نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شرایط ضمانت وام‌های دانشجویی/دانشجویان برای دریافت وام باید چه ضمانتی ارائه دهند؟

شرایط ضمانت دریافت وا‌های دانشجویی از سوی صندوق رفاه دانشجویان اعلام شد.

به گزارش سینا به نقل از دانشجو، وام های دانشجویی به منظور کمک در هزینه پرداخت شهریه، مسکن  از سوی صندوق رفاه دانشجویی برای تمامی دانشجویان کشور در نظر گرفته شده است.

دانشجویان متقاصی ثبت نام وام های دانشجویی باید در تاریخ های عنوان شده با مراجعه به سامانه یکپارچه سازی صندوق رفاه دانشجویان به نشانی

مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.https://refah.swf.ir

تاریخ ثبت نام نوع وام دریافتی
1مهرماه 1403 تا 1 آذرماه 1403 ودیعه مسکن (ویژه دانشجویان روزانه و شبانه)
1آبان ماه 1403 تا 1 آذرماه 1403 تحصیلی(ویژه دانشجویان روزانه)
1آبان ماه 1403 تا 1 آذرماه 1403 ضروری (ویژه دانشجویان روزانه)
1 آذرماه 1403 تا 14 آذرماخ 1403 شهریه(ویژه دانشجویان شهریه پرداز)

 

نکات مهمی که باید دانشجویان به آن توجه کنند، دانشجویانی که ورودی جدید هستند و برای اولین بار متقاضی استفاده از وام های دانشجویی هستند و پرونده رفاهی ندارند نخست باید نسبت به ثبت نام به عنوان کاربر جدید در سامانه یکپارچه سازی صندوق رفاه دانشجویان اقدام کنند و نسبت به اخذ شناسه کاربری و رمز اقدام کنند.

حتما هنگام ثبت مقطع تحصیلی نام دانشکده ثبت شود و دانشجویان ورودی جدید و ورودی های سال های گذشته که برای اولین بار اقدام به ایجاد پرونده یا ثبت مقطع جدید در سامانه می کنند، صرفا با ارائه نسخه جدید سند تعهد امکان دریافت وام را خواهند داشت.

همچنین، دانشجویان مقطع دکترا توجه داشته باشند وام ویژه دکترا در قالب وام تحصیلی مقطع دکترا اعمال شده است، قبل از ارسال مدارک دانشجو باید یک نسخه کپی از موارد ارسال شده نزد خود داشته باشد.

دانشجویان توجه کنند که ثبت وام توسط دانشجو به منزله تایید نهایی و دریافت وام از سوی دانشگاه نمی باشد و در صورت عدم مغایرت مدارک در سامانه این معاونت هیچگونه تعهدی در قبال پرداخت وام نخواهد داشت.

شرایط عمومی دانشجویان متقاضی وام:

اولویت نیازمالی و مشروط نبودن در دو نیم سال متوالی، عدم استفاده از وام یا بورس تحصیلی و عدم اشتغال به کاردر زمان دریافت وام دانشجویی، دانشجویانی که در مرخضی تحصیلی باشد نمی توانند متقاضی این وام ها باشد.

دانشجویان مشمول دریافت وام:

کارشناسی، ورودی بهمن 98 به بعد

کارشناسی ارشد ناپیوسته، ورودی بهمن 1400 به بعد

دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه، ورودی بهمن 98 به بعد

مدارک مـورد نیاز برای دریافـت وام:

دانشجویاني كه درنیمسال های قبل، از وام استفاده کرده اند باید ثبت در خواست وام در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان و نداشتن بدهی معوقه در مقاطع تحصیلی قبل و جریمه دیر کرد.

دانشجویانی که برای اولین بارمتقاضی وام هستند باید نسبت به آماده سازی و بارگذاری مدار ک در سامانه یکپارچه سازی و تحویل مدارک به شرح ذیل اقدام کنند.

تصویر صفحات شناسنامه برای متاهلین و  تصویر چهار صفحه اول سند عقدنامه برای متقاضیان استفاده از وام ودیعه مسکن متاهلی و تعهد نامه محضری، تصویر مدارک ضامن معتبر.

شرایط ضامنین برای بهرمندی از وام های دانشجویی:

کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه های اجرایی و همچنین کارکنان قرار دادی آن دستگاه ها با حداقل 5 سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی و کار کنان قرارداد دائم بانک ها با حداقل 5 سال سابقه، کارکنان استخدامی نیروهای مسلح و کارکنان رسمی و پیمانی و دارندگان پایه قضایی قوه قضاییه به استثنای کارآموزان آن قوه و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی،  مشمولان دریافت حقوق و مزایا از بنیاد شهید امور ایثارگران وضمانت کمیته امداد امام خمینی(ره) برای وام مدد جویان تحت پوشش آن نهاد.

مدارک مورد نیاز برای ضمانت وام های دانشجویی:

چناچه ضامن از سردفتران باشد باید کپی مجوز یا پروانه فعالیت( کپی برابر با اصل شده ممهور به مهر دفترخانه اسناد رسمی) و اگر ضامن از  کارمند و حقوق بگیر، بازنشسته و مستمری بگیر باشد باید از آخرین حکم استخدامی یا قرارداد یک ساله ی دارای مهر تائید  اعضای دستگاه مربوطه را به اداره رفاه دانشگاه بدهند.

 

ارائه گواهی کسر از حقوق صرفا برای دانشجویانی که بیش از مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان وام دریافت خواهند کرده، الزامی است.

همچنین، در گواهی کسر از حقوق باید نوع استخدام رسمی پیمانی قراردادی درج شود و صرفا خطاب به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و سازمان مربوطه متعهد به پرداخت بدون قید و شرط بدهی از طریق کسر از حقوق ضامن شود.

سند تعهد نامه دانشجویی باید مطابق با پیش نویس اعلام شده از سوی صندوق در یکی از دفاتر اسناد رسمی به طور دقیق و خوانا که دارای شناسه سند و رمز تصدیق باشد تنظیم شود و به ثبت برسد و شناسه سند پس از سال تنظیم سند باید با کد ۹۲۱ که مربوط به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است ،شروع شود. در صورت عدم مطابقت سند تعهد ارائه شده با مفاد سند پیوست در آیین نامه صندوق باید سند تعهد مجدد تنظیم شود.متعهدله این سند صرفاً صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده و مشخصات آن قابل تغییر نیست.

 

مدارک الزامی برای ارائه به اداره رفاه دانشجویی دانشگاه ها یا مراکز آموزش عالی محل تحصیل:

اصل سند تعهدنامه دانشجویی تنظیمی به وسیله یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور و همچنین – تصویر برابر با اصل مجوز یا پروانه فعالیت ضامن درباره سردفتران اسناد رسمی ازدواج و طلاق و تصویر آخرین حکم استخدامی ضامن یا ضامنین.

یادآوری دانشجویانی که قبل از ابلاغ این آیین نامه سند تعهد ارائه کرده اند در صورتیکه سند تعهد آنها کفایت ضمانت دریافت وام های مقرر در این آیین نامه را نماید نیاز به ارائه سند تعهد جدید ندارند.

خروج از نسخه موبایل