نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولویت قرار دادن گردشگری به عنوان ابزاری در جهت صلح و دوستی

عضو هیات علمی دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی در یادداشتی به مناسبت ۲۷ سپتامبر( ۶ مهر ) روز جهانی گردشگری از تصمیم سازمان جهانی گردشگری برای تعیین شعار “گردشگری و صلح” به عنوان موضوع روز جهانی گردشگری سخن گفت.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر منوچهر جهانیان عضو هیات علمی دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ  جهاددانشگاهی و رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری به مناسبت ۲۷ سپتامبر( ۶ مهر ) روز جهانی گردشگری به شعار “گردشگری و صلح” به عنوان موضوع روز جهانی گردشگری اشاره کرد.

در این یادداشت آمده است: کمیته جهانی اخلاق گردشگری (WCTE)، یک نهاد عمومی و وابسته به سازمان جهانی گردشگری است، که در سال ۱۹۹۹ در سیزدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در شهر سانتیاگو پایتخت کشور شیلی  شکل گرفت و دستورالعمل کدهای جهانی اخلاق گردشگری را مشتمل بر ۱۰ اصل مصوب کرد.
اهداف آن در راستای توسعه و تعاملات گردشگری در عرصه بین الملل و در مقصدهای گردشگری است. این کدها مبنای همکاری های بین المللی مورد توجه دولت ها و مجموعه های گردشگری قرار گرفت.

کمیته اخلاق جهانی گردشگری امسال پس از بحث و بررسی و پیشنهادات اعضا با صدور بیانیه زیر موافقت کرد: کمیته جهانی اخلاق گردشگری (WCTE) از تصمیم سازمان جهانی گردشگری  برای تعیین “گردشگری و صلح” به عنوان موضوع روز جهانی گردشگری(۲۷ سپتامبر) در سال 2024 استقبال کرد.

این موضوع به ویژه با توجه به شرایط کنونی و جو حاکم بر عرصه جهانی و درگیری ها و منازعات در مناطق مختلف دنیا، یک تصمیم مناسب و به موقع است.

کمیته اخلاق جهانی گردشگری با درک تأثیر قابل توجه گردشگری در تقویت تفاهم بین فرهنگی به عنوان پایه ای برای صلح و توسعه پایدار، بر نقش حیاتی گردشگری به عنوان یک کاتالیزور برای صلح، درک متقابل و دوستی بین مردم در سراسر جهان تأکید می کند.

با اذعان به بیانیه دبیرکل سازمان ملل متحد “ایجاد صلح اقدامی آگاهانه، جسورانه و منطقی  است.” و با عنایت به اصل یک منشور جهانی اخلاق گردشگری سازمان ملل متحد، کمیته اخلاق  خواستار همه تلاش ها برای حمایت از مذاکرات صلح در مقاصد متاثر از درگیری با رعایت اصول اساسی منشور ملل متحد است.

کمیته جهانی اخلاق گردشگری مفاد آیین نامه اخلاق جهانی گردشگری سازمان ملل متحد را تفسیر، اجرا و ارزیابی می کند، اصول اخلاقی آن را ترویج می کند و بر کاربرد عملی آنها توسط بخش های دولتی و خصوصی از جمله حق گردشگری نظارت می کند. گردشگری باید همواره یادآور اهمیت گفتگو، صلح، مدارا و تعاملات متقابل سودمند بین مردم و کشورها باشد.

بر این اساس شعار و موضوع روز جهانی گردشگری ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ با عنوان   ” گردشگری و صلح ” نامگذاری کرده و امسال این روز را در شهر تفلیس پایتخت گرجستان با حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و اعضای پیوسته و وابسته به سازمانی جهانی گردشگری گرد هم آمده و این روز را جشن خواهند گرفت.

امیداوریم با برنامه ریزی مناسب و مطلوب در تمامی کشورها و مقاصد گردشگری و از جمله در کشور ایران با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی و فرهنگی به عنوان مهد فرهنگ ها و تمدن های بزرگ بشری و ظرفیت های بی بدیل و متنوع گردشگری در اقصا نقاط کشور مورد توجه متولیان بخش دولتی و بخش خصوصی قرار گرفته و با توجه به این مهم با در اولویت قرار دادن گردشگری به عنوان ابزاری در جهت صلح و دوستی میان مردمان و دولت ها در راستای توسعه تعاملات فرهنگی و اجتماعی و همچنین ایجاد درآمد و رونق کسب و کارها در میان مردمان جوامع بومی و محلی در مقاصد گردشگری با واگذاری امور تصدی گری به بخش های خصوصی و ایجاد و توسعه زیرساخت های مناسب توسط بخش دولتی و سرمایه گذاری بخش های غیر دولتی در جهت توسعه و تعاملات گردشگری ببن المللی مورد توجه دولت و وزارتخانه مربوطه قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل