نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت از زیرساخت‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عنوان مرکز استراتژیک ملی

سید حسن هاشمی مدیرکل پدافند غیرعامل استان البرز به همراه کارگروه زیستی این اداره کل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، سید حسن هاشمی مدیرکل پدافند غیرعامل استان البرز به همراه کارگروه زیستی این اداره کل  ۸ مهرماه ۱۴۰۳ از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کرد.

پیش از بازدید میدانی مدیرکل پدافند غیرعامل استان البرز از بخشها و پروژه های مرکز ؛ نشستی با حضور مسئولان دو مجموعه برای بررسی موضوعات مختلف پدافند زیستی تشکیل شد.

در این نشست دکتر حسین شاهسوارانی رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ضمن معرفی بانک های زیستی فعال مرکز، به تشریح فعالیت ها، اقدامات و دستاوردهای مرکز از زمان ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری برای تاسیس زیست بانک در جهاددانشگاهی پرداخت.

وی ضمن اشاره به ماموریت های محوله به مرکز در راستای کمک به امنیت غذایی، سلامت و امنیت اقتصادی بیان کرد: این مرکز با محور قرار دادن سه موضوع گام های خوبی در این راستا برداشته شده است.

شاهسوارانی ورود منابع زیستی کنترل نشده به منابع غذایی و یا سلامت و خروج نمونه‌ها را از جمله موارد تهدید برای امنیت غذایی و سلامت بیان کرد و افزود: در بخش میکروارگانیسم‌ها و تنوع آنها مرکز محوریت دارد و آمادگی کنترل کیفی میکروارگانیسم‌هایی که جهت استفاده در صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و … وارد کشور می شوند را دارد. لذا با ساماندهی امنیت غذایی و سلامت با کنترل کیفی منابع میکروبی ورودی به کشور، این مرکز می تواند در پیشگیری تهدیدات این حوزه کمک کند.

وی ورود مرکز در زمینه تولید بذور هیبرید، دستیابی به دانش فنی تولید پروبیوتیک‌های نیمه صنعتی، تولید سلول های پرکاربرد در تولید دارو و واکسن و همچنین کنترل کیفی میکروارگانیسم‌های مورد استفاده در صنایع غذایی؛ دارویی، کشاورزی و … براساس وظایف محوله در آیین نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور را نمونه ای از اقدامات و توانمندی‌های این زیست بانک عنوان کرد و افزود: در صورت حمایت از زیر ساخت‌های بنیادی و توسعه ای این مرکز با توجه به امکانات و توان علمی و نیروی انسانی با سرعت خیلی بیشتری به ایفای نقش ملی و پدافندی می پردازد.

سید حسن هاشمی مدیرکل پدافند غیر عامل استان البرز ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین مرکزی در کشور به ویژه استان البرز بیان کرد: در شرایط فعلی ما با انواع تهدیدات زیستی مواجه هستم، لذا ایجاد آمادگی برای پیشگیری یا مقابله با تهدید در زمان مناسب خود از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به امکانات و توانمندی‌هایی که دارد می تواند در این پیشگیری و مقابله کمک شایانی را انجام دهد. این مرکز با محدودیت‌ها و مشکلاتی زیر ساختی مواجه است. لذا این اداره کل از تمام امکانات خود در راستای حل مشکلات زیر ساختی حمایت می کند تا بتواند با دغدغه مندی کمتری به وظایف و ماموریت‌های محوله عمل کند و در کنار این اداره کل در راستای تامین امنیت غذایی و سلامت در سطح ملی و استان ایفای نقش نماید.

خروج از نسخه موبایل