نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده دفاع مقدس در شیراز

سینا

نخستین آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده دفاع مقدس، به عنوان پیش رویداد کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار و از پژوهشگران برتر این عرصه تقدیر شد.

به گزارش سینا پرس فارس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس امروز، 16 مهرماه در این مراسم با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در مسیر پژوهش و تولید علم حرکت کنند، یکی از مهمترین محورهای پژوهشی را، ترویج فرهنگ و گفتمان ایثار و شهادت عنوان کرد.

محمدرضا قائدی افزود: دانشگاه آزاد فارس با هدف ایفای مسئولیت اجتماعی خود در تلاش است در زمینه‌های مختلف اجتماعی، به ویژه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ورود پیدا کرده و نقش آفرینی کند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌های مرتبط، ادامه داد که این برنامه‌ها مقدمه‌ای برای برگزاری کنگره‌ 15 هزار شهید استان فارس است و موضوعات مربوط به ترویج گفتمان ایثار و شهادت با قدرت ادامه خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس همچنین به تحولات جهانی بعد از حوادث سال 2001 و حملات به برج‌های دوقلوی آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: ساختار نظام بین‌الملل از آن زمان تغییر یافته است.

قائدی یادآور شد: آمریکا سعی کرد اوضاع را به نفع خود تغییر دهد، اما در نهایت جبهه مقاومت پیروز شد و روحیه اعتماد به نفس در میان مسلمانان افزایش یافت.

وی همچنین بیان کرد: اسرائیل پس از 76 سال دوباره به وضعیت پیشین خود بازگشته و در تلاش است تا بازدارندگی ایجاد کند.

قائدی با تأکید بر اینکه باید قدردان تدابیر و اقدامات رهبری باشیم، افزود: رهبر معظم انقلاب کشور را از بسیاری از بحران‌ها و طوفان‌ها نجات داده و آنها را به فرصت تبدیل کرده است.

در ادامه، رئیس دبیرخانه علمی دومین کنگره بزرگداشت سرداران و ۱۵ هزار شهید فارس در دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز از اجرای ۱۷ برنامه از مجموع ۷۳ برنامه مصوب در کمیته علمی خبر داد.

علی شمس‌الدینی به برنامه‌ریزی و اجرای ۲۰۰ بازدید از خانواده شهدا و ایثارگران، برگزاری ۱۱۰ مراسم غبارروبی از قبور شهدا و ۴۲ یادواره شهدای دانشجو و استاد و ده‌ها نشست علمی در ۳۶ واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی استان اشاره کرد.

وی افزود: در اولین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دفاع مقدس، پس از بررسی ۸۹ پایان‌نامه، ۱۱ کتاب، ۴۷ مقاله و ۳۹ استاد فعال، ۹ پایان‌نامه، ۳ مقاله، ۳ کتاب و ۳ استاد به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

شمس‌الدینی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱۰ مقاله علمی و پژوهشی به دومین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ارسال شده که این همایش در ۲۶ مهرماه، پیش از کنگره ۱۵ هزار شهید استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر به ایثارگران و مجاهدت‌های آن‌ها ارج نهیم، پیروز خواهیم بود، از تدوین دانشنامه دفاع مقدس خبر داد و گفت: پژوهش‌هایی در زمینه سبک زندگی شهدا در حال انجام است.

سعید کوشکی در ادامه با اشاره به اساسنامه بنیاد و وظایف تعریف‌شده در حوزه پژوهش، گفت: سازماندهی، هدایت، حمایت و نظارت بر تولید پژوهش‌های علمی و کاربردی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت از اولویت‌های بنیاد است.

وی تولید منابع و دانش در زمینه دفاع مقدس، مقاومت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر وظایف بنیاد دانست و تأکید کرد: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در ورود به مباحث پژوهشی حول محور ایثار و مقاومت و همکاری با بنیاد باید به الگویی موفق برای سایر مراکز علمی تبدیل شود.

جانشین فرمانده سپاه فجر استان فارس، نیز در این مراسم بیان کرد: با وجود شرایط کنونی، کشور ما در اوج عزت، اقتدار و افتخار قرار دارد و وعده‌های امام خمینی(ره) در حال تحقق است.

هاشم جمالی، با تأکید بر اینکه ما پرچم محمد رسول‌الله (ص) را در سراسر جهان با توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) و تبعیت از ولایت برپا کرده‌ایم، به دفاع مقدس به‌عنوان کلید واژه پیروزی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر دفاع مقدس نبود، به این مرحله از خودباوری، یقین و خودکفایی نمی‌رسیدیم؛ هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نقطه عطف انقلاب اسلامی ماست.

وی همچنین با اشاره به ارائه بیش از ۹۰ پایان‌نامه در حوزه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد شیراز، تاکید کرد: این دستاورد بزرگ در آستانه اجلاسیه شهدای فارس، اهمیت و وزن این اجلاسیه را افزایش خواهد داد.

جمالی افزود: تعمیق معنویت، بسط بصیرت و ارتقای علمی، سه ویژگی اصلی دانشجویان شهید است که مسیر تحول دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند و این سه اصل باید چراغ راه دانشگاه‌های کشور باشد.

جانشین فرمانده سپاه فجر استان فارس یادآور شد: دومین کنگره ملی شهدای فارس در ۱۰ آبان‌ماه برگزار خواهد شد و بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای صنایع هوا و فضای سپاه و توانمندی‌های نظامی و دفاعی کشور در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه استان فارس با ظرفیت‌های گسترده خود و شهدای فراوان، هر شهید را یک اسطوره می‌داند، گفت: تاکنون نزدیک به ۱۲۰۰ سوژه از شهدای فارس جمع‌آوری شده که هر کدام به‌عنوان یک سند دفاع مقدس به شمار می‌رود.

جمالی در پایان خاطرنشان کرد: آغاز کنگره شهدای فارس، شروع فعالیت کمیته علمی و پژوهشی است و این کار پایان نخواهد یافت. در این راستا، باید بر روی مفاخر استان فارس کار پژوهشی انجام دهیم تا دین خود را به شهدا ادا کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس، نیز در این مراسم گفت: ایران عزیز ما، قبل و بعد از اسلام، جنگ‌های متعددی را تجربه کرده است؛ به‌ویژه می‌توان به چهار جنگ تمدنی اشاره کرد که اولین آن به ۲۳۰۰ سال پیش و حمله اسکندر مقدونی برمی‌گردد که تا تخت جمشید پیشروی کرد.

ابراهیم بیانی ادامه داد: دومین جنگ مهم مربوط به حمله اعراب به ایران است. این جنگ ابتدا با هدف گشایش سرزمین و مسائل مادی آغاز شد، اما ایرانیان از این فرصت استفاده کرده و به اسلام گرویدند. سومین جنگ نیز در زمان حمله چنگیزخان مغول به ایران رخ داد.

وی اضافه کرد: چهارمین و آخرین جنگ بزرگ، جنگ هشت ساله تحمیلی بود که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و در پنج استان کشور جریان داشت. به رغم حمایت ۴۴ کشور از صدام و استفاده از بهترین تکنولوژی‌ها، جمهوری اسلامی به پیروزی قطعی و حتمی دست یافت که این امر مایه افتخار است.

مدیرکل بنیاد شهید استان فارس در پایان تأکید کرد: نتیجه ایستادگی و مقاومت ما این است که امروز پس از قرن‌ها، جمهوری اسلامی ایران به کرانه‌های مدیترانه رسیده و این موضوع باید مورد پژوهش قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل