نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سرشماری حیات وحش آفریقا با پهپاد

اداره خدمات حیات وحش در کشور کنیا با استفاده از هواپیماهای کوچک سرنشین دار و بهره گیری از هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادهای ویژه، سرشماری دقیقی از وضعیت حیات وحش و جانوران وحشی این کشور انجام داد که در این بررسی به طور خاص به شرایط فیل ها و سایر پستانداران بزرگ توجه شده است. در این سرشماری محوطه ای وسیع به مساحت 48 هزار و 656 کیلومتر مربع مورد بررسی قرار گرفته و شرایط اکو سیستم و تهدیدات زیستی موجود در منطقه Tsavo-Mkomkazi واقع در مرز دو کشور کنیا و تانزانیا نیز مطالعه شد.

در این سرشماری محوطه ای وسیع به مساحت 48 هزار و 656 کیلومتر مربع مورد بررسی قرار گرفته و شرایط اکو سیستم و تهدیدات زیستی موجود در منطقه Tsavo-Mkomkazi واقع در مرز دو کشور کنیا و تانزانیا نیز مطالعه شد.

بر اساس گزارش انجمن حفاظت از محیط زیست در قاره آفریقا، عوامل متعددی مانند محدود شدن زیستگاه های طبیعی ، شکار غیر قانونی ؛ دخالت انسان در محیط زیست و آلودگی های ناشی از فعالیت های انسانی سبب شده است بسیاری از گونه های جانوری در این قاره در خطر انقراض قرار بگیرند که در این میان شرایط فیل  و کرگدن آفریقائی  بحرانی بوده و به تازگی باید نام شیر آفریقائی را نیز در این فهرست اضافه کنیم.

زندگی شیر آفریقائی نیز با مخاطرات زیادی رو به رو است و مسائل مختلفی مانند شکار بی رویه، کشته شدن توسط افراد بومی و دامداران محلی و همچنین کاهش تعداد جانوران علفخوار بر اثر خشکسالی و گرمایش زمین سبب کاهش تعداد شیرهای آفریقائی شده است. علاوه بر موارد فوق، این جانور بسیاری از زیستگاه ها و قلمروی طبیعی خود را بر اثر فعالیت های انسانی از دست داده است.

فعالان محیط زیست امیدوارند با ادامه دادن نهضت  جهانی حمایت از فیل، کرگدن و شیرهای آفریقائی بتوانند به حفظ این جانوران در محیط زیست کمک کرده و از انقراض آن ها جلوگیری کنند.

بر اساس آمارهای رسمی ، همه ساله در سراسر قاره آفریقا بالغ بر 30 هزار راس فیل به صورت غیر قانونی و توسط شکارچیان غیر مجاز ، کشته می شوند . اصلی ترین انگیزه این قتل عام ، استفاده از عاج های ارزشمند این حیوانات است. این عاج ها عمدتا توسط قاچاقچیان به کشورهای شرق آسیا و به ویژه چین انتقال داده شده و با قیمت های گزافی به فروش می رسند.

از سوی دیگر نتایج یک بررسی میدانی توسط دولت موزامبیک نشان می دهد که  48 درصد از جمعیت فیل های این کشور طی مدت زمان اندکی از بین رفته اند و تعداد این جانوران طی 5 سال گذشته  از 20 هزار راس به 10 هزار و 300 راس رسیده است.

بررسی های انجام شده در این حوزه همچنین نشان می دهد که مناطق دوردست شمال موزامبیک، بیشترین آسیب ها را از موضوع شکار غیر قانونی متحمل شده است. این موضوع بر اساس ثبت  فیل های کشته شده در این منطقه و به ویژه  منطقه حفاظت شده ملی حیات وحش  نیاسا  به دست آمده است. بر این اساس 95 درصد از کشتار فیل های موزامبیکی در این منطقه انجام شده و جمعیت فیل های این منطقه حفاظت شده از 15 هزار  و 400 راس به 6 هزار و 100 راس کاهش یافته است.

این موضوع در مورد کرگدن ها با شدت و خطر بیشتری مشاهده شده و سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست در این زمینه  اعلام کرد که در پی شکار بی رویه و غیر قانونی کرگدن های آفریقائی ، نسل این گونه جانوری در خطر انقراض قرار داشته و هم اکنون تنها یک هزار و 300 کرگدن در دنیا وجود دارد.

بر اساس آخرین مشاهدات صورت گرفته در آفریقای جنوبی  و طبق گزارش های منتشر شده، شکار کرگدن ها جهت استفاده و تجارت شاخ این حیوان در سال گذشته به مرگ تعداد کثیری از این حیوان ارزشمند منجر شده و در حال حاضر  تنها  یک هزار و 300  کرگدن در این منطقه سکونت دارند  که این تعداد  بعد از سال 2008 کمترین  آمار ارائه شده در این زمینه است.

متاسفانه علی رغم تصویب قوانین حمایتی متعددی برای حفاظت از این گونه های در خطر انقراض، از سال 2008 میلادی تا کنون بیش از بیست هزار کرگدن که 80 در صد جمعیت کنونی آن ها را در منطقه یاد شده را شامل می شوند با هدف استفاده از شاخ آن ها  کشته شده اند.

تصاویر ارائه شده در این گزارش تصویری همگی مربوط به روزهای اخیر بوده و عمدتا در پارک ملی تیساووی غربی (Tsavo West National Park)  در نزدیکی منطقه ووی (Voi) در کنیا گرفته شده اند.

 

منبع: xinhuanet

گردآوری و ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل