برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظرات دانشجویان

در گردهمایی مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظرات دانشجویان طی آذر سال جاری اعلام و بر تهیه پیوست فرهنگی مناظرات دانشجویی و ارایه آن به دستگاه‌های اجرایی تأکید شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، 15 مهرماه همزمان با بیست و ششمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، هشتمین گردهمایی مدیران اجرایی شعب این سازمان با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی این نهاد، دکتر رضا فریدزاده رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و مدیران اجرایی شعب این سازمان در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی، پیام دکتر حسن مسلمی‌ نائینی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان قرائت شد.

در ادامه این گردهمایی، دکتر رضا فریدزاده رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و تبریک به مناسبت دفاع جانانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی، به ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان طی یک سال گذشته و برنامه‌های پیش روی آن پرداخت.

وی اظهار کرد: در سال گذشته سازمان دانشجویان بنا به وظیفه ذاتی خود که فرزند زمان خود بودن و توجه ویژه به نوآوری و خلاقیت است، علاوه بر برنامه‌های سالیانه، برنامه‌های جدیدی همچون تشکیل بسته اردویی در کنار طرح ملی «ایران؛ مرز پرگهر» و … را اجرا کرد که در سال گذشته بیش از ۱۰۰ اردو در این زمینه برگزار شد، لذا در حوزه گردشگری فعالیت‌های جدید سازمان در سال گذشته اجرا شد و امسال نیز بیستمین دوره طرح «ایران؛ مرز پرگهر» برگزار می‌شود.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه مناظرات دانشجویی نیز مناظرات میان اساتید و نخبگان دانشگاهی نیز امسال برای دومین دوره برگزار می‌شود. همچنین، کار ارزشمندی که فراخوان آن از امروز اعلام می‌شود، برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظرات دانشجویان است که طی آذرماه امسال برگزار خواهد شد. این برنامه خلأ‌هایی که در جهان اسلام برای بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی وجود دارد را برطرف می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه مناظرات، سمت و سوی ما ایجاد بسته‌های ویژه دانشجویی، نخبگان و بین‌المللی است. در حوزه مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی با توجه به الحاق این مرکز به سازمان دانشجویان، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فعالیت‌های این مرکز از مهرماه بازطراحی و آغاز می‌شود. طرح «طریق جاوید» نیز همواره در این مرکز اجرا می‌شد که این برنامه نیز مجدداً در سازمان دانشجویان بازطراحی شده و فراخوان آن نیز به زودی منتشر خواهد شد. امسال اردوی ویژه‌ای نیز در خمین زادگاه امام خمینی(ره) از سوی مرکز امام برگزار خواهد شد. همچنین، طرح شناخت واقعیت‌های نظام سلطه نیز امسال در هفت واحد برگزیده جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه گفت: امسال در مرکز امام(ره) توجه ویژه‌ای به بسط و گسترش اندیشه‌های امامین انقلاب خواهد شد. مرکز ادبی، هنری سازمان دانشجویان نیز امسال فعالیت‌های خود را به صورت پیوسته انجام خواهد داد. مرکز محیط زیستی سازمان نیز که در دوره‌ای دچار رکود فعالیت‌ها بود، امسال فعالیت‌های خود را تقویت کرده و به پیش خواهد برد. در حوزه دبیرخانه سازمان دانشجویان نیز طرح مفاخر ایران اسلامی امسال در سراسر کشور و در ۱۵ واحد جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد. طرح ملی یاد یار نیز پس از اینکه دو دوره از آن برگزار شد، امسال به سومین دوره خود خواهد رسید و طی آن برنامه تجلیل از شهدای دانشجو اجرا می‌شود.

دکتر فریدزاده با بیان اینکه مجموعه فعالیت‌هایی که در سازمان دانشجویان ایران دنبال می‌شود، با وجود تنگنا‌های شدید مالی اجرا می‌شود، تصریح کرد: قرار بر این بوده که این‌ سازمان، دانشجومحور و دانشجوباور باشد که متأسفانه این مسأله تا حدودی کمرنگ شده است. در این زمینه با مشکلاتی برای حضور دانشجویان در سازمان مواجه هستیم که باید برای این مسأله راهکاری اندیشیده شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی برای بکارگیری مدیران اجرایی شعب در ساختار جهاددانشگاهی و برای جبران زحمات ایشان، همچنان دچار مشکل است و تا زمانی که تعریف رابطه سازمان و جهاددانشگاهی با مجموعه دانشگاهی کشور حل نشود، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود. البته پیگیری جدی در سازمان برای تمامی مسائل انجام می‌شود و امیدواریم حداقل بخشی از این مشکلات رفع شود.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه برنامه‌های شعب مختلف سازمان دانشجویان ایران برای جهاددانشگاهی بسیار نتیجه‌بخش بوده است، عنوان کرد: امروز فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی بیشتر از سایر فعالیت‌های این نهاد انقلابی در اذهان مسئولان کشور نقش می‌بندد. در کنار این مسائل ذی‌نفعانی در داخل و خارج از جهاددانشگاهی همراه ما بودند که باید از زحمات و حمایت ایشان قدردانی کنیم. به ویژه در این زمینه از حمایت‌ها و زحمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس جهاددانشگاهی، مسئولان مجموعه‌های زیر نظر جهاددانشگاهی و … قدردانی می‌کنم.

دکتر فریدزاده در پایان سخنانش گفت: امیدواریم در دوره جدید دولت نیز با نگاه فرهنگی مجموعه‌های دولتی، همکاری نهاد‌های دولتی با جهاددانشگاهی افزایش یابد.

دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی نیز در این گردهمایی، با بیان اینکه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی پیشرانی حوزه فرهنگی را بر عهده دارد، گفت: این مسأله به این دلیل است که معمولاً در پیشرانی مجموعه‌های ارزشمند مواردی را می‌بینیم که جذاب باشد. بنابراین باید تلاش کنیم فعالیت‌های این سازمان را تقویت کنیم تا دانشجویان در این فضا بیشتر ورود کرده و فعالیت کنند و از این طریق ارزش افزوده مناسبی را فراهم کنیم.

وی افزود: موضوع برگزاری مناظرات و اردوهای دانشجویی ظرفیت و رویکردی برجسته است که این موضوعات باید دانشگاه را در مسیری هدایت کند که دانشجو با حوزه ‌فرهنگ بیشتر آشنا شده و با آن تعامل پیدا کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بر مقوله پیوست فرهنگی در برگزاری اردوهای فرهنگی تأکید کرد و گفت: بحث مناظرات یکی از موضوعاتی است که مدت بسیاری است شکل گرفته، اگرچه الگویی که در حال حاضر استفاده می‌شود الگوی جهاددانشگاهی است و باید به سمتی حرکت کنیم که این امر توسعه یابد.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه نگاه دانشجوی امروز با دانشجوی دهه 60 تفاوت دارد، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که آثاری که دانشجویان خلق می‌کنند تا در مناظرات به کار ببرند با توجه به گزاره‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… امروز جامعه باشد و بعدا بتوانیم این گزاره‌ها به کتاب تبدیل کرده و مستندسازی کنیم و این اسناد جهت استفاده و برنامه ریزی به دستگاه‌های اجرایی کشور ارایه شود. جهاددانشگاهی بر اساس رسالت ذاتی خود و با رویکرد جهادی موضوعات را پیگیری کرده و به اتمام بمی‌رساند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن تقدیر از زحمات مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سراسر کشور، قدردانی و بابت بضاعت اندک حوزه فرهنگی عذرخواهی کرد و گفت: ان‌شاءالله تمامی مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی طرح‌های ارائه شده توسط سازمان را به خوبی اجرا کرده و پیوست استاندارد فعالیت‌های فرهنگی را رعایت کنند.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به اجرای طرح اطلس فرهنگی توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: باید تلاش کنیم که این طرح به خوبی اجرا شود و دیگران نیز از آن الگوبرداری کنند و در این رابطه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آمادگی همکاری با سازمان دانشجویان این نهاد را دارد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به حماسه آفرینی نماز جمعه هفته گذشته و اقامه نماز نصر اظهار کرد: برگزاری این نماز به امامت مقام معظم رهبری در این شرایط و با این عظمت و حضور مردم در کنار امام، نمونه به یادماندنی بود که خداوند توفیق حضور را به ما داد تا برگی از عظمت و مجد اسلام و مسلمانان به رخ دیگران و دشمنان کشیده شود.

گفتنی است؛، در جریان این گردهمایی، برخی از مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان ایران به بیان‌ نقطه ‌نظرات و پیشنهادات خود در راستای تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های این سازمان پرداختند و دغدغه‌ها و سوالات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا