نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهبود عملکرد کتابداران در سایه «هوش فرهنگی»

هوش فرهنگی، یکی از مفاهیم مطرح شده مهم در امور مربوط به ارتباطات فرهنگی است. هوش فرهنگی به عنوان دامنه جدیدی از هوش، ارتباط بسیار زیادی با محیط های کاری متنوع دارد و به افراد اجازه می دهد تا تشخیص دهند دیگران چگونه فکر کرده و چگونه به الگوهای رفتاری پاسخ می دهند.

محققینی از دانشگاه علامه طباطبایی در مطالعه ای پژوهشی به بررسی نقش «هوش فرهنگی» و ابعاد مختلف آن بر عملکرد کتابداران کتابخانه‌های موجود در این دانشگاه پرداخته اند.

در این پژوهش کاربردی که با استفاده از ابزار پرسش‌نامه انجام گردیده، 56 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی مشارکت داشته و به ارائه اطلاعات مورد نیاز پرداخته اند.

هوش فرهنگی به عنوان دامنه جدیدی از هوش، ارتباط بسیار زیادی با محیط های کاری متنوع دارد و به افراد اجازه می دهد تا تشخیص دهند دیگران چگونه فکر کرده و چگونه به الگوهای رفتاری پاسخ می دهند.

یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که بین هوش فرهنگی و عملکرد کتابداران رابطه معناداری وجود دارد. این بدان معنا است که هر چه کتابداران از هوش فرهنگی بالاتری برخوردار باشند، عملکرد بهتری را نیز در کار خود نشان می دهند.

مولفه‌های هوش فرهنگی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس داده های این پژوهش و به ترتیب اهمیت و میزان تاثیر در عملکرد کتابداران فوق شامل مولفه «استراتژی هوش فرهنگی»، مولفه «دانش هوش فرهنگی»، مولفه «انگیزش هوش فرهنگی» و مولفه «رفتار هوش فرهنگی» بوده است. بنا بر نتایج پژوهش فوق، برخورداری مناسب از هر یک از این مولفه ها می تواند بر میزان عملکرد مناسب کتابداران بیفزاید.

گفتنی است این نتایج به صورت مقاله جامع علمی پژوهشی در فصل نامه «علوم و فنون مدیریت اطلاعات» وابسته به دانشگاه قم به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: صمیعی، م. و آقایی، س. 1395. نقش هوش فرهنگی بر عملکرد کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات ، 2(3): 80-65.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل