

 

آنالیز توالی ژنتیکی داده ها اغلب زمان بر است، اما با کمک نرم افزار Nextstrain ، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا یا هر فردی، ابزار آنالیز سریع و ساده ای در اختیار خواهد داشت. این نرم افزار، به اشتراک گذاری و آنالیز داده های توالی ژنتیکی گسترش ویروس ها را تسهیل می کند.

محققان پیش بینی می کنند که این نرم افزار از سازگاری بالا برای تعیین توالی هر نوع ویروسی برخوردار باشد.

این رقابت علمی جهانی با هدف تقدیر از محققان و مراکز تحقیقاتی که دستاوردهای آنان، الهام بخش راه حل های جدید برای بهداشت عمومی از طریق تسهیل دسترسی به محتوای دیجیتال است، برگزار می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: Phys.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل