ساختن آینده ای بهتر برای همه

سازمان مردم نهاد (NGO) یا به اختصار سمن، به سازمان های غیرانتفاعی گفته می شود که بودجه آنها اغلب از طریق کمک های مردمی، سازمان های دولتی یا ترکیبی از هر دو تأمین شود. دامنه فعالیت این سازمان ها بسیار گسترده است؛ برخی سمن ها به عنوان نهادهای خیریه فعالیت می کنند و دسته دیگر، اهداف اجتماعی، مذهبی یا سیاسی را دنبال می کنند.

شکل گیری

مبحث سازمان های مردم نهاد نخستین بار در سال 1945 و با شکل گیری سازمان ملل متحد مطرح شد. ملل متحد (UN) که خود یک سازمان بین دولتی است، این امکان را برای برخی از سازمان های تخصصی بین المللی غیردولتی فراهم کرد تا در مقام ناظر، در برخی جلسات این سازمان شرکت کنند.

بر مبنای تعریف سازمان ملل، هر نوع سازمان خصوصی که مستقل از دولت فعالیت می کند، می تواند یک سازمان مردم نهاد (NGO) نامیده شود، به شرط آنکه با هدف کسب سود ایجاد نشده باشد.

تعداد سازمان های مردم نهاد در جهان

براساس گزارش The Global Journal، تعداد سازمان های مردم نهاد در سطح جهان حدود 10 میلیون پیش بینی می شود. در کشور هند حدود 3 میلیون سمن فعالیت می کنند و تعداد سمن های فعال در ایالات متحده و چین نیز به ترتیب 1.4 میلیون و  440 هزار سمن گزارش شده است.

گزارش Charities Aid Foundation نیز نشان می دهد، تعداد افرادی که در سطح جهان به سازمان های مردم نهاد کمک مالی می کنند، از 1.2 میلیارد نفر در سال 2011 به 1.4 میلیارد نفر در سال 2014 افزایش پیدا کرده است. پیش بینی می شود که این میزان در سال 2030 به 2.5 میلیارد نفر برسد.

روز جهانی سازمان های مردم نهاد

روز جهانی سازمان های مردم نهاد، در تاریخ 27 فوریه 2014 توسط هلن کلارک، مدیر برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و نخست وزیر سابق نیوزیلند، به صورت بین المللی به رسمیت شناخته شد. کلارک در سخنرانی خود در هلسینکی، به اهمیت نقش سمن ها برای سازمان ملل متحد اشاره کرد.

 

نامگذاری یک روز به نام روز جهانی سازمان های مردم نهاد، گامی کوچک در جهت پاسداشت تلاش ها و دستاوردهای سمن های فعال در نقاط مختلف دنیا با هدف "ساختن آینده ای بهتر برای همه" است.

سازمان های مردم نهاد در ایران

نزدیک به 20 هزار سمن در ایران در بخش های مختلف از جمله فرهنگی و گردشگری، مذهبی، اجتماعی، زنان و کودکان، دانشگاهی و غیره فعالیت می کنند.

جمعیت هلال احمر و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس، ضایعات نخاعی، صرع، انجمن حمایت از کودکان کار، موسسه خیریه محک، موسسه خیریه کهریزک، انجمن محیط زیست ایران، از جمله سازمان های مردم نهاد بسیار فعال در ایران هستند.

جمعیت هلال احمر: بزرگترین و فراگیرترین سازمان مردم نهاد و عام المنفعه ایران محسوب می شود؛ بیش از 2 میلیون نفر در قالب سازمان جوانان، سازمان داوطلبان و سازمان امداد و نجات، در این سمن مشغول فعالیت هستند. گستره فعالیت این سازمان تنها به ایران خلاصه نمی شود؛ خدمات رسانی به کشورهای همسایه و خاورمیانه در شرایط وقوع بلایای طبیعی و حوادث، بخشی از وظایف جمعیت هلال احمر و سازمان های تابعه محسوب می شود.

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک): این سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی سال 1370 با هدف اصلی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان شکل گرفت. تحت پوشش قرار دادن بیش از 20 هزار کودک مبتلا به سرطان و خانواده های آنان، احداث تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه، بهره مندی از برجسته ترین متخصصان، پزشکان و پرستاران، بخشی از فعالیت های ارزشمند این سازمان مردم نهاد است.

موسسه خیریه کهریزک: این سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و مردمی با هدف ارائه خدمات رایگان به نیازمندان معلول و سالمند به همت مرحوم دکتر حکیم زاده، فعالیت خود را در سال 1351 آغاز کرد. نگهداری، درمان و توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران مبتلا به ام اس، کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان حوادث، ایجاد محیط امن و سالم برای زندگی معلولان و سالمندان، بخشی از فعالیت های این موسسه خیریه و مردم نهاد است.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: techreport / cafonline / worldngoday.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا