اسکار دانشمندان و مهندسان

اگرچه منتقدان ممکن است به جایگاه و ارزش هنری فیلم‌ها و شیوه انتخاب داستان‌ها و فیلم‌هایی که در این مراسم مورد قدردانی قرار می‌گیرند، نقد یا درباره آن اختلاف‌نظر داشته باشند و شاید بسیاری از منتقدان هنری بر این باور باشند که برخی از رویدادها و جشنواره‌های دیگر دارای دقت و ارزش هنری بیشتری در انتخاب‌های خود است اما کمتر کسی شک دارد که این رویداد خبرسازترین رویداد سینمایی سال در جهان به شمار می‌رود.

در مراسمی که تا ساعاتی دیگر آغاز و امسال هشتاد و نهمین دوره آن برگزار می‌شود، فیلم‌ها در رشته‌های مختلفی مورد داوری و تجلیل قرار می‌گیرند.

جایزه اسکار از سوی بنیادی به نام هنرها و علوم سینمایی (AMPAS) برگزار می‌شود.

در مراسمی که تا ساعتی دیگر آغاز می‌شود عمده توجه بر روی بخش هنری و یا نقش‌آفرینانی است که با استفاده از فناوری‌ها و تکنیک‌های روز داستانی را در مقابل چشمان ما روایت می‌کنند.

اما بخش مهم دیگری از این جوایز و این مراسم چند هفته گذشته برگزار شد. این جایزه به‌طور خاص‌تر به بخش علمی و فنی اختصاص داشت که امکان هنرنمایی و قصه‌گویی را برای هنرمندان فراهم آورده است.

بخش علوم و فناوری که با رشد شگفت‌انگیز خود حوزه‌های مختلف سینما را تحت تأثیر خود قرار داده است. در پشت موفقیت و نما و صدای خیره‌کننده فیلم‌های سینمایی بزرگ حاصل کار دانشمندان، مهندسان و برنامه نویسان رایانه‌ای قرارگرفته است که امکانات فنی برای توسعه توان و امکانات سینما را فراهم کرده‌اند.

در سال جاری 18 دست آورد علمی و فنی در حوزه سینما مورد قدردانی قرار گرفتند که درمجموع 34 نفر و 5 نهاد در توسعه آن‌ها نقش داشته‌اند.

در بین برندگان امسال به‌طور خاص به سینمای دیجیتال توجه ویژه ای شده است و برای نخستین بار نسل تازه‌ای از دوربین‌های دیجیتال موردتقدیر قرارگرفته‌اند. دوربین‌هایی که با استفاده از الگوریتم‌های لگاریتمی می‌توانند بدون استفاده از واسطه‌های فشرده‌سازی داده‌های خود را به‌طور مستقیم به سامانه‌های واسطه‌ای تصویر منتقل کنند.

از سوی دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی که دست هنرمندان را برای طراحی سازه‌ها و ساختارهای هنری باز می‌کند بخش دیگر موردتوجه این جوایز بوده است.

استفاده از استودیوهای مجازی، سامانه ترکیب فناوری دیجیتال و نمونه‌های فیزیکی که بتواند به‌طور همزمان واقع‌بینی و امنیت بازیگران را تأمین کند بخش دیگری از جوایز امسال را به خود اختصاص داده است.

همچنین سامانه‌های مدرن تشخیص و بازسازی رفتار صورت و عضلات صورت که بتوان از آن برای بازسازی‌های دیجیتال استفاده کرد بخش دیگری از جوایز امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

برای مطالعه فهرست کامل برندگان امسال می‌توانید به وب‌سایت آکادمی هنر و علوم در اینجا مراجعه نمایید.

این بخش از جوایز اسکار که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و کمتر درباره آن صحبت می‌شود درواقع بخشی الهام‌بخش از داستان قصه‌گویی مدرن است. علم در سینما تنها در حوزه علمی تخیلی و ایده پردازی و آینده‌نگری نقش بازی نمی‌کند بسیاری ازآنچه در پشت‌صحنه می‌گذرد و به هنرمندان مختلف در رشته‌های مختلف اجازه می‌دهد تا بیان خود را بی‌واسطه‌تر و واقعی‌تر به مخاطب منتقل‌کننده بر پایه و ستون علوم و مهندسی پیشرفته قرارگرفته است. از علم مواد تا الکترونیک و اپتیک تا برنامه‌نویسی رایانه‌ای و ریاضیات و آمار سکوی بلندی را می‌سازند که فرصت چنان بیان خیره‌کننده‌ای را به هنرمندان می‌دهند.

.

.

پوریا ناظمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا