نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میوه و سبزی،عوارض دیابت را کاهش می‌دهند

با توجه به کمبود مطالعات انجام شده در مورد اثرات مصرف میوه جات و سبزیجات در کاهش عوارض بیماری دیابت، گروهی از محققین دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و شیراز، مطالعه ای را در این خصوص به انجام رسانده اند که نتایج آن اخیرا در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز منتشر گردیده است.

در این مطالعه 300 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان ملکان مشارکت داشتند که از این میان، نیمی دچار عوارض مختلف این بیماری شده بودند و نیمی دیگر در زمان مراجعه، دچار عارضه خاصی که ناشی از این بیماری باشد، نبودند.

برای بالاتر رفتن دقت آزمایش، بیماران دیابتی با سابقه قبلی مصرف سیگار، بیماری های قلبی و کلیوی و همچنین فشارخون بالا از مطالعه خارج شدند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که بیمارانی که عارضه خاصی را از دیابت نشان نداده بودند، به طور معنی داری میوه و سبزیجات بیشتری را مصرف نموده بودند.

سپس برای جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش، محققین از مصاحبه حضوری و مراجعه به پرونده بهداشتی خانوار افراد مورد مطالعه استفاده نموده و در نهایت، داده های به دست آمده را به وسیله روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که بیمارانی که عارضه خاصی را از دیابت نشان نداده بودند، به طور معنی داری میوه و سبزیجات بیشتری را مصرف نموده بودند. بر این اساس میانگین مصرف میوه و سبزی در بیماران گروه عارضه دیده به ترتیب 1.28 و 1.82 واحد در روز و در گروه بدون عارضه به ترتيب 2.8 و 2.7 واحد در روز بوده است.

محققین در تبیین نتایج به دست آمده از پژوهش خود اشاره نموده اند که مصرف کمتر از دو واحد در روز میوه و سبزی با افزایش شانس ابتلا به عوارض دیابت نوع دو همراه است. لذا مبتلایان به این بیماری، لازم است به گنجاندن مقادیر کافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود توجه ویژه ای نموده و از این طریق احتمال ابتلا به عوارض ناگوار دیابت نوع دو را کاهش دهند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: داوطلب اسماعیلی، ا. و همکاران. 1395. ارتباط مصرف میوه جات و سبزیجات و پیشگیری از عوارض دیابت در بیماران دیابتی نوع 2. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز، 38(6) :25-18.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل