جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره (مجازی) حکیم ابوالقاسم فردوسی

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از طریق استفاده از شاهنامه که هیچ اثر ادبی در طول سالیان هم تراز با آن نشده است، تلاش می کنیم تا روایت‌های هویتی و ملی را به‌عنوان یک شکل هنری ضروری و رسانه آموزشی در فضای مجازی بازتعریف کنیم.

به گزارش سینا از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید پورابوالقاسم در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره (مجازی) حکیم ابوالقاسم فردوسی، با اشاره به اینکه  فرهنگ‌، روایت‌هایی درباره هویت ما هستند، گفت: بخش مهمی از تاریخ ملت ما فرهنگ و اسطوره‌شناسی است. قلمرو دیجیتال جایگزین هر وسیله دیگری برای انتقال و گسترش فرهنگ و فرهنگ عامه معاصر شده است، در عصر هوش مصنوعی برخی از نظریه پردازان علوم انسانی، فرهنگ اینترنتی را به عنوان یک رشته معتبر مورد مطالعه قرار داده‌اند

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروزه تعداد زیادی از فرهنگ شناسان تحقیقات خود را به مطالعات حوزه اینترنت به عنوان یک روش جدید برای ایجاد و توزیع فرهنگ اختصاص داده اند.

پورابوالقاسم با تاکید بر اینکه هدف ما از جشنواره مجازی حکیم ابوالقاسم فردوسی بررسی ظرفیت ها و ارزیابی برای استفاده مداوم از ارزش های هویت ملی در یک جامعه مدرن و دیجیتالی  است، گفت: از طریق استفاده از شاهنامه که هیچ اثر ادبی در طول سالیان هم تراز با آن نشده است و زنده‌ی جاودانه در همه‌ی اعصار بوده است، تلاش می کنیم تا روایت های هویتی و ملی را به‌عنوان یک شکل هنری ضروری و رسانه آموزشی در فضای مجازی بازتعریف کنیم.

وی با بیان اینکه انسان در دوران معاصر به دنبال ریشه ها و ارزش های خود است و جست و جوی او آنها را به سوی انسان سوق می‌دهد، ادامه داد: فرهنگ و اسطوره ها نه تنها به عنوان چراغی برای نسل حاضر عمل می کند بلکه برای نسل های آینده نیز تاثیرگذار هستند.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اسطوره ها حس قوی هویت ملی را ترویج می‌دهند و تاریخِ آیین ها، اعمال، فرهنگ، مکان ها و اشخاص مهم را حفظ می کنند و شاهنامه تمامیتی از این ارزش هاست.

صالح پور: انتقال فرهنگ به نسل جوان از طریق فضای مجازی اقدام پسندیده است

در ادامه این نشست: اردشیر صالح پور داور بخش شاهنامه خوانی نیز گفت: چراغ نمایش های آیینی با جمع کوچکی از جمله دکتر ناصربخت، استاد فتحعلی بیگی و سرکار خانم سیمین مهر و چند تن از دیگر اساتید حفظ شده است.
وی افزود: بسیار مایه خرسندی است که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی این اقدام به جا و درست را انجام داده است که فضای مجازی را واسطی جهت انتقال فرهنگ به نسل جوان قرار داده است.

ناصربخت: نسل جوان امروز تمام اطلاعات خود را از فضای مجازی دریافت می‌کند

محمدحسین ناصربخت داور بخش نقالی جشنواره نیز در این نشست، گفت: امروزه نسل جوان اطلاعات و داده های خود را از فضای مجازی دریافت می کند و بهترین مسیر برای انتقال ارزش های فرهنگی و هویتی ما اینترنت و شبکه های اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اقدامات اساسی در این حوزه برای شبکه سازی و آموزش انجام دهد.

فتحعلی‌بیگی: باید قدم‌های اساسی برای آموزش هنر اصیل ایرانی به نوجوانان برداشته شود

داوود  فتحعلی‌‍ بیگی داور بخش نقالی جشنواره نیز دیگر سخنران این نشست بود که گفت: ما نسل‌های اولیه نقال های اصیل را از دست داده ایم و آنها که هستند را باید دریابیم و آثار و تولیدات محتوایی از آنها داشته باشیم و شیوه های اجرایی و بیانی آن بزرگان را ضبط و نشر دهیم.
وی افزود: این مسئولیت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که قدر بزرگان فرهنگی این سرزمین را بداند و از تخصص آنها برای آموزش استفاده کند.
این پیشکسوت تئاتر خاطر نشان کرد: لازم است وزارت آموزش و پرورش نیز در کنار مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و قدم هایی اساسی برای آموزش این هنر اصیل ایرانی به کودکان و نوجوانان بردارد.

طباطبایی: اسطوره ها هویت تصویری یک ملت هستند

کمال طباطبایی داور بخش تصویرسازی جشنواره نیز بیان کرد: اسطوره ها هویت تصویری یک ملت هستند و بهترین مسیر برای شناخت آنها به جامعه، برگزاری جشنواره و رویدادهای فرهنگی است لازم است  بعد از اتمام جشنوار بستر نشر آن نیز فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا