رستاخیز مرگبار باکتری‌ها

در ابتدای این لیست باکتری‌های معده مثل «اشریشیا کولای» است که در بیمارستان‌ها یک تهدید جدی به شمار می‌رود. این باکتری همچنین عامل اصلی عفونت‌های ادراری است که سالانه 250 میلیون نفر را در جهان دچار می‌کند که بیشترشان زنان هستند.  این لیست برای تاثیر‌گذاری روی اجلاس آتی G20 در برلین منتشر شده است که در آن سران 20 کشور ثروتمند جهان علاوه بر بحث‌ در موارد دیگر، در مورد کمک به شرکت‌های دارویی برای توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید تصمیم خواهند گرفت. این موضوع و سرمایه‌گذاری روی آنتی‌بیوتیک‌ها جدید از آن جهت اهمیت دارد که بدون کمک‌های دولتی سرمایه‌گذاری روی این دارو‌ها جدید به دلیل عدم سودآوری از سوی شرکت‌های دارویی انجام نخواهد شد. «نیکلاس ماگرینی» از سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:« اولویت‌ها باید مشخص شوند، دلیلش هم این است که مهم‌ترین تحقیقاتی که تا به حال انجام شده‌ است، روی باکتری‌های آسان بوده‌اند نه آن‌هایی که واقعا بیشترین صدمه را وارد می‌کنند».

لیست مرگبار

محققان WHO و دانشگاه توبینگن در آلمان این لیست را بر اساس عواملی همچون این‌که مقاومت چقدر رایج است،چطورمقاوم هستند، چند نفر را تحت تاثیر قرار داده‌اند، چند بار رخ داده است و … تهیه کرده‌اند. در حال حاضر بیشترین نیاز به دارو‌های جدید برای کشتن  Acinetobacter و Pseudomonas  است که عامل عفونت‌های مرگبار بیمارستانی بوده به تنها سلاح در دست یعنی کارباپنم هم مقاوم شده‌اند. همچنین اعضای خانواده Enterobacteria  مثل با کتری E. coli که باعث عفونت‌های مرگبار خونی و ریوی می‌شوند، در ابتدای لیست هستند . باکتری E. coli همچنین مهم‌ترین عامل ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری است. عفونت‌های ادراری یکی از رایج‌ترین عفونت‌ها است و تقریبا نیمی از زنان تقریبا یک بار در عمرشان این عفونت را تجربه می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ موثر این عفونت را تبدیل به یک آزار جزئی می‌کند، اما اگر آنتی‌بیوتیک‌ها موثر نباشند، این عفونت می‌تواند به کلیه‌ها و خون منتقل و حتی تبدیل به تهدیدی برای زندگی شود. عفونت‌های ادراری مقاوم به یک یا دو آنتی‌بیوتیک رایج بیشتر از قبل معمول شده‌اند. عبدل غفور از مرکز بیمارستانی چنای هند و یکی از متخصصان عفونت‌های مقاوم می‌گوید:« با افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی گزینه‌های کمی برای درمان عفونت‌های ادراری باقی مانده‌اند». او ادامه می‌دهد:« در موارد جدی ممکن است ما به تزریق وریدی کولیستین روی بیاوریم، اما مقاومت به کولیستین هم در هند گزارش شده است». او هشدار می‌دهد عفونت‌های ادراری مقاوم به همه انواع آنتی‌بیوتیک‌ها رخ داده است.

غفلت تحقیقاتی

ماگرینی می‌گوید:« از لیست 12 تایی WHO تقریبا 9 باکتری متعلق به خانواده باکتری‌های گرم منفی کلا در تحقیقات نادیده گرفته‌ شده‌اند». بعد از سه تهدید اول که همگی به این خانواده تعلق دارند، نوبت به سویه‌های Enterococcus  وStaphylococcus  می‌رسد، که به آخرین سنگر یعنی وانکومایسین هم مقاوم شده‌اند. همچنین باکتری عامل ایجاد زخم معده یعنی Heliocobacter و دو عامل عمده مسمومیت غذایی یعنی Salmonella  و  Campylobacter و باکتری عامل بیماری سوزاک هم در رده‌های بعدی هستند. مقاوم شدن باکتری‌ها به آخرین سنگر یعنی آنتی‌بیوتیک کولیستین هم به احتمال بسیار زیاد تحت تاثیر استفاده بسیار زیاد و گسترده از این آنتی‌بیوتیک در صنعت پرورش دام و گوشت در جهان، مخصوصا چین است. محققان سال‌ها است درباره استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها که با از بین بردن سویه‌های معمولی سویه‌های مقاوم را باقی می‌گذارند هشدار داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اگر در چند سال آینده آنتی‌بیوتیکی برای مقابله با این وضعیت کشف نشود، عفونت‌های مرگبار بار دیگر باز گشته و باکتری‌های دوباره به یک تهدید عمده سلامتی تبدیل شوند.

 

فهرست ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بر مبنای ضرورت نیاز به آنتی بیوتیک های جدید به سه دسته تقسیم شده است:

اولویت 1: وخیم

اسینتوباکتر بومانی

سودوموناس آئروژینوزا

انتروباکتریاسه

اولویت 2: بالا

انتروکوکوس فاسیوم

استافیلوکوکوس اورئوس

هلیکوباکتر پیلوری

کمپیلوباکتر

سالمونلا

نايسريا گونوره

اولویت 3: متوسط

استرپتوکوک پنومونیه

هموفیلوس آنفولانزا

شیگلا

 

 

علی رنجبران

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا