نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آموزش خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی ویژه سالمندان

هم‌زمان با هفته‌ی ملی سالمندان، به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی و با همکاری شهرداری منطقه ۲۲ تهران در روز شنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۳، «پویش سالمندی فعال: زندگی در جریان» با برگزاری برنامه‌های متنوع آموزشی و خدمات تشخیصی ـ درمانی آغاز شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، در اولین روز این پویش که با اجرای برنامه آموزشی خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی ویژه سالمندان با حضور افراد بالای 60 سال ساکن منطقه 22 شهرداری تهران اجرا شد.

دکتر فرشته رضایی ـ متخصص سالمندشناسی ـ ضمن ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی با تمرکز بر خودمراقبتی در اختلالات شناختی به‌ویژه آلزایمر و روش‌های پیشگیری از این بیماری، به ارائه مطالب تکمیلی در خصوص تغذیه مناسب برای سالمندان، پیشگیری از سقوط و آشنایی با بیماری‌ها و عوارض شایع در این گروه سنی پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت توجه به مقوله سلامت در سالمندان، گفت: مباحث مرتبط با خودمراقبتی در اختلالات شناختی به‌ویژه آلزایمر، به اهمیت پیشگیری از این بیماری و آموزش تکنیک‌های مؤثر برای مدیریت آن، از موضوعاتی است که باید به سالمندان آموزش داده شود و این دوره در همین راستا با هدف افزایش آگاهی و توانمندسازی شرکت‌کنندگان در مراقبت از خود و عزیزانشان طراحی شده است.

این متخصص سالمندشناسی افزود: یکی دیگر از سرفصل‌های کلیدی این دوره، تغذیه مناسب سالمندان است. آشنایی با نیازهای ویژه تغذیه‌ای این گروه سنی، بهبود کیفیت زندگی آنها و ارتقاء سلامت عمومی را تسهیل خواهد کرد.

رضایی تشریح کرد: در این دوره آموزشی، پیشگیری از سقوط، به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی سالمندان، به‌طور جامع بررسی شد. ارائه اطلاعات و آموزش روش‌های پیشگیری از این حوادث در راستای حفظ ایمنی و سلامت سالمندان، از نکات کلیدی این دوره به‌شمار می‌رود. با برگزاری این دوره، امید است که شرکت‌کنندگان بتوانند با بهره‌گیری از دانش و مهارت‌های آموخته شده، کیفیت زندگی خود و عزیزانشان را بهبود بخشند.

گفتنی‌ست در حاشیه‌ی این برنامه آموزشی، با استقرار تیم تخصصی مرکز پایش، پیشگیری و ارتقاء سلامت سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ایستگاه‌های جداگانه، خدمات مشاوره‌ای، غربالگری و تشخیصی در خصوص اختلالات و بیماری‌های مرتبط با دوره سالمندی از جمله دیابت، فشار خون، ارزیابی شاخص توده‌ی بدنی (BMI) و بررسی سلامت عمومی، و سلامت روان سالمندان به کلیه شرکت‌کنندان در این پویش به‌صورت رایگان ارائه شد.

لازم به ذکر است «پویش سالمندی فعال: زندگی در جریان» همزمان با هفته‌ی ملی سالمندان به‌همت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی کشور آغاز شده و تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

خروج از نسخه موبایل