نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم بازبینی سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای

رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای که از سال ۱۳۸۵ تصویب شده، نیازمند بازبینی در اساسنامه و شرح وظایف و حیطه ماموریت است.

به گزارش سینا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دومین جلسه میز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای به ریاست روح‌الله فرهادی، سرپرست معاونت فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه شورا برگزار شد.

رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکر از تلاش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تدوین پیش‌نویس سند بازی‌های رایانه‌ای گفت: موضوع سرگرمی و فراغت از موضوعات مهمی است که با رشد فناوری‌ اطلاعات و گسترش فضای مجازی ابعاد گوناگونی به خود گرفته است و براساس پیمایش‌ها و مطالعات صورت گرفته، زمان زیادی از زندگی روزمره افراد جامعه به بازی‌های رایانه‌ای به خصوص بازی‌های موبایلی صرف می‌شود.

رضا عموزادی افزود: از طرفی بازی‌های ترکیبی و بهره‌گیری از واقعیت افزوده جذابیت ویژه‌ای به بازی‌های رایانه‌ای داده است که نتیجه آن استفاده بیشتر کاربران از بازی‌های رایانه‌ای است.

وی یادآور شد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۸۵ بنا بر اقتضائات و شرایط فناوری‌های آن روز، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسید و در این سال‌ها فراز و فرودهای بسیاری داشته است؛ لکن به نظر می‌رسد پس از گذشت این سال‌ها نیازمند بازبینی در اساسنامه و شرح وظایف و حیطه مأموریت است.

عموزادی اظهار اشت: در مصوبه خرداد ماه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع اتاق فرار هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد که ظاهراً این موضوع نیز به بنیاد بازی‌های رایانه‌ای محول شده است.

اتاق فرار یک بازی ماجراجویی فیزیکی است که در آن بازیکنان مجموعه‌ای از پازل‌ها و معماها را با استفاده از سرنخ‌ها، راهنمایی‌ها و استراتژی حل می‌کنند تا به اهداف بازی دست یابند. اتاق فرار در واقع برخلاف همه بازی‌های کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی طراحی شده‌اند از بازی‌های کامپیوتری الهام گرفته شده‌ است.

دبیر ستاد فناوری‎‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه ضمن گلایه از بودجه مصوب بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌های رایانه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و باید سیاست‌های حمایتی در برنامه و بودجه سالانه داشته باشد.

مسعود حسنلو افزود: همین بودجه اندکی هم که برای بازی‌های رایانه‌ای در نظر گرفته شده تخصیص درستی نمی‌یابد و عملا سرمایه‌گذاری لازم صورت نمی‌پذیرد، بهره‌مندی از ظرفیت‌ نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های اقتصادی و نهادهایی مانند این‌ها نیز بسیار ضروری و مهم است و باید به سمت بازبینی سیاست‌ها برویم.

محمدصادق دهنادی دبیر میز بازی‌های رایانه‌ای در این جلسه با بیان مقدمه‌ای درباره سند بازی‌های رایانه‌ای گفت: در میز بازی‌های رایانه‌ای به دنبال گفت‌وگو و مشارکت همه ذینفعان و کنشگران حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم و لذا در این جلسه از برخی بازی‌سازان مطرح کشور دعوت کردیم که به بررسی سند بازی‌های رایانه‌ای بپردازند. اکثریت جمع حاضر در جلسه از بازی‌سازان حرفه‌ای و پرسابقه از سلایق مختلف هستند و به نظر می‌رسد می‌توانند نمایندگی تمامی ذینفعان این بخش را داشته باشند.

در این جلسه حاضران به نقد و بررسی سند بازی‌های رایانه‌ای پرداختند. توجه به بازار بازی‌های رایانه‌ای برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان، لزوم بازبینی در شرح وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تسهیل‌گری و حمایت بیشتر از تولیدکنندگان، بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ کشور برای تقویت بازی‌سازان داخلی از جمله موضوعات مورد توجه در این جلسه بود.

خروج از نسخه موبایل