نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فروش 19هزار میلیارد تجهیزات آزمایشگاهی طی 11دوره نمایشگاه ایران ساخت

دوره دوازدهم نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت، 23 تا 26 آذرماه امسال با رویکرد توسعه صادرات و گسترش بازارهای صنعتی برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

رضا بخشی آنی در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت اشاره و اظهار کرد: این رویداد بیست و سوم تا بیست و ششم آذر ماه سال جاری همزمان با هفته پژوهش و بیست و چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار کشور برگزار خواهد شد.

رئیس نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت ادامه داد: در یازده دوره قبل نمایشگاه ایران ساخت حدود 19 هزار میلیارد ریال فروش تجهیزات آزمایشگاهی از طریق این برنامه صورت پذیرفته است که از این مبلغ چیزی حدود 35 درصد معادل 660 میلیارد ریال سهم یارانه معاونت بوده است و بیش از 900 دانشگاه و مرکز پژوهشی دولتی از این نمایشگاه خرید داشتند.

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از نمایشگاه ایران ساخت به عنوان یک تجربه موفق از پیاده سازی سیاست تحریک تقاضا در کشور یاد کرد و گفت: این نمایشگاه، علاوه بر فرهنگ سازی خرید تجهیزات با فناوری بالا و ساخت ایران در دانشگاه‌ها موجب تجهیز و به روزرسانی و زیرساخت­های آزمایشگاهی و پژوهشی کشور شده است و از دستاوردهای قابل ملاحظه این سیاست می‌توان به جلوگیری از خروج ارز از کشور، شکل‌گیری و رشد شرکت‌ها با توانمندی بالا در این حوزه و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی جامع در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و تست و آزمون یاد کرد.

حمایت های دوره دوازدهم نمایشگاه

رئیس نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت،  ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه نیز مانند دوره‌های قبل تجهیزات عرضه شده در نمایشگاه برای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دولتی با تخصیص یارانه فروش و بر مبنای سطح حمایتی تجهیز عرضه شده در نمایشگاه بین ۴۰ تا ۱۰ درصد یارانه تخصیص داده خواهد شد.

به گفته او به منظور هدفمندی بیشتر در تخصیص یارانه اولویت معاونت تجهیز و به روز رسانی آزمایشگاه‌های ملی و مرکزی در مراکز دولتی و بر مبنای عضویت آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری­های راهبردی، عملکرد و میزان سرویس دهی به عموم متقاضیان از طریق این شبکه خواهد بود.

استفاده از ظرفیت­های موجود در قانون جهش تولید به منظور گسترش بازار شرکتهای حاضر در نمایشگاه

بخشی آنی ضمن اشاره به دوره های گذشته نمایشگاه، خاطرنشان کرد: خریداران بخش خصوصی میتوانند از تسهیلات لیزینگ برای خرید از نمایشگاه بهرمند شود.

وی افزود: بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان شرکت‌های خصوصی می‌توانند از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای خرید تجهیزات تست و آزمون پیشرفته، ساخت بار اول در نمایشگاه استفاده کنند و یا به میزان استهلاک سالیانه دستگاه خریداری شده از نمایشگاه مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شوند و همچنین مطابق تبصره ماده 17 مقررات و ضوابط اجرایی دارایی‌های استهلاک‌پذیر موضوع ماده 149 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم از مزایای  استهلاک تسریع شده در صورت خرید تجهیزات تست و آزمون پیشرفته ساخت داخل استفاده کنند.

توسعه صادرات

رئیس نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت ضمن اشاره به چالش­هایی مانند وابستگی فروش شرکت های حاضر در نمایشگاه به یارانه و یا اشباع بازار تجهیزات آزمایشگاهی در بخش دانشگاهی، گفت: لزوم توجه به موضوع صادرات در این رویداد فناورانه بیش از پیش نمایان خواهد بود.

بخش آنی گفت: در حال حاضر شرکت هایی در نمایشگاه حضور دارند که محصولاتشان را به چندین کشور صادر مکیند و از لحاظ کیفیت و عملکرد محصولاتی هم تراز برندهای مطرح جهانی دارند و با برنامه ریزی و حمایتی مانند حضور بازدیدکنندگان خارجی و همچنین استفاده از کارگزان تخصصی توسعه صادرات در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی می­توان به گسترش صادرات تجهیزات عرضه شده در نمایشگاه کمک کرد.

15 مهر ماه، آخرین مهلت ثبت‌نام شرکت‌ها

شایان ذکر است فرآیند ثبت نام شرکت ها برای حضور در دوازدهمین دوره نمایشگاه که از 15 شهریور ماه سال جاری آغاز شده تا 15 مهر ماه ادامه خواهد داشت و تمام مراحل ثبت نام در سایت نمایشگاه به نشانی www.iranlabepo.ir  صورت می­پذیرد.

متقاضیان می­توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه دائمی نمایشگاه مستقر در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­ بنیان ریاست جمهوری با شماره 83533555-021 تماس بگیرند.

خروج از نسخه موبایل