نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

 شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اختلالات حرکتی با دستگاه ایران ساخت

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از فناوری هوش‌مصنوعی موفق به تولید دستگاه آنالیز ساختار قامتی شدند که ضمن ارائه اطلاعات دقیق و جامع به متخصصان کمک می کندتا تصمیمات بهتری در زمینه درمان و اصلاح حرکات بیماران اتخاذ کنند و به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها یاری رسانند.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در دنیای تکنولوژی و زندگی ماشینی، داشتن سطح آمادگی جسمانی مطلوب یک عامل مهم تندرستی بشمار می آید؛ میزان توانایی و کارایی بدن بستگی به میزان توانمندی ماهیچه ها، آمادگی قلب و عروق خونی و ریه ها دارد.سنجش و ارزیابی آمادگی جسمانی نشانگر مقیاسی از توانایی انجام کارهای روزانه بدون احساس خستگی مفرط و داشتن انرژی ذخیره ی کافی برای پرداختن به کارهای تفریحی در اوقات فراغت و رویارویی با اتفاقات غیرمنتظره است.

شرکت دانش‌بنیان دانش سالار ایرانیان بر اساس نیاز جامعه ورزشی کشور با بیش از یکصد محصول سنجش و ارزیابی آزمایشگاهی و کلینیکی، تحت تاییدیه عملی آکادمی ملی المپیک، پژوهشگاه تربیت بدنی علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون پزشکی و ورزشی، ابزارهای کاربردی سنجش و ارزیابی در حوزه های تجهیزات ارزیابی و سنجش آمادگی جسمانی، تجهیزات آزمایشگاهی علوم مختلف تربیت بدنی، تجهیزات ارزیابی و سنجش در توانبخشی مراکز تندرستی و آمادگی جسمانی، HFC بسته های سنجش تندرستی و مانیتورینگ مهدکودک، بسته های سنجش تندرستی و مانیتورینگ دانش آموزان، استعدادیابی ورزشی، ارزیابی تندرستی کارکنان(شناسنامه سلامت)، بسته های سنجش تندرستی و مانیتورینگ مادران خانه دار، بسته های سنجش تندرستی و مانیتورینگ سالمندان را فراهم کرده است.

دستگاه آنالیز ساختار قامتی یا پاسچر یک ابزار پزشکی و تشخیصی است که برای ارزیابی و تحلیل وضعیت قامت و ساختار بدن افراد استفاده می‌شود. این دستگاه معمولاً به متخصصان در حوزه‌های پزشکی، فیزیوتراپی، ارتوپدی و حرکات اصلاحی کمک می‌کند تا ناهنجاری‌های قامتی و اختلالات حرکتی را شناسایی کنند.

مجتبی گوهری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، «ساختار قامتی» را یکی از مهمترین موضوعات در سلامت و ورزش خواند و اظهار داشت: ناهنجاری های ساختار قامتی علاوه بر اینکه سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بر عملکرد ورزشی وی نیز تاثیر می‌گذارد. وجود ناهنجاری ها در ساختار اسکلتی بدن موجب بروز بیماری‌ها و جلوگیری از زندگی سالم می شود.

به گفته او، دستگاه آنالیز ساختار قامتی جهت سنجش و ارزیابی انحرافات اسکلتی بدن از جمله شانه ها، گردن، لوردوز و انحرافات پا و … ساخته شده است.

وی ادامه داد: به کمک این دستگاه می‌توان با تشخیص به موقع، درمان را تجویز کرد. آنالیز به وسیله مشخص کردن جایگاه‌های مفاصل و ارزیابی رایانه‌ای به روش فوتوگرامتری انجام می گیرد.

گوهری، تکنولوژی تصویربرداری، تحلیل داده‌ها، گزارش‌دهی و تمرینات اصلاحی را چهار عملکرد منحصر به فرد این دستگاه دانش‌بنیان برشمرد و گفت: این دستگاه از تکنولوژی‌های پیشرفته تصویربرداری استفاده می‌کنند تا تصاویر دقیقی از وضعیت قامتی فرد تهیه کند و می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده را تحلیل کرده و اطلاعاتی درباره زوایا، انحناها و تقارن بدن ارائه دهد؛ این داده‌ها به متخصصان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و ناهنجاری‌ها را شناسایی کنند.

وی افزود: دستگاه‌ آنالیز ساختار قامتی معمولاً قابلیت تولید گزارش‌های جامع و بصری به صورت کمی و کیفی را دارد که می‌تواند به پزشکان و بیماران در درک وضعیت فعلی و نیاز به درمان کمک کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به ویژگی تمرینات اصلاحی دستگاه آنالیز ساختار قامتی (پاسچر) اشاره و خاطرنشان کرد: این دستگاه به متخصصان کمک می‌کند تا ناهنجاری‌های قامتی را شناسایی کرده و بر اساس آن، تمرینات و حرکات اصلاحی مناسبی را طراحی کنند.

گوهری همچنین به برخی از توصیه‌های تمرینی و حرکات اصلاحی که می‌توانند بر اساس تحلیل‌های به‌دست‌آمده از این دستگاه ارائه شوند، اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه تمرینات تقویتی به تقویت عضلات خاصی که ممکن است ضعیف شده باشند و باعث ناهنجاری‌های قامتی شوند، کمک می‌کنند. تمرینات تقویت عضلات مرکزی (Core Strengthening) و  تقویت عضلات پشت و شانه از ویژگی های دیگر این دستگاه است.

وی ادامه داد: این دستگاه تنها دستگاه آنالیز ناهنجاری‌های قامتی با امکان سنجش ناهنجاری‌های قامتی با بهره‌گیری از فناوری هوش‌مصنوعی است.

به گفته او، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش تنش در عضلات، حرکات اصلاحی به منظور اصلاح ناهنجاری‌های خاص قامت و طراحی تمرینات تعادلی به بهبود تعادل و ثبات بدن کمک می‌کنند.

گوهری به کاربردهای دستگاه آنالیز ساختار قامتی اشاره کرد و افزود: مضاف بر تشخیص ناهنجاری‌ها و برنامه‌ریزی درمان از کارکردهای این دستگاه است و با داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت قامت، متخصصان می‌توانند برنامه‌های درمانی و حرکتی مناسب‌تری برای بیماران طراحی کنند.

وی ادامه داد: پیگیری پیشرفت و آموزش و آگاهی از دیگر کارکردهای این دستگاه است. با استفاده از این دستگاه، متخصصان می‌توانند پیشرفت درمان بیمار را بررسی کرده و تغییرات در وضعیت قامتی را مستند کنند. همچنین این دستگاه می‌تواند به عنوان وسیله‌ای آموزشی برای بیماران و دانشجویان پزشکی استفاده شود تا درک بهتری از ساختار بدن و ناهنجاری‌های آن پیدا کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درپایان، ضمن اشاره به صادرات محصول یاد شده به کشور امارات، گفت: قیمت تمام شده دستگاه آنالیز ساختار قامتی یا پاسچر در مقایسه با نمونه خارجی محصول، تقریبا یک‌ دهم است.

خروج از نسخه موبایل