توجه رابطین آزمایشگاهی به تعامل و همکاری‌های شبکه‌ای

محمد جعفری پور رابط مجموعه بهشت آئین و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از ضرورت‌ها و لازمه‌های نقش آفرینی یک رابط کارآمد و ضرورت تعامل با سایر مجموعه‌ها گفت.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رابطین مراکز آزمایشگاهی یک عنصر اجتناب ناپذیر و اثرگذار در ایجاد پیوند بین شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و زیست‌بوم فعالان پژوهش، فناوری و‌ نوآوری هستند.

نقش رابطین آزمایشگاهی در توسعه همکاری بین مراکز، متقاضیان خدمات آزمایشگاهی و شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری های راهبردی،نقشی اثرگذار و اجتناب ناپذیر است.در همین راستا و با هدف تشویق، ترغیب و ارتقای توانمندی‌های رابطین، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هر ساله عملکرد رابطین مراکز عضو را بر اساس ارزیابی‌های دقیق بررسی کرده و برگزیدگان را معرفی می‌کند. بر همین اساس، در تازه‌ترین ارزیابی، 25 رابط برتر معرفی شدند که مهندس محمد جعفری‌پور رابط مجموعه آزمایشگاهی بهشت آیین، در جایگاه نوزدهم قرار گرفت که مصاحبه با ایشان را در ادامه می‌خوانیم.

جعفری پور درباره تحصیلات و پیشینه ورود به فضای آزمایشگاهی بیان کرد: فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی از دانشگاه سراسری گیلان و مقطع کارشناسی از دانشگاه سراسری تبریز هستم و کار در آزمایشگاه را از سال 1382 با شروع پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی اثر رقم بر میزان کافئین برگ سبز چای به روش کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا را آغاز کردم.

این فعال حوزه آزمایش و پژوهش گفت: پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، در بخش کنترل کیفیت آزمایشگاه شرکت تکدانه فعالیت خودم را شروع کردم. در سال 1394 بعنوان مسئول آزمایشگاه شرکت تولید آبمیوه، نوشیدنی و آب معدنی در شهر صنعتی رشت مشغول به‌کار شدم و با ورود به مجموعه بهشت آیین از سال 1400، هم اکنون به‌عنوان مدیر تضمین کیفیت مشغول هستم.

وی، با اشاره به اهمیت دقت در کار آزمایشگاهی به منظور نتیجه بخشی پژوهش‌ها گفت: با توجه به این‌که تقریباً در تمامی شاخه‌های آزمایشگاهی، نتایج و داده های صادر شده در آزمایشگاه ملاک و معیار تصمیم‌گیریهای بعدی در پروسه ها و فرایندهای مختلف محسوب می‌شود، لذا درستی داده ها از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این درستی نتایج نیازمند دقت و تمرکز بسیار بالای افراد شاغل در آزمایشگاه است.

جعفری پور ادامه داد: با توجه به شرایط سخت و گاهاً مخاطره‌آمیز در اکثر آزمایشگاه‌ها، حفظ این تمرکز در برخی موارد کار دشواری بوده و نیازمند این است که افراد شاغل در آزمایشگاه از نظر جسمی و روحی در وضعیت مناسب و قابل قبولی باشند.

وی توضیح داد: نباید فراموش کنیم سلامت افراد به تنهایی کارساز نبوده و عوامل متعدد دیگری از قبیل سلامت محیط کار، شرایط مناسب ایمنی و … باید همزمان مدنظر قرار گیرند. لذا کار در محیط آزمایشگاه نیازمند توانمندی‌های توأم جسمی و روحی است.

رابط آزمایشگاه بهشت آیین در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که تقریبا امروزه در اکثر رشته ها، بخش آزمایشگاهی وجود دارد، لذا اتکا به یک تخصص برای یک فرد فعال در فضای آزمایشگاهی کافی نیست؛ تخصص لازم در بخش آزمایشگاه مکانیک بسیار متفاوت تر از بخش تشخیص طبی، مواد غذایی و یا آزمایشگاه خاک و … خواهد بود. آن‌چه که اهمیت بالایی دارد، داشتن تخصص لازم و کافی در رشته مورد نظر به‌عنوان اصلی ترین الزام فعالیت در یک آزمایشگاه است. همچنین با توجه به این‌که اکثر آزمایشگاه‌ها با تجهیزات و یا مواد شیمیایی و خاصی کار می کنند لذا اطلاع از اصول ایمنی کار در محیط آزمایشگاهی را نمی‌توان نادیده گرفت.

جعفری پور خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه و گسترش سیستم‌های مدیریت کیفیت، توسعه فناوری‌های جدید ارتباطی، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، پیشرفت‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی در زمینه علوم آزمایشگاهی و … افراد شاغل در بخش آزمایشگاه را به کسب تخصص و اطلاعات کافی و همچنین کسب تجربه و توان بکارگیری هر کدام از این دانش‌ها ملزم می‌کند.

وی به دیگر الزامات نقش آفرینی اثربخش یک کارشناس و رابط آزمایشگاهی عنوان کرد: علاوه بر رعایت الزامات کلی از قبیل تخصص کافی و آشنایی با الزامات استاندارد یک آزمایشگاه، داشتن روحیه کار جمعی و تعامل با بقیه آزمایشگاه‌ها، ارتباط مداوم با شبکه آزمایشگاهی و به روز نگهداشتن دانسته ها و داشتن برنامه‌ریزی و مشخص کردن نقطه هدف و این‌که برای رسیدن به آن نقطه چه تمهیدات و چه زمان بندی لازم است، بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

گفتنی است مجموعه آزمایشگاهی بهشت آیین به عنوان آزمایشگاه کنترل کیفی در زمینه مواد غذایی، آرایشی بهداشتی، مکمل‌های غذایی و مواد اولیه و همچنین به عنوان همکار اداره استاندارد، سازمان غذا و دارو، محیط زیست و دامپزشکی فعالیت دارد. این آزمایشگاه شامل بخش‌های شیمی عمومی، شیمی پیشرفته، میکروبیولوژی، زیست فناوری، بررسی تراریختگی، حلیت، ردیابی ژنوم با استفاده از PCR، آنالیز دستگاهی شامل زیرشاخه‌های کروماتوگرافی گازی (GC, GC-MS)، کروماتوگرافی مایع (HPLC)، اندازه گیری فلزات به کمک دستگاه جذب اتمی و ICP و دستگاه IR ، Elisa و نیز بخش آموزش دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا